You are here

Uloga vlakana i suplementi na bazi vlakana

image

 

Vlakna imaju mnogobrojne dobrobiti po ljudsko zdravlje. Kada se nađu u crevima vlakna pomažu da telo u potpunosti apsorbuje nutrijente, pomažući pri tom da se osećate sitim i omogućava normalne pokrete creva. Jedenje dovoljne količine voća, povrća i celovitih zrna žitarica osigurava da unosite dovoljno vlakana putem hrane, ali ukoliko imate lošu ishranu ili patite od zatvora, možete razmotriti uzimanje suplemenata na bazi vlakana.

Uloga vlakana

Vlakna mogu biti kategorizvana u dve grupe – rastvorljiva i nerastvorljiva. Uključivanje obe vrste vlakana u vašoj ishrani je neophodno za optimalno zdravlje. Ishrana bogata vlaknima dokazano ima preventivno dejstvo kad su u pitanju gojaznost i rak debelog creva (The American Dietetic Association) i preporučuje se unos 20-35 g vlakana svakog dana.

Smanjenje osećaja gladi

Kada glad “napadne”, prirodni odgovor je da se telo snabde hranom. Nažalost, konzumiranje pogrešne hrane vas može ponovo učiniti gladnim kroz par sati. Vlakna se ne apsorbuju potpuno u stomaku i telo obrađuje hranu bogatu vlaknima dosta sporije u odnosu na drugu hranu, npr. proste šećere. Vlakna vam pomažu da se osećate sitim, i da se ne dogodi napad gladi između obroka, što bi u prevodu značilo i prevencija od prejedanja. Stoga je hrana bogata vlaknima savršena prevencija od gojaznosti i svih problema koji idu vezano za nju.

fibersol_1Sprečavanje pojave zatvora

Zatvor je jedan od čestih problema današnjice zbog neredovne i nekvalitetne ishrane. Vlakna pomažu telu da bolje i ugodnije otkloni otpadni materijal. Nerastvorljiva vlakna takođe omekšavaju i dodaju težinu stolici. Dodatna težina i mekša konzistencija stolice znači lakši prolaz kroz creva i lakša eliminacija.

Regulacija šećera u krvi

Vlakna pomažu telu da se šećer iz hrane sporije apsorbuje. S obzirom da u tom slučaju šećer sporije dospeva u krvotok, nivo šećera neće biti povećan do tog nivoa kao što bi bio da vaš obrok nije sadržao vlakna. Stabilni nivo šećera u krvi nije bitan samo za dijabetičare, već i za svakoga od nas. Ishrana bogata prostim šećerima na redovnoj bazi može dovesti vremenom do brojnih komplikacija.

Regulacija LDL holesterola

Postoje dokazi da vlakna regulišu nivo LDL ili “lošeg” holesterola u krvi koji može dovesti do srčanih problema.  Stoga ukoliko imate ovih problema zapitajte se da li unosite dovoljno vlakana.

 

fibersol_1Doziranje

20-35 g vlakana svakodnevno preporučeno je od strane American Dietetic Association. Za one koji ne unose dovoljno vlakana tu je i pomoć u vidu suplemenata, konkretno Twinlab Fiber Sol koji sadrži prirodna biljna vlakna iz voća i povrća. Pored dejstva na digestivni trakt ovaj suplement podstiče i prirodnu eliminaciju slobodnih radikala iz organizma –antioksidativno dejstvo.

Najbolje vreme dana za uzimanje

Nema specifičnog doba dana kada bi trebalo da uzimate suplemente na bazi vlakana ali ono što je svakako preporučeno je to da doze razbijete na više uzimanja u toku dana. Npr. ako treba da uzimate dve kapsule dnevno, uzmite jednu ujutru i jednu uveče – sa doručkom, odnosno večerom. Uzimanje vlakana sa obrokom pomaže telu da bolje apsorbuje hranu koju unosite, ali preterivanje sa količinom vlakana takođe može dovesti do smetnji.

Komplikacije

Uzimanje više tableta/kapsula vlakana odjednom i konzumiranje celokupne dnevne doze sa jednim obrokom može dovesti do digestivnih problema. Previše vlakana, pogotovo ako uobičajenom ishranom ne unosite dovoljno istih, može uzrokovati nadimanje, gasove, grčeve, dijareju, čak i konstipaciju (zatvor) u nekim slučajevima.  Ako želite da povećate unos vlakana putem suplemenata, počnite polako i postepeno povećavajte dozu u periodu od nekoliko nedelja. Dozvoljavanjem vašem telu da se polako privikava na suplement na bazi vlakana izbećićete neugodne komplikacije.

 

Monika_profile_pic_copy