You are here

Kofein - Za i Protiv

Većina ljudi dan počinje ispijanjem šoljice tople kafe koja sadrži kofein. Svakodnevnim konzumiranjem kofeina može se ukloniti pospanost, zamor i poboljšati koncentracija.

Nauka je pokazala da kofein ima zdravstvene benefite, ali ima i neke negativne efekte na telo.

Naučni podaci pokazuju da često konzumiranje kofeina može da bude štetno po zdravlje, dok umereno konzumiranje može biti od koristi.

Šta je kofein?

Kofein je snažan stimulans centralnog nervnog sistema koji se nalazi u kafi, većini čajeva, čokoladi, sadrže ga i kakao, energetski napici i neki gazirani sokovi.

Kofein deluje na centralni nervni sistem kako bi pomogao da ostanete budni i dobijete energiju. To je efekat koji većina osoba želi. Osim stimulacije mozga, kofein može uticati na celo telo. Povećava broj otkucaja srca, temperaturu, šećer u krvi, krvni pritisak.

 

Prednosti i mane kofeina

Konzumiranje napitaka sa kofeinom ima svojih prednosti, sve dok je deo uravnoteženog načina života.

1. Mentalna budnost i produktivnost

ZA: Kofein čini da se osećate budnijim tako što blokira adenozinske receptore u mozgu, čak i ako niste dobro spavali prethodne noći. Odlaganje pospanosti je naročito korisno, posebno kada pokušavate da budete produktivniji.

PROTIV: Iako je efekat u početku jak, uobičajena upotreba kofeina može ga smanjiti. Moguće je da postanete zavisni od kofeina. U tom slučaju, ako preskočite jutarnju kafu može se javiti glavobolja. Ako preterate sa kofeinom, možete doživeti neke neprijatne nuspojave, kao što su nesanica, podrhtavanje tela, glavobolja, vrtoglavica, ubrzan rad srca, anksioznost.

2. Metabolizam

ZA: Kofein može pojačati metabolizam posebno zato što pomaže da se „oslobađaju“ masti iz masnih ćelija kako bi se mogle koristiti za energiju. Jedna studija je pokazala da kofein povećava sagorevanje kalorija za 13%. Drugi eksperiment je pokazao da je kofein blago pojačao metabolizam učesnika 3 sata nakon konzumiranja.

PROTIV: Iako je primamljivo zaključiti da kofein pomaže u gubitku težine, nema čvrstih dokaza da to može učiniti na duge staze. Neki napici sadrže puno kalorija koje će verovatno nadoknaditi bilo koji metabolički podsticaj koji vam kofein navodno daje.

3. Vežbe snage i izdržljivosti

ZA: Niske do umerene doze kofeina (oko 3-6 mg/kg) mogu pomoći performansama za vežbe snage i izdržljivosti kod sportista. Kofein pomaže u poboljšanju brzine i izdržljivosti kod biciklista, trkača, plivača i veslača.

PROTIV: Poboljšane performanse vežbanja su uglavnom zapažene kod dobro kondicioniranih osoba. Nažalost, ovi isti efekti se ne primećuju kod neutreniranih pojedinaca. Međutim, ako ste pospani, mogućnost da ostanete budni tokom treninga je od pomoći da bolje odradite trening.

4. Prevencija hroničnih bolesti

ZA: Konzumacija kafe je povezana sa manjim rizikom od dijabetesa tipa 2, Parkinsonove, Alchajmerove bolesti i nekih vrsta raka. Jedna studija sa Harvarda pokazala je da oni koji piju 4-5 šoljica kafe dnevno smanjuju rizik od Parkinsonove bolesti za 50%. Konzumacija crnog i zelenog čaja povezana je sa manjim rizikom od moždanog udara i srčanih bolesti za 10-20%.

PROTIV: Statistika može izgledati impresivno, ali morate imati na umu da studije gledaju na korelaciju, a ne uzročnost. I kafa i čaj sadrže brojna jedinjenja sa bogatom antioksidativnom aktivnošću koja mogu pomoći u zaštiti vaših ćelija od oksidativnog oštećenja.

 

Efekti kofeina zavise i od individualne tolerancije. Pojedinci mogu snažno reagovati i na male doze kofeina.

Kofein, kao što je naglašeno, može imati niz prednosti, ali je lako preterati sa njegovom konzumacijom. Zato se obično preporučuje da se pića sa kofeinom konzumiraju umereno.

 

 

Literatura

- Thompson, R., Rogers, P., Hayre, S. & Jones, R. (2003). Caffeine consumption by older adults. Proceedings of the British Psychological Society, 11, 285.

- Heckman (2010). “Caffeine (1, 3, 7-trimethylxanthine) in foods: a comprehensive review on consumption, functionality, safety, and regulatory matters.” J Food Sci. 2010, 75(3): R77-87.

- Nieber, K. (2017). The Impact of Coffee on Health. Planta Medica, 83(16), 1256–1263.

Galerija: 
Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu