You are here

Zlatna pravila gubitka masnih naslaga

Eto nama leta, godišnjeg doba kada svi nedostaci naše figure dolaze do punog izražaja. Svi bi da pokažemo široka ramena, uzak struk, „six pack“, zategnutu guzu, izvajane butine, ali nam to teško polazi za rukom…

KRENITE NA VREME 

Ponavljanje je majka nauke, kao i svakog znanja, pa i onog o sopstvenom telu. Dakle, ništa se ne postiže preko noći, pa ni gubitak masnih naslaga. Kao što vaš šlauf nije nastao preko noći, isto tako neće nestati u kratkom vremenskom periodu. Dakle, krenite na vreme sa pripremama za leto( u pitanju su meseci kao odrednice), mada, najbolje bi bilo da tokom cele godine budete „u redovnom treningu“ i „pazite na ishranu“.

ŠTA DA PIJEM DA SMRŠAM?

Nema tog „čarobnog napitka uspeha“ koji će sve vaše greške na polju ishrane, kao i izostanka treninga poništiti. Suplementi iz kategorije sagorevača masti nisu pokretači samog procesa, već su u pitanju korekcija ishrane i dobro koncipiran trening( trening sa opterećenjem + kardio). Da, najbolji sagorevač masti je vaše telo u pokretu, na pogon kvalitetne, raznovrsne i izbalansirane ishrane prilagođene cilju( kalorijski deficit kroz manipulacije unosom ugljenih hidrata).

NE GLADUJTE

Gladovanje ne predstavlja samo neunošenje hrane, već i nedovoljan unos potrebnih mikro( vitamini i minerali) i makroelemenata( proteini, hidrati, masti). Gladovanjem ćete sebi naneti previše metaboličke štete, od usporavanja metabolizma( stagnacija u gubitku masnih naslaga, „jo-jo“ efekat) , drastičnog gubitka mišićne mase, do nekada ozbiljnijeg hormonskog disbalansa( pogotovu problematično kod lepšeg pola).

BUDITE ODGOVORNI PREMA SVOM ZDRAVLJU

2-4 puta u toku godine odradite rutinski lab. nalaz krvi i urina, ekg u miru, pratite vrednost krvnog pritiska. Ako imate konkretan zdravstveni problem dobro se informišite( izabrani lekar, lekar specijalista) pre nego se odlučite za neki rigorozniji program treninga i ishrane u svrhu gubitka masnih naslaga. Isto se odnosi i na suplemente pogotovu iz kategorije kompleksnih sagorevača masti sa stimulativnim sastojcima.

IZBEGAVAJTE PRETRENIRANOST

Neki ljudi u želji da što pre dođu do vidljivih rezultata kreću u ekstreme po pitanju treninga pa sebi nanesu više štete nego li koristi. Pomenimo neke od simptoma - hroničan zamor i usporenost, produženo trajanje oporavka. Često se javljaju glavobolje, nesanica, bolovi u mišićima i zglobovima, sklonost infekcijama, opstipacija ili dijareja, gubitak apetita, oscilacije telesne i mišićne mase, značajan porast ili pad srčane frekvencije (pogotovo u mirovanju).

Nekada se namerno poseže za nedozvoljenim stimulativnim sredstvima ne bi li se neki od ovih simptoma „premora“ umanjili. Ne zaboravite da naše telo ima svoje limite, sve što je usiljeno, naglo, preko mere, može imati fatalne posledice. Ništa nije vrednije od života!

REZIME - TRI BITNA PROBLEMA KOJA SE NADOVEZUJU

Gladovanje ili ozbiljan kalorijski deficit, kao i neopravdan strah od hidrata i masti!
Preterivanje sa kardio treningom (dužina, učestalost...)
Izbegavanje treninga sa opterećenjem ili nedovoljno stimulativan trening sa opterećenjem

 ODABIR DIJETE

Što jednostavnije to bolje? Da, pođimo od toga da je u osnovi „procesa“ prosta matematika kalorijskog deficita. Dakle, kroz trening i razumnu korekciju ishrane( manipulacije unosom ugljenih hidrata) sagorimo više energije od unosa. Umeren kalorijski deficit( 500-1000 kCal u odnosu na TDEE) je svakako najbolje rešenje, ali tu su i drugi kompleksniji pristupi.

Naravno da su ti kompleksniji pristupi i delotvorniji, ali su i više opterećujući kada su razne „računice“ u pitanju. Kao primer pomenimo čuvenu keto-dijetu. Da, moramo znati kako da uđemo i ostanemo u ketozi. Moramo znati da pravilno odaberemo namirnice, „štelujemo“ ciljani unos makronutrijenata, i tako sprečimo neželjeno ispadanje iz ketoze. Ali, moramo i znati kada je dosta.

NIŠTA NIJE TAKO JEDNOSTAVNO KAO REDOVNOST

Nema leka za ljudski lenjost, osim onda kada se posledice iste vide u ogledalu, ili se ogledaju u očima posmatrača. Vežbajte redovno, potrudite se da i vaš meni bude „redovan“ po pitanju kvaliteta i kvantiteta. Neka vam zdrave navike postanu redovnost, način života, a ne da ih se setite samo onda kada treba pokazati telo na bazenu i plaži…

Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu
Povezani i slični tekstovi