You are here

KOJI JE WHEY PROTEIN NAJBOLJI ZA POČETNIKE ?

Jedan od prioritetnih suplemenata svakog ambicioznog rekreativca ili vrhunskog sportiste koji očekuje maksimalne rezultate od svog tela je whey protein (protein surutke). Whey protein često nazivaju kraljem proteinskih suplemenata koji je neprikosnoveno na tronu zbog visoke biološke vrednosti koja garantuje maksimalnu iskoristljivost od strane naših tkiva i organa (daleko ispred ostalih izvora proteina), tu je i dobra svarljivost, kao i idealan profil esencijalnih amino kiselina, bogatstvo amino kiselina razgranatog lanca (BCAA), značajan sadržaj glutamina, prisustvo „imuno-aktivnih“ proteinskih frakcija, što sve garantuje maksimalan učinak kada je u pitanju oporavak od napornih treninga, povećanje čiste mišićne mase, dobar imunitet, kao i očuvanje i unapređenje zdravlja, uopšteno. Inače, surutka je nusproizvod koji nastaje pri proizvodnji sira, čuveni lek naših baka kada su u pitanju bolesti jetre (pogotovu „masna jetra“), slab imunitet i hronični umor.

  • Hm, a koja je razlika između surutke u prahu i whey proteina?

Mnogi početnici često poistovećuju surutku u prahu i whey protein – VELIKA ZABLUDA!

Surutka u prahu koja se lako može nabaviti u prodavnicama zdrave hrane dobija se postupkom dehidratacije pri visokoj temperaturi gde dolazi do denaturacije proteina (u različtom stepenu) i samim tim dolazi do smanjenja njihove biološke vrednosti, pa ne mogu ispoljiti svoje pozitivne efekte! Inače, udeo proteina u surutki u prahu je oko 10-15%, dok ugljeni hidrati i masti ubedljivo dominiraju, a tu su i razni neželjeni dodaci sutruke u prahu – pepeo i sl.

Whey protein se dobija se iz tečne surutke (neobrađene) procesom mikro-ultrafiltracije kojim se odvaja čist protein od viška laktoze i masti. Savremenim metodama se proces odvija pri niskim temperaturama tako da rizika od denaturacije nema!   

  • A šta je sa onom podelom na koncentrat, izolat, hidrolizat?

Pođimo od brojki…Koncentrat sadrži oko 80% proteina, izolat sadrži u proseku oko 88-92% proteina, dok je hidrolizat skoro idealan po sadržaju proteina (preko 92%), procesom hidrolize je protein „razbijen“ na svoje sastavne elemente - peptide različitih dužina (kraći ili duži lanci amino kiselina).

Više obrade = više proteina = manje masti i ugljenih hidrata = bolja svarljivost. Pomenimo i sadržaj laktoze (mlečni šećer) koja može biti problem ukoliko postoji laktozna intolerancija, tako da u tim slučajevima izolat i hidrolizat imaju prednost.

  • Da rezimiramo…

Procesima obrade iz surutke se izvuklo ono najbolje iz nje – proteini! I tu nastaje čuveno nadmetanje između koncentrata (WPC), izolata i hidrolizata proteina surutke. Da, razlike u udelu proteina, sadržaju laktoze i masti, kao i brzini apsorpcije, svakako da postoje, ali smatra se da je WPC, kao najmanje obrađen oblik whey proteina najbogatiji bioaktivnim elementima koji bi daljim procesom obrade i fragmentisanjem proteina izgubili na aktivnosti. Ako ste početnik u teretani, rekreativac, niste na restriktivnim dijetama, ne brojite svaki gram unetih ugljenih hidrata, nemate problema sa intolerancijom na laktozu, kvalitetan WPC je sve ono što vam treba. Svakako da su hidrolizat i izolat brži, ali koliko su te prednosti bitne za jednog početnika?

 

  • Ali nisu svi WPC isti…

Obratite pažnju na renome proizvođača, procese obrade samog proteina, kao i eventualne dodatke – filere. Zašto nam je ovo bitno? – da bi ono što je na etiketi, bilo i u pakovanju, bez bilo kakvih „fillera“ – dodatka amino kiselina – glicina i taurina; maltodekstrina. Neki proizvođači suplemenata „varaju“ kupce pa dodaju manje kvalitetan (manje biološke vrednosti) želatin i hidrolizovani kolagen, kao i soja protein kojima se pored dodatih „fillera“ zapravo povećava proteinski sadržaj na račun glavnog sastojka. Dakle, manje whey-a, više surogata! Ne dozvolite sebi da budete prevareni!

Specifičan proces obrade – hladna filtracija, omogućava da proteinske frakcije surutke ne gube svoju osnovnu 3-D strukturu (nema denaturacije), tako da nema gubitka njihove biološke aktivnosti, kao i „imuno-aktivnih svojstava“ ,bez posledične pojave mogućih alergo-reakcija (uzrok denaturacija proteina).

Ne kupujte sve i svašta povodeći se za nižom cenom, a zapravo dobijate mnogo manje od onoga što očekujete! „Nisam bogat da kupujem jeftine i nekvalitetne stvari“… Da, vi niste uštedeli novac, već ste ga bacili na nekvalitetan protein, koji zbog svog sastava i neadekvatnog procesa obrade može dovesti do digestivnog diskomfora (proliv, grčevi, nadimanje, gasovi…), kao i alergijskih reakcija!

  • Poruka za kraj

Dobro se informišite pre kupovine bilo kog suplementa. Upoznajte prioritete! Nemojte misliti da će vam proteinski suplement biti zamena za proteine koje niste uneli osnovnom ishranom, on je samo dodatak osnovi kako bi ispratili napredne potrebe vašeg tela, kao posledicu napornih treninga – pogotovu kod ambicioznih rekreativaca i vrhunskih sportista. Od proteinskih suplemenata se ne raste, raste se od tona gvožđa koje ste podigli na treningu, tone kvalitetne hrane koju ste uneli, kao i vremena koje ste proveli u treningu i kvalitetnoj ishrani, sa ili bez proteinskih suplemenata! Ne zaboravite da do 20% vašeg uspeha otpada na suplemente! Upoznajte prioritete! Ne živite u zabludi!

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu
Povezani i slični tekstovi