You are here

Mitovi o kofeinu

image

 

Jedan od retkih legalnih stimulanasa i osnova svakog sagorevača jeste kofein. Kofein najčešće unosimo putem kafe, ali i čaj ima teine koji su po svojoj sturkturi i efektu veoma slični kofeinu.

Da li kofein stvara zavisnost?

Tačan odgovor: NE!

Kofein je bezbedan za korišćenje. Smatra se prirodnim stimulansom zato što nadražuje nervne ćelije mozga. Ali za razliku od droga i drugih stimulanasa kao što je nikotin, ako kafu pijete da umerenim količinama neće razviti zavisnost. Ipak za ljude koji su predugo ustajali uz šolju kafe, jutro bez kafe može biti obeleženo glavoboljom, umorom, nedostatkom koncetracije, mučninom pa čak i bolom u trbuhu.

 

Šta znači umerena konzumacija kofeina?

Tačan odgovor: 200-300mg.

Ova doza se smatra apsolutno bezbednom i onom koja neće stvoriti zavisnost. Ujedno ona predstavlja i do tri šolje kafe na dan, prema tome počnite da brojite. Ako uzimate neki sagorevač pogledajte doze kofeina u njemu, pa se orijentišite prema ovim brojkama. Inače, neki ljudi bolje od drugih podnose kofein tako da ćete verovatno mnogo bolje sami odrediti koja vam doza kofeina prija.

 

coffee2Da li umerene doze kofeina sprečavaju nastanak nekih bolesti?

Tačan odgovor: DA!

Umerene gore definisane količine kofeina mogu sprečiti nastanak Parkinsonove bolesti, dijabetesa pa čak i kamena u žučnoj kesi i nekih oblika hepatitisa. Eto konačno izgovora za kafe pauzu. Ipak ako ste ili dok ste trudni, kao i dok dojite ovi benefiti za vas ne važe. Bebe ne vole kofein i njihov osetljiv mozak ga slabo podnosi, tako da u ovim fazama života smanjite unos kofeina na jednu šolju na dan.

 

Koliko traje efekat kofeina?

Tačan odgovor: duže od 5 sati!

Uticaj kafe tj kofeina na vaš organizam traje značajno duže od pijenja same kafe. Naime, čak 5 h nakon uzimanja kofeina on može i dalje podražavati vaš mozak. Prema tome ( a ovo važi posebno za vas preosetljive na ovaj sastojak) ne preporučujemo kafu ili sagorevač popodne, a svakako ne uveče.

 

coffee3Kofein se nalazi u nekim lekovima?

Tačan odgovor: DA!

Kofein se ubacuje u neke lekove i pomoćna stredstva radi bolje apsoprcije (lekovi za bolove) ili u kreme za smanjenje bora. Takođe kofein jače deluje na žene i na starije ljude. Zato je veoma važno da znate koji lek ili pomoćno sredstvo sadrži kofein. Ovo naročito ako već patite od anksioznosti ili poremećaja spavanja.

 

Kofein izaziva dehidrataciju?

Tačan odgovor: NE!

Iako ima diuretski efekat (pojačava mokrenje) kafa ne dovodi do dehidratacije. Sa druge strane pića koja sadrže kofein (Koka kola i slično) zaista mogu da dovedu do dehidratacije jer su uz kofein i preterano slatka pa je izbacivanje vode pojačano.