You are here

Holin - esencijalni nutrijent sa mnogim prednostima

Holin je jedinjenje koga mnogi svrstavaju u vitamine B kompleksa (poznat je kao vitamin B4), iako nije vitamin u pravom smislu. Holin je esencijalni nutrijent, što podrazumeva da ga treba unositi putem hrane. Jetra proizvodi malo holina, ali većina holina koji je potreban telu dolazi iz hrane.

Holin podržava vitalne telesne funkcije i opšte zdravlje. Iako telo proizvodi holin, kod većine ljudi se ne proizvodi dovoljno da zadovolji telesne potrebe. Skoro svi mi unosimo manje od preporučene količine. U tom slučaju, suplement holina je od pomoći.

Koje su prednosti suplemenata holina?

Holin ima brojne važne uloge u telu:

- učestvuje u proizvodnji lecitina, fosfolipida koji je neophodan za pravilno funkcionisanje nervnog sistema;

- podržava sistem nervnih impulsa koji omogućavaju normalnu snagu srčanog mišića i pravilan rad srca;

- pomaže u smanjenju krvnog pritiska;

- reguliše funkciju jetre i pomaže u uklanjanju masti iz jetre;

- učestvuje u regulaciji metabolizma lipida;

- reguliše funkcionisanje respiratornog sistema;

- reguliše rad cirkulatornog sistema i učestvuje u kontroli funkcije mišića;

- podržava formiranje mijelinskih ovojnica koje štite nerve;

- učestvuje u formiranju i održavanju pravilne strukture ćelija;

- doprinosi stvaranju acetilholina, neurotransmitera potrebnog za regulisanje funkcije mozga;

- smanjuje rizik od razvoja raka;

- smanjuje rizik od demencije:

Holin je veoma važan u ishrani trudnica. Smanjuje rizik od komplikacija u trudnoći;

- poboljšava protok krvi kroz placentu;

- podržava transport hranljivih materija kroz placentu.

Koji su efekti nedostatka holina?

Nedostatak holina dovodi do prekomerne akumulacije holesterola i triglicerida u jetri, što dovodi do steatoze jetre (masna jetra). Kao posledica toga može se razviti hronična upala jetre, koja može dovesti do fibroze i ciroze jetre.

Osim problema sa jetrom, drugi poremećaji koji se javljaju zbog deficita holina su: kardiovaskularne bolesti, neurološke bolesti (kao što je Alchajmerova bolest), glavobolje, smanjena memorija i koncentracija, promene raspoloženja i anksioznost, konstipacija (zatvor), zamor i oštećenje mišića.

Određene grupe ljudi su pod povećanim rizikom od nedostatka holina:

Sportisti- nivoi holina se smanjuju tokom dugih vežbi izdržljivosti.

Žene u postmenopauzi- estrogen pomaže u proizvodnji holina. Pošto nivoi estrogena imaju tendenciju da se smanjuju kod žena u postmenopauzi, one mogu biti izložene većem riziku od nedostatka holina.

Trudnice- potrebe za holinom se povećavaju tokom trudnoće.

Glavni izvori holina su: kvasac, jaja, pšenične klice, orasi, semenke suncokreta i bundeve, riba, jetra i druge iznutrice, govedina, piletina.

Doziranje

Preporučeni dnevni unos za žene je 425 mg, a za muškarce 550 mg dnevno. Preporučene doze za decu zavise od uzrasta, a kreću se od 125-375 mg dnevno.

Galerija: 
Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu
Povezani i slični tekstovi



omogućio Pansport Forum