You are here

Hrom-sve o ovom važnom mineralu

image

Hrom je bitan mineral u tragovima, i dobro je poznat po svojoj funkciji u održavanju normalne količine glukoze u krvi, odnosno svoje dobre funkcije na insulinsku osetljivost.
Hrom takođe utiče na metabolim ugljenih hidrata, masti i proteina. Ovaj mineral je široko rasprostranjen u raznim tipovima hrane, ali sadržaj se razlikuje u zavisnoti od obrade t.j. procesuiranja hrane, kao i po geografskom poreklu iste. Dakle, već polako zaključujete da nam je ishrana verovatno siromašna potrebnim količinama hroma. Povrh svega, samo male količine hroma su apsorbovane od strane našeg tela i kao takve se koriste u mnogobrojnim funkcijama.

Prednosti hroma:

✓ Stabilnost nivoa glukoze u krvi

Kao što sam napomenuo na početku teksta, hrom je dobro poznato u regulaciji nivoa glukoze u krvi. On igra ulogu u osjetljivosti na insulin tako što stimuliše količinu i aktivnost insulinskih receptora. Istraživanja su pokazala da zavidna količina ljudi ima niske količine hroma u svojoj ishrani, sa akcentom na starije ljude, sportiste koji su visoko aktivni kao i oni ljudi koji konzumiraju velike količine procesiuiranih ugljenih hidrata.

Naučno je potvrđeno da suplementacija hromom utiče na normalizaciju niskih nivoa glukoze u krvi, odosno da kod osoba sa niskim nivoi podstiče povećanje istih, ali i suprotno – kod osoba sa viskim nivoa promoviše smanjenje glukoze, stoga je ova benefit itekako značajna jer hrom očigledno može pomoći kod oba tipa ljudi sa ovim problemima.

✓ Zalihe energije

Hrom potpomaže obskrbljivanje ćelija glukozom iz krvi, i ukoliko je organizam u deficitu sa hromom on neće biti u mogućnosti da iskoriste energetske potrebe za glukozom. Stoga je od velike koristi za balans niskih vrednosti glukoze u krvi koje mogu biti povezane sa zamorom i osećajem neispavanosti koji je direktna posledica “energetskog pada”.

 ✓ Zdravlje srca

 Studije na efekte hroma na nivoe holesterola pokazaju da pomaže održavanju normalnim nivoa holesterola u krvi odnosno da asistira t.j. ima uticaj na normalizovanje holesterola kod zravih odraslih osoba.

✓ Kompozicija tela (mišićna masa i procenat masti)

 Još jedna funkcija hroma povezana sa regulacijom glukoze u krvi se odnosi na telesnu kompoziciju. Istraživanja pokazaju da hrom povećava mišićnu masu u konjukciji sa intezivnim fizičkim vežbanjem i kontrolisanim kalorijskim unosom. Pokazano je da suplementacija hromom potpomaže redukovanje telesne težine i procenta telesnih masti kod zravih osoba.

 

Šta može uticati na nedovoljne nivoe hroma u našem organizmu?

 Iako je hrom široko rasprostranjen u hrani, odrasle starije osobe absorbuju samo 2% unetog hroma, i loša ishrana može rezultirati inadekvatnim nivoima hroma odnosno nedostatkom. Čak 90% testiranih u Sjedinjenim Američkim Državama imaju deficit u količini hroma. Naravno, mnogi nisu ni svesni da je količina hroma u većini obrađene hrane veoma niska, i da konzumiranje procesuiranog šećera stimuliše potrošnju ovog izutetno bitnog mineral iz našeg tela. Tako da generalno deifict hroma najviše zavisi od naše ishrane, t.j. kvaliteta hrane koju unosimo na dnevnoj basi, ali prvenstveno sa akcentom na šećere, tj. kvalitet ugljenih hidrata i količinu kao i stepen prerađenosti.

 Tokom trudnoće nivoi hroma se smanjuju, ali ne i potrebe, što uzrokuje velik problem kod trudnica koje kao posledicu imaju niske količine hroma. Još neki od uzroka koji “crpe” hrom iz našeg tela su povećana fizička aktivnost, infekcije, psihičke traume i stress. Neki lekovi takođe nepovoljno mogu uticati na aborbciju hroma, na primer “antacid” (lek koji neutrališe stomačne kiseline).

morska-hrana

 Koji su dobri izvori hroma u hrani koja nam je na raspolaganju?

 Iako količine variraju ovo je generalno pravilo koje bi trebali da se držite da bi ste bili sigurni da obezbeđujete dovoljne količine svome telu:

 Morska hrana, integralne žitarice, jetra, ostrige, sir, meso, mekinje, i velik akcenat na bele semenke koje obiluju zalihama hroma. Preradom žitarica se gubi na količini hroma koje one prirodno sadrže. U prošlosti se mislilo da pivski kvasac utiče na stabilizaciju glukoze u krvi dok nije pronađem hrom u njemu, stoga je i on bogat zalihama.

Što se suplemenata tiče, Universal već više od deceniju proizvodi “Chromium Picolinat”, oblik hroma koji je naširoko poznat kod iskusnih vežbača čiji je hrom jedan od baznih suplemanata zbog svih predhodno nabrojanih beneficija.

 Ognjen_profile_pic_copy