You are here

L - Karnitin kao sagorevač masti - mit ili istina?

Za suplemente i energetske napitke koji sadrže L-karnitin se tvrdi da su metabolički „boosteri“ koji vam mogu pomoći da izgubite masne naslage i poboljšate performanse na treningu. Na žalost činjenice pokazuju nešto drugačije viđenje upotrebne vrednosti L-karnitina.

Reč karnitin potiče iz latinskog jezika gde imamo reč – „carnis“ što znači meso. Eto i analogije sa terminom karnivori (mesojedi).

Naša jetra i bubrezi „proizvode“ L-karnitin od amino kiselina lizina i metionina koje u dovoljnoj količini možemo uneti osnovnom, „izbalansiranom“ ishranom. L-karnitin se u većim količina nalazi u našim skeletnim mišićima, mozgu i srcu. Takođe ga ima i u semenoj tečnosti. Dakle, ima ga najviše u tkivima koja su energetski najaktivnija. Na zaboravimo da ćelije miokarda koriste masne kiseline kao primarni izvor energije, dok je pokretljivost spermatozoida blisko povezana sa L-karnitinom. Ovo jedinjene ima važnu ulogu u našem telu omogućavajući da dugolančane masne kiseline budu konvertovane u energiju na nivou ćelijskih organela mitohondrija. L-karnitin takođe služi da bi se ćelije oslobodile“toksičnih“ nusprodukata energetske produkcije.

Stav svih priznatih medicinskih stručnjaka je da L-karnitin, kao dodatak, nije potreban zdravim odraslim osobama i deci, osim u specifičnim medicinskim stanjima, tj. genetskim abnormalnostima.

U istraživanjima kod pacijanata sa kancerom uzimanje 250 – 4000 mg L-karnitina dnevno je pokazalo bolju toleranciju napora, kao i smanjenje osećaja hroničnog umora i iscrpljenosti.

Pokazalo se da L-karnitin može pomoći i kod povećanja osetljivosti na insulin i smanjenja učestalosti pojave neuroloških komplikacija kod dijabetesa tipa 2, isto tako doprinosi plodnosti kod muškaraca (uticaj na pokretljivost spermatozoida). Može u određenom procentu umanjiti mortalitet kod ishemijskih bolesti srca, dok kod starijih osoba može doprineti borbi protiv demencije i „intelektualnog propadanja“.

Zanimljiva je činjenica da se suplementacija L-karnitom pokazala efikasnom kod starije populacije dok je efekat bio manje izražen kod mlađe populacije. U studijama na aktivnim sportistima se pokazalo da karnitin doprinosi opravku i obnovi mišićnog tkiva naročito kod napornih treninga snage.

Sumarno, efekat L-karnitina ne bi se mogao opisati kao „fat-burn“, dakle, L-karnitin sam za sebe neće doneti željeni efekat sagorevanja, ali će potpomoći energetsku utilizaciju masti uz adekvatan plan treninga i dijet pristup. Pokazano je da sa godinama proizvodnja L-karnitina u našem telu opada tako da sredovečna populacija može imati benefite od iste. Aktivni sportisti koji svoje telo izlažu maksimalni naporima, takođe mogu osetiti benefite upotrebe istog, jer prirodna produkcija nekada ne može da dostigne taj nivo „potrebnosti“.

Sve u svemu, na L-karnitin gledajmo kao na „energy booster“ koji radi „najbolje“ kada su trening i ishrana prilagođeni „fat-burn modu“.

Jedan od problema suplementacije L-karnitinom je i nastanak trimetilamina (crevne bakterije), koji nekada mogu dovesti do pojave specifičnog zadaha, čak i mirisa znoja „na ribu“. To je naročito izraženo pri megadoziranju ,preko 3000 mg dnevno, što se ujedno i smatra dozom koja jedina „radi“.

Još jedan od problema suplemenatcije L-karnitinom je i digestivni diskomfor (mučnina, nadimanje) pri megadoziranju – preko 2000 mg. Pomenuti neželjeni efekat se može umanjiti tako što se ukupna doza podeli na 2-3 „servings“. Najčešće korišćena forma u suplementima je L-kanitin L-tartarat.

 

 

Za izradu teksta korišten materijal:

https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine 

https://www.healthline.com/health/l-carnitine-weight-loss#1

https://examine.com/supplements/l-carnitine/

 

Foto:Pxfuel

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu