You are here

Hrana koja štiti srce

Zdrava ishrana može pomoći u smanjenju rizika od razvoja bolesti srca i krvnih sudova, zaustaviti dobijanje na težini i smanjiti rizik od visokog krvnog pritiska. Takođe može pomoći u smanjenju nivoa holesterola.

Omega-3 masne kiseline

Omega-3 masne kiseline su esencijalne kiseline potrebne našem telu kako bi adekvatno funkcionisalo. One smanjuju nivo triglicerida koji mogu izazvati začepljenje krvnih sudova. Smanjuju krvni pritisak, povećavaju nivo dobrog - HDL holesterola, ali i sprečavaju mogućnost nastajanja ugrušaka krvi. Losos je super hrana za zdravlje srca, jer je bogat omega-3 masnim kiselinama.

Orašasti plodovi - (orasi, bademi, lešnici)

Orašasti plodovi sadrže mononezasićene i polinezasićene masnoće koje pozitivno utiču na zdravlje srca i krvnih sudova. Smanjuju nivo LDL (lošeg) holesterola. Orašasti plodovi su bogati i argininom, aminokiselinom koja pomaže u vazodilataciji (širenju krvnih sudova).

Maslinovo ulje

Maslinovo ulje je bogato antioksidansima, polifenolima i vitaminima, i zbog toga ima pozitivan uticaj na srce i krvne sudove. Zbog visokog procenta mononezasićenih masnih kiselina, maslinovo ulje povećava nivo HDL holesterola (dobar holesterol), a smanjuje LDL (loš holesterol).

Narandže

Narandze sadrže vlakna koja smanjuju nivo holesterola. Takođe sadrže kalijum koji pomaže u kontroli krvnog pritiska, a sadrže i flavonoide koji omogućuju snižavanje krvnog pritiska. Poseduju i hesperidin koji poboljšava protok krvi do srca, kao i vitamin C koji jača ćelije krvnih sudova.

Bobičasto voće

Predstavlja odličan izvor antioksidanasa i fitohemikalija, koje su značajne za normalno funkcionisanje srca i krvnih sudova. Bobičasto voće ne sadrži zasićene masne kiseline, sadrži visok nivo vlakana i vitamina C. Ovo voće smanjuje rizik od nastanka srčanog udara.

Zeleni čaj

Zeleni čaj je odličan izvor antioksidanasa koji štite naše ćelije od oštećenja. Od antioksidanasa prisutnih u zelenom čaju izdvajaju se posebno polifenoli. Oni usporavaju proces starenja i smanjuju upale povezane sa oksidativnim stresom.

Jedno istraživanje je pokazalo da osobe koje svakodnevno konzumiraju zeleni čaj imaju i do 20% manji rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti u odnosu na osobe koje retko, ili uopšte ne konzumiraju ovaj čaj.

Tamna čokolada

Sadrži visok procenat polifenola koji su značajni, ne samo za zdravlje srca i krvnih sudova, već i za zdravlje celog organizma. Flavonoidi, koji spadaju u polifenole, ispoljavaju niz pozitivnih dejstava u organizmu, među kojima su antioksidativno, antiinflamatorno, antialergijsko, antikarcinogeno i kardioprotektivno dejstvo. 

 

Treba konzumirati širok spektar namirnica koje, ne samo da pomažu da imate raznovrsnu zdravu ishranu, već obezbeđuju telu i esencijalne hranljive materije.

 

Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu