You are here

Da li brinete i o svom zdravlju ili samo o izgledu?

Kada je reč o suplementaciji uglavnom je fokus na suplementima za razvoj snage, mišićne mase ili regulaciju telesne težine. Veoma mali broj vežbača razmišlja o drugoj grupi suplementa koja je podjednako važna, a reč je o suplementaciji koja ima veoma bitnu ulogu za pravilno funkcionisanje organizma. U tu grupu suplemenata možemo uvrstiti antioksidanse, vitamine, minerale i esencijalne masne kiseline. A u današnjem tekstu biće reči o antioksidansima.

Antioskidansi

Antioksidansi nisu samo još jedna kategorija suplemenata na sajtu prodavnice ili policama u prodavnici. To su suplementi sa veoma važnom ulogom po zdravlje čoveka i mnogu nas sačuvati i sprečiti da dođe do mnogih ozbiljnih oboljenja kao što su oboljenja srca i pluća, kancer... Svedoci smo toga da je porast ovih bolesti poslednjih godina sve veći, a borba sa njima ni malo laka. Ako možemo išta da učinimo, preventivno delujemo i makar smanjimo rizik da do toga dođe zbog nagomilanja slobodnih radikala onda mislim da bi bilo pametno da to i učinimo. Ali koliko nas zapravo zna šta su to slobodni radikali? Zašto su toliko štetni i na koji način dovode do nastanka ovih bolesti? Koji su najpoznatiji antioksidansi?

Uprošćeno rečeno, slobodni radikali su reaktivna jedinjenja koja imaju jedan nespareni elektron. Zbog toga uzimaju elektron iz nekog drugog atoma ili molekula, time on postaje nestabilan, pa isto to radi sa sledećim. Time se pokreće lančana reakcija i dolazi do oštećenja ćelijskih struktura i propadanja ćelija. Naš organizam se uspešno bori sa slobodnim radikalima i neutrališe ih, ali u situaciji kada proizvodnja slobodnih radikala postane prevelika dolazi do neželjenih posledica. Do ovoga može doći usled velikog fizičkog i psihičkog stresa, prekomernog izlaganja suncu, zbog upotrebe nekih lekova i slično.

Antioksidanse možemo svrstati i podeliti na vitamine, karotenoide, flavonoile i polifenole. A kao najvažnije antioksidanse pomenuo bih beta karoten, E vitamin, C vitamin, A vitamin i selen. Svi oni imaju podjednako važnu ulogu i trebaju biti zastupljeni u našoj ishrani ili putem suplementacije. Pored gore pomenutih antioksidanata često se pominju i koenzim Q10, alfa - lipoinska kiselina i kvercetin. Kada je u pitanju ishrana uglavnom su to biljke (sveže voće i povrće). Mada sve ove antioksidanse možete naći i u obliku suplemenata i pored svog antioksidativnog dejstva i drugim mehanizmima pozitivno deluju na zdravlje čoveka. Kada je u pitanju Koenzim Q10 on može pomoći kod očuvanja i poboljšanja zdravlja krvnih sudova i srca. Vitamin C je svima poznat kao vitamin sa mnogobrojnim ulogama u našem telu, a najčešće ga vezujemo za jačanje imunog sistema.

Pri odabiru suplementacije veoma je važno da mislite i o svom zdravlju. Sam trening predstavlja značajan stres na naš organizam, a mi često koristimo suplemente koji će nam omogućiti da odradimo jače i stresnije treninge. To su na primer kofein, No reaktori, kompleksni sagorevači masti…. Retko razmišljamo o tome kako se naš organizam bori sa tim. Puno je raznih suplemenata i kada je reč o vitaminima, mineralima i antioksidansima. Dok čitate opise tih suplemenata i značaj njihovih sastojaka deluje kao da su vam svi oni potrebni. Složićete se da bi bilo ludo kupiti sve, jednostavno ne bi bilo izvodljivo ali ni praktično. Zato jednostavno razmislite o nekom vitaminsko mineralnom kompleksu,dopunite ga vitaminom C u periodima kada ste izloženi većem stresu ili kada se sezona virusa kako bi ste dodatno ojačali svoj imunitet. Ovi vitamini i minerali delovaće i antiosidativno, ali trudite se da unosite i dosta svežeg voća i povrća putem ishrane. Takođe razmislite i o kupovini Koenzima Q10 koji je veoma dobar antioksidans i ima još nekoliko važnih pozitivnih strana. A takođe kombinacija vitamina E i selena je odlična ako su vam prioritet antioksidansi.

 

Foto:Wikimedia

Galerija: 
Dušan Miletić
Powerlifting i benchpress takmičar