You are here

Antioksidanti - sve što treba da znate

image

Šta su antioksidanti?

Kao što im ime kaže, antioksidanti su supstance koje imaju sposobnost suprotstavljanja štetnom efektu fiziološkog procesa oksidacije u životinjskom tkivu. Antioksidanti su nutrijenti (vitamini i minerali) kao i enzimi (proteini u vašem telu koji učestvuju u hemijskim reakcijama). Igraju važnu ulogu u prevenciji mnogih hroničnih bolesti kao što su rak, srčana oboljenja, srčani udari, Alchajmer, artritis, katarakta...

Oksidativni stres se događa kada je produkcija štetnih molekula nazvanih „slobodni radikali“ iznad protektivne sposobnosti antioksidativne odbrane. Slobodni radikali su hemijski aktivni atomi ili molekularni fragmenti koji imaju deficitaran broj elektrona. S obzirom da oni imaju jedan ili više neuparenih elektrona, slobodni radikali su visoko nestabilni, tako da oni primoravaju vaše telo da zgrabi ili donira elektron, oštećujući pri tom ćelije, proteine i DNA (genetski materijal). Isti proces uzrokuje da ulje bude užeglo, oljuštene jabuke da postanu braon, i gvožđe da zarđa.

Nemoguće je u potpunosti zaobići štetu uzrokovanu slobodnim radikalima. Oni se pojavljuju iz izvora jednako unutrašnjih (endogenih) i spoljašnjih (egzogenih). Oksidanti koji nastaju u procesima unutar našeg tela su rezultat normalne respiracije, metabolizma i upale. Egzogeni slobodni radikali nastaju pod uticajem faktora sredine kao što su zagađenost, sunčeva svetlost, naporno vežbanje, X-zračenje, pušenje i alkohol. Naši antioksidativni sistemi nisu savršeni, tako da kako starimo, ćelijski delovi oštećeni oksidacijom se nagomilavaju.

Kako deluju antioksidanti?

Antioksidanti blokiraju proces oksidacije neutrališući slobodne radikale. Pri tome, sami antioksidanti postaju oksidirani. To je razlog zbog kojeg nam je potrebna konstantna dopuna izvora antioksidanata.

Kako oni deluju, može biti klasifikovano na dva načina:

- prekidanjem lanca - kada slobodan radikal ukrade elektron, drugi radikal se formira. Ovaj molekul radi isto trećem molekulu, nastavljajući lanac i kreirajući još veću nestabilnost. Ovaj proces se odvija dok ne dođe do kraja - radikal je stabilizovan antioksidantom koji zaustavlja lančanu reakciju, kao što su beta karoten , vitamini C i E.

-preventivna uloga - antioksidativni enzimi učestvuju u prevenciji oksidacije tako što redukuju stopu inicijacije ovih lanaca.

Efektivnost svakog datog antioksidanta u telu zavisi od toga koji slobodni radikal je uključen, kada i gde je nastao, i gde je meta štete. Stoga, dok u jednom određenom sistemu antioksidant može da štiti od slobodnih radikala, u drugom možda neće imati nikakvog efekta.

aox_2

 

aox

 

Antioksidativni nutrijenti

Antioksidanti iz naše ishrane imaju najvažniju ulogu u kontroli štete uzrokovane slobodnim radikalima. Svaki nutrijent je unikatan u smislu strukture i antioksidativne funkcije.

Vitamin E - Alfa-tokoferol, najpoznatiji dostupni izomer, ima najveću biopotenciju, ili najjače dejstvo na ljudsko telo. Zbog toga što je rastvorljiv u mastima (i samo u mastima) alfa tokoferol se nalazi u jedinstvenoj poziciji za odbranu ćelijske membrane od štetnog dejstva slobodnih radikala.

Vitamin C - takođe poznat kao askorbinska kiselina, je vitamin rastvorljiv u vodi. Stoga, on „isteruje“ slobodne radikale koji su u vodenom okruženju, kao što je to slučaj u unutrašnjosti ćelija. Vitamin C radi sinergistički sa vitaminom E.

Beta karoten - takođe vitamin rastvorljiv u vodu je jedan od najviše istraživanih od 600 karotenoida identifkovanih do danas. Smatra se da je u pitanju najbolji „gasilac“ jedne forme kiseonika koja je toksična za ćelije.

Selen - element u tragovima. To je mineral koji treba da konzumiramo u veoma malim količinama, ali bez kojeg ne možemo da preživimo. Predstavlja aktivnu stranu nekoliko antioksidativnih enzima.

Slično selenu, minerali mangan i cink su elementi u tragovima koji čine esencijalni deo mnogih antioksidativnih enzima.

Ostali antioksidanti

U dodatku enzimima, vitaminima i mineralima - bitni su i mnogi drugi važni nutrijenti i supstance sa antioksidativnim dejstvom. Među njima je i koenzim Q10 (CoQ10) koji je esencijalan za ćelijsku produkciju energije i takođe može da zaštiti telo od destruktivnih slobodnih radikala. Takođe, supstance u biljkama nazvane fitohemikalije - su sve više istraživane zbog njihove antioksidativne aktivnosti i potencijala za unapređenje zdravlja.,

Koliko nam je potrebno?

Ametican Heart Association preporučuje konzumiranje raznovrsnih namirnica svih bazičnih grupa hrane svakodnevno. Takođe ne preporučuje uzimanje antioksidativnih suplemenata dok podaci ne budu kompletni. RDA (recommended daily allowance) za odrasle osobe za navedene antioksidante je sledeća: Vitamin E ( RDA 15 mg, gornja granica 1070 mg prirodnog vitamina E i 785 mg sintetskog vitamina E). Veće količine smanjuju zgrušavanje krvi. Vitamin C (RDA žene 75 mg, muškarci 90 mg, gornja granica 2000 mg). Veće doze dovode do dijareje i probleme sa digestivnim traktom. Beta karoten (RDA nije uspostavljena). Hronično visoke doze mogu da požute vašu kožu ali nije toksično. Selen (RDA 55 mcg, gornja granica 400 mcg) Više doze mogu da uzrokuju opadanje kose, umor, probleme sa digestivnim traktom i dr.

U kojoj hrani se nalaze antioksdanti?

Hrana je svakako najbolji način da unesete dovoljnu količinu antioksidanata. Na prvom mestu, visok unos voća i povrća. Vitamin E se nalazi u orasima, kikirikiju, bademima, semenkama, maslinama, avokadu, džigerici, pšeničnim klicama i lisnatom zelenom povrću. Za dobre izvore C vitamina - obratite pažjnu na citrusno voće - narandža, grejpfrut, brokoli, zeleno lisnato povrće, paradajz, paprike, krompir, dinje i jagode. Poznati izvori beta karotena su dinje, mango, papaja, bundeva, paprika, spanać, kajsija, slatki krompir. Selen možete pronaći u morskoj hrani, govedini, svinjetini, piletini, brazilskom orahu, integralnom pirinči i hlebu od celovitih zrna žitarica.

aox_1

Fitohemikalije se nalaze u različitim izvorima - nabrojaćemo samo neke od njih - luk, paradajz, šargarepa, lubenica, spanać, grožđe, kupine, jagode, višnje, trešnje, jabuke, grejp, maline, zeleno lisnato povrće, brokoli, karfiol, kupus, prokule, kelj, leguminoze, grašak, sojino zrno, semenke - suncokret, laneno seme, orašasti plodovi, celovite žitarice, pasulj, različiti čajevi i dr.

Pored ishrane bogate voćem i povrćem važno je i udaljavanje od duvanskog dima i redovno vežbanje.

Zbog lošeg načina ishrane i brzog života, antioksdant suplementi postaju neophodnost. Stoga razmotrite (najbolje sa vašim lekarom) uzimanje vitaminsko mineralnih suplemenata, posebno vitamina E, C, beta karotena, selena kao i koenzima Q 10.     

 

      aox_6aox_5aox_4

 

Korišćen materijal sa http://health.howstuffworks.com

 

Monika_profile_pic_copy