You are here

Oblici suplemenata cinka koji stvarno „rade“

Cink je esencijalni mineral koji je uključen kao koenzim u mnoštvo enzimskih sistema bitnih za normalno funkcionisanje našeg organizma – antioksidativna zaštita, zdravlje nervnog sistema, kože, adekvatan imuni odgovor, kao i podrška održavanju optimalnih nivoa testosterona.

Neadekvatan unos cinka pre svega ishranom (meso, jaja, mahunarke, morski plodovi, naročito ostrige) kod „zdravih osoba“ može dovesti do smanjenja osetljivosti na insulin, kao i „low testosterone“ ispoljavanja. Uz sve to pominju se i problemi sa kožom – akne, kao i depresivna ispoljavanja, česte prehlade, teže zarastanje rana…sa izrazitim deficitom ispoljavanja postaju dramatična.

Mega doziranje cinka suplementima može izazvati pojavu „metalnog ukusa u ustima“, mučninu i nagon za povraćanjem naročito ako se uzimaju na prazan želudac. Smatra se da je gornja granica „dobre tolerancije“ dnevnog unosa cinka do 40 mg elementarnog cinka (tzv. TUL -Tolerable Upper Limit). Naravno, ovde je u pitanju prosečna populacija, ali svakako da ambiciozni rekreativci, kao profesionalni sportisti ne bi trebalo da idi u krajnost vezano za doziranje suplemenata cinka!

Prema nekim procenama smatra da se je oko 30% svetske populacije u problemu koji se tiče neadekvatnog unosa cinka ishranom i suplementima.

Doziranje cinka kroz suplementaciju

Doziranje suplemenata na bazi cinka može iću u dva pravca. Prvi je „održavanje“ adekvatnih nivoa cinka kroz kvalitetnu i raznovrsnu ishranu gde se suplementima dodatno unosi 5-20 mg elementarnog cinka. Ovakav način doziranja suplemenata je preporučljiv za prosečnu populaciju.Sa druge strane, „aktivna populacija“ koja svoje telo izlaže maksimalnim naporima u cilju postizanja vrhunskih performansi bi trebalo da koristi „napredne“ doze suplemenata cinka - 25-50 mg elementarnog cinka dnevno.

Među sportskim stručnjacima nije retka praksa i „superload“ cinkom u dozi do 100 mg elementarnog cinka suplementima u trajanju od 1-4 meseca. Ovakva praksa sa stanovišta zvanične medicine i nije široko prihvaćena, zbog mogućeg digestivnog diskomfora, a i problema sa genitourinarnim traktom. Ne bi trebalo zaboraviti da cink, gvožđe, kalcijum, magnezijum koriste iste transportne sisteme tako da megadoziranje nekim od pomenutih minerala može uticati na apsorpciju ostalih. Preporuke su da bi trebalo odvajati pomenute minerale (suplemente), mada pokazalo se da amino kiselinski helati pomenutih minerala ovakav negativan vid interakcija svode na minimum. Visoke doze cinka naročito negativan uticaj imaju na apsorpciju bakra (važan i za normalno funkcionisanje crvenih krvnih zrnaca). Tako da ima preporuka da se mega-doza cinka podeli na 2-3 manje doze u toku dana.

Suplementi cinka mogu stupiti i u neželjene interakcije sa nekim lekovima. U prvom planu su širokospektralni antibiotici – fluorohinoloni (ciprofloksacin, levofloksacin, ofloksacin, norfloksacin, akrosoksacin i pefloksacin), kao i tetraciklini(tetraciklin, oksitetraciklin, doksiciklin, minociklin, metaciklin i demeklociklin). Idealno bi bilo odvojiti uzimanje cinka od antibiotika, tj. antibiotike uzeti 2 sata pre suplemenata na bazi cinka, tj. 4-6 sati posle uzimanja istih. Tu je i penicilamin koji se koristi u terapiji reumatoidnog artritisa („pravilo odvajanja“ je slično).

Upotreba tiazidnih diuretika, kao i hlortalidona koji se koriste u terapiji hipretenzije može dovesti do povećanog izlučivanja cinka, kao i slike deficita ako se isti ne nadoknadi adekvatno.

Oblici zinka u suplementima koji su najefikasniji

I naravno, da ne pomislite da je sadržaj teksta neodgovarajući naslovu, pomenućemo i oblike cinka u suplementima koji bi trebalo da zavrede vašu pažnju.

Cink oksid se pokazao kao najmanje efikasan sa aspekta apsorpcije i bioraspoloživosti, čak ima dokaza da su neki ljudi zbog jedinstvenosti svog digestivnog trakta u nemogućnosti da iskoriste cink u obliku cink-oksida.

U prvom planu (vredni pažnje i vašeg novca) će nam biti cink citrat, cink sulfat, cink glukonat, cink monometionin, kao i cink pikolinat. Relevatna istraživanja su pokazala nadmoć cinka u obliku cink pikolinata u odnosu na ostale oblike cinka (apsorpcija i bioraspoloživost). Na drugom mestu je cink glukonat, a na trećem cink citrat.

Da naglasimo za kraj – adekvatan nivo cinka unet kroz ishranu i suplemente nam može pomoći u:

- održavanju adekvatnog imunog odgovora,

- sprečavanju insulinske rezsitencije,

- borbi protiv akni,

- normalizaciji lipidnog statusa krvi,

- usporavanju makularne degeneracije,

- optimalnom nivou testosterona,

- kao i kvalitetu semene tečnosti….

 

 

Materijal korišten za izradu teksta:

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/ 

https://examine.com/supplements/zinc/

https://www.healthline.com/nutrition/zinc-supplements#types 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3630857

 

Foto:Wikimedia

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu