You are here

Čemu služi dekstroza?

image

 

 

Šta je dekstroza?

Dekstroza (glukoza) ima visok glikemijski indeks i predstavlja prost šećer koji se izuzetno brzo apsorbuje. Dekstroza je poznata među bodibilderima i sportistima jer izaziva skok insulina i učestvuje u obnovi glikogena u mišićnim ćelijama (rezervi ugljenih hidrata) koji se troši treningom. Ako imamo na umu da je period nakon treninga, pogotovo prvih par sati nakon odrađenog treninga, najbitniji - ovoga puta fokusirajući se samo na obnovu rezervi energije u mišićima - uloga dekstroze može biti veoma značajna.

Šta je glikemijski indeks?

Glikemijski indeks nam daje informaciju o tome koliko brzo određeni tip ugljenih hidrata dospeva u krvotok. Što je viši glikemijski indeks određenog ugljenog hidrata, brža je apsorpcija. Dekstroza ima veoma visok GI (skraćenica za glikemijski indeks) i izuzetno brzo se apsorbuje.

Šta se dešava nakon unosa dekstroze?

Ugljeni hidrati dospevaju u krvotok, kao glukoza, i potom dolazi ili do njihovog sagorevanja kako bi se obezbedila energija, ili se skladište u mišićnim ćelijama u vidu glikogena, ili se skladište u masnim ćelijama kao trigliceridi. Glukoza po ulasku u krvotok stimuliše oslobađanje hormona insulina, koji „uzima“ glukozu iz krvi i određuje gde će ona biti skladištena. S obzirom da dekstroza ima veoma visok glikemijski indeks, to znači da ulazi u naš sistem ekstremno brzo i samim tim da stimuliše jako brzo insulinski odgovor. Insulin je anabolički hormon i ne samo da „dovodi“ glukozu do mišićnih ćelija, već i proteine i amino kiseline i ostale esencijalne nutrijente, poput kreatina, glutamina itd...

dexDekstroza u sportovima izdržljivosti

Dekstroza je uglavnom poznata kao sastojak gejnera, preparata za povećanje telesne težine, mnogi bodi-bilderi je dodaju u šejk nakon treninga zajedno sa proteinom. Sportisti koji se bave nekim od sportova izdržljivosti, poput biciklizma, trčanja itd... neretko posežu za dekstrozom razmućenom u vodi pre, u toku i posle treninga. Iako može imati benefiti, moj savet bi bio da se dekstroza konzumira u tom slučaju samo posle treninga, za obnovu glikogenskih rezervi, a u toku treninga je najbolje koristiti izotonične napitke, jer oni ne sadrže ni preveliku ni premalu koncentraciju šećera, već idealnu koncentraciju, a uz to sadrže elektrolite (znamo da se znojenjem ne gubi isključivo voda već i važni minerali) među kojima je ključan natrijum - što omogućava dobru i brzu hidrataciju, dok čista dekstroza uglavnom predstavlja prekoncentrovan rastvor i zapravo može da dovede do dehidratacije.

Kome dekstroza može koristiti?

Kao što je već pomenuto iznad, jednako rekreativci , bodi-bilderi i sportisti koji se bave nekim drugim sportom - mogu konzumirati dekstrozu. Osobe koje žele da povećaju telesnu težinu i mišićnu masu mogu dodati dekstrozu u šejk sa proteinom nakon treninga, što je ujedno i jedna od najčešćih kombinacija. Za sportove izdržljivosti, u toku treninga najbolja su sportska, tj. izotonična pića poput Isostar-a.

Kako uzimati dekstrozu?

Naša je preporuka da dekstrozu uzimate nakon treninga, a količina zavisi od tipa treninga, intenziteta treninga i od ciljeva same osobe, tako da je vrlo teško reći preciznu količinu. Većina rekreativaca uzima 30-60 g nakon završenog treninga u kombinaciji sa proteinom, kreatinom,glutamin i dr.

dex_1Da li je dekstroza dovoljna?

Dekstroza je dostupna po vrlo pristupačnoj ceni ali sama dekstroza nije dovoljna za oporavak nakon treninga. Za kvalitetan oporavak nakon treninga telu su potrebne i amino kiseline, te je naša preporuka da uz dekstrozu konzumirate i protein, najbolje brzoapsorbujući protein surutke, uz šta možete dodati i bcaa amino kiseline, glutamin, kreatin - zavisno od ciljeva. Insulinski skok izazvan dekstrozom učestvuje i u transportu nutrijenata ostalih suplemenata u mišićne ćelije.

Oprez

Prevelika količina prostog šećera može biti opasna po zdravlje. Stoga budite umereni sa količinom i dekstrozu, kao i ostale proste šećere, konzumirajte u periodu posle treninga ili u jutarnjem periodu dok u toku dana kao stabilan,dugotrajni izvor energije konzumirate složene ugljene hidrate.

U mnogim slučajevima, unos ugljenih hidrata sa visokim glikemijskim indeksom nije dobar. Ovi ugljeni hidrati mogu lako biti uskladišteni kao masnoća zato što telu daju puno energije odjednom, mnogo više od potrebnog. Ako telu nije potrebna ta energija on će je skladištiti u vidu masnog tkiva. Stoga ukoliko želite da regulišete telesnu težinu i smanjite procenat masti u telu budite oprezni sa količinom, jedino dolazi u obzir konzumiranje nakon završenog treninga.

Još pitanja?

Pišite nam na našem forumu, www.pansport.rs/forum

 

Monika_profile_pic_copy