You are here

Kardiorespiratorna izdržljivost

Kardiorespiratorna izdržljivost je pokazatelj celokupnog fizičkog zdravlja osobe. Testovi kardiorespiratorne izdržljivosti prate koliko dobro rade srce, pluća i mišići tokom vežbanja umerenog do visokog inteziteta. Povećanje kardiorespiratorne izdržljivosti poboljšava unos kiseonika u pluća i srce i može pomoći osobi da duže održava fizičku aktivnost. Drugi nazivi za kardioresoiratornu izdržljivost uključuju kardiovaskularnu kondiciju, kardiovaskularnu izdržljivost i kardiorespiratornu kondiciju. U sledećim redovima ćemo saznati zašto je važna kardiorespiratorna izdržljivost, kako je poboljšati i koje su to vežbe koje pomažu u ovoj oblasti.

Kardiorespiratorna izdržljivost meri koliko dobro telo deluje tokom dugih perioda vežbanja. Osoba sa visokom kardiorespiratornom izdržljivošću može da održava aktivnosti visokog intenziteta tokom dužeg perioda bez umora. Merenje kardiorespiratorne izdržljivosti osobe uključuje ispitivanje koliko dobro njeno telo uzima i koristi kiseonik. Kada osoba udahne, pluća joj se napune vazduhom i deo kiseonika koji sadrži prelazi u krvotok. Ova krv bogata kiseonikom potom putuje do srca koje ga cirkuliše po telu do tkiva i organa kojima je potrebno. Mišići zahtevaju adekvatno snabdevanje kiseonikom i drugim hranljivim sastojcima da bi pravilno funkcionisali tokom vežbanja visokog intenziteta ili dužeg perioda. Ako mišići ne dobiju dovoljno hranljivih sastojaka, otpadni proizvodi počinju da se nakupljaju i izazivaju umor. Nivo kardiorespiratorne izdržljivosti osobe može direktno uticati na njene fizičke performanse.

Kardiorespiratorna izdržljivost ukazuje na nivo aerobnog zdravlja i fizičke spremnosti osobe. Ove informacije mogu koristiti svima, a ne samo profesionalnim sportistima. Imati visoku kardiorespiratornu izdržljivost generalno znači da osoba može duže da izvodi vežbe visokog intenziteta. Ovo je od krucijalnog značaja za sportove koji zahtevaju visoki stepen izdržljivosti poput Brazilske jiu jitse ili mma. Ljudi koji pokušavaju da smršaju možda će se želeti usredsrediti na povećanje kardiorespiratorne izdržljivosti, jer bavljenje aerobnim aktivnostima većeg intenziteta može pomoći osobi da sagore više kalorija. Brazilski jiu jitsu je verovatno jedan od najboljih i najsigurnijih načina za gubljenje nagomilanih kilograma.

Naučno istraživanje takođe sugeriše neke druge potencijalne zdravstvene koristi od poboljšanja kardiorespiratorne izdržljivosti. Na primer: Studija iz 2017. godine, sugeriše da je kod ljudi sa većom kardiorespiratornom izdržljivošću manja verovatnoća da će razviti visok krvni pritisak od onih sa nižom kardiorespiratornom izdržljivošću. Ljudi mogu poboljšati svoju kardiorespiratornu izdržljivost redovnim vežbanjem. Konkretne vežbe koje pomažu u podizanju kardiorespiratorne izdržljivosti su jumping jacks, burpees, mountain climbers, trčanje, brzo hodanje ili preskakanje vijače. Ovo su samo neke od vežbi koje vam mogu pomoći, s tim što je kontinuitet i različitost vežbi od velikog značaja. Naravno, ovde se bih smele izostaviti vežbe disanja, koje su možda i najvažnije u celom ciklusu, a o kojima smo pisali već nekoliko puta.

Kardiorespiratorna izdržljivost je mera uspešnosti srca, pluća i mišića tokom fizičke aktivnosti umerenog do visokog intenziteta. Redovne fizičke aktivnosti, naročito aerobne vežbe, mogu poboljšati kardiorespiratornu izdržljivost. Aerobne vežbe mogu pomoći u unapređenju zdravlja srca i pluća i značajno poboljšati koliko dobro telo cirkuliše i koristi kiseonik.

 

 

Vežbajte.

Galerija: 
Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine