You are here

Kako ublažiti simptome PMS-a?

image

 

Predmenstrualni sindrom (PMS) obuhvata širok spektar simptoma, kao što su promene raspoloženja, osetljivost grudi, želja za hranom, umor, nervoza, depresija i dr. Smatra se da 3 od 4 žene osete neke od simptoma PMS-a. Ovi problemi obično dostižu svoj vrhunac u kasnim 20-im i ranim 30-im. Simptomi mogu biti prilično izraženi kod nekih žena. Fizičke i emocionalne promene mogu biti izraženije u određenim mesecima, dok u drugim mogu biti manje primetne. Svakako, ne treba dozvoliti da ovakvi problemi kontrolišu vaš život. Promena životnog stila može uticati na smanjenje simptoma PMS-a.

Neki od najčešćih simptoma ukljuučuju:

Emocionalne promene: tenzija ili ansioznost, depresivna raspoloženja, "napadi" plača, promene raspoloženja, nervoza, ljutnja, promene apetita i pojačana želja za određenom hranom (posebno slatkišima), teškoće sa spavanjem (nesanica), loša koncentracija, povlačenje iz socijalnog života

Fizički znaci i simptomi: bolovi u zglobovima i mišićima, glavobolje, umor, dobijanje na težini usled zadržavanja vode, naduvenost stomaka, osetljivost grudi, pojava akni, zatvor ili dijareja.

Iako je lista potencijalnih znakova i simptoma prilično duga, mnoge žene sa predmenstrualnim sindromom osete samo neke od njih. Za neke žene, fizički bol i emocionalni stres budu toliko jaki da utiču na njihove dnevne aktivnosti i normalno funkcionisanje u toku dana. Ovi simptomi obično nestaju nakon pojave menstruacije. Ima i žena kojima su ovi simptomi jako izraženi, pa uključuju i depresiju, osećaje beznađa, ljutnje, nisko samopoštovanje, teškoće pri koncentraciji, iritabilnost, nervozu. Ukoliko smatrate da PMS ima toliko jak uticaj u vašem životu, opštem zdravlju i dnevnim aktivnostima, obratite se vašem lekaru.

Koji su uzroci PMS-a?

Nekoliko faktora doprinosu ovom (lošem) stanju:

  • Hormonske promene - znaci i simptomi predmenstrualnog sindroma se menjanju sa hormonskim promenama i oscilacijama i nestaju sa trudnoćom i menopauzom.
  • Hemijske promene u mozgu - oscilacije serotonina, moždane supstance (neurotransmitera) koji igra ključnu ulogu za dobro raspoloženje, mogu pogoršati PMS simptome. Nedovoljna količina serotonina može doprineti predmenstrualnoj depresiji, kao i umoru, želji za hranom i problemima sa snom.
  • Depresija - neke žene sa izraženim predmenstrualnim sindromom imaju nedijagnostikovanu depresiju, iako sama depresija ne može uzrokovati sve ove simptome.
  • Stres - još jedan krivac za pogoršanje PMS simptoma.
  • Loše navike u ishrani - Neki simptomi PMS-a mogu biti povezani sa niskim nivoima vitamina i minerala. Ostali doprinoseći faktori uključuju jedenje veoma slane hrane, koja može dovesti do nakupljanja vode u organizmu, kao i pijenje alkoholnih i kofeinskih napitaka, koji uzrokuju promene u raspoloženju i nivou energije.

pms_1Šta možemo da učinimo?

Ponekad možemo da utičemo na smanjenje navedenih simptoma praveći promene u načinu ishrane i uključujući vežbanje u naš životni stil.

  • Promena načina ishrane - jedenje manjih, češćih obroka za smanjenje naduvenosti stomaka i sprečavanje napada gladi; ograničenje soli i slane hrane kako bi se smanjila naduvenost i zadržavanje vode; biranje hrane koja sadrži kompleksne ugljene hidrate kao što su žitarice; više voća i povrća; odabir hrane bogate kalcijumom; uzimanje mutlivitaminskih dodataka; izbegavanje kofeina i alkohola
  • Fizička aktivnost - regularna fizička aktivnost utiče na bolje opšte zdravlje i smanjuje simptome kao što su umor i depresivna raspoloženja, a posebno se preporučuju aerobne aktivnosti poput šetnje, džoginga, plivanja, vožnje bicikla i dr.
  • Smanjenje stresa - povećanje broja sati sna; vežbe disanja za bolju relaksaciju i smanjenje glabovolja, ansioznosti i lošeg sna; joga ili masaža za smanjenje stresa i relaksaciju
  • Beleženje simtpoma u toku nekoliko meseci - beležite simptome iz meseca u mesec kako bi ste otkrili koja strategija vam najviše odgovara.

pmsKoji suplementi mogu uticati na smanjenje simptoma PMS-a?

  • Kalcijum - uzimanje 1200 mg kalcijuma na dnenvom nivou putem hrane i suplemenata može uticati na smanjenje fizičkih i psiholoških simptoma PMS-a. Uzimanje kalcijum karbonata u dužem periodu takođe utiče na prevenciju osteoporoze.
  • Magnezijum - uzimanje 400 mg magnezijuma dnevno može smanjiti zadržavanje vode, oticanje grudi i naduvenost kod žena sa predmenstrualnim sindromom
  • Vitamin B6 - dnevna doza od 50 do 100 mg vitamina B-6 može pomoći nekim ženama sa problematičnim simptomima PMS-a.
  • Vitamin E - ovaj vitamin, uziman u dozi od 400 IU dnevno može smanjiti simptome smanjujući proizvodnju prostaglandina, supstanci sličnih hormonima koje uzrokuju grčeve i osetljivost grudi.
  • Biljni dodaci - biljke takođe mogu pozitivno uticati, kao što su đumbir, maslačak, ulje noćurka, list maline, i dr.

 

Ukoliko imate još pitanja, na Pansport forumu možete dobiti i besplatan savet lekara.

 

Korišćen materijal sa sajta webmd.com i mayoclinic.org

Monika_profile_pic_copy