You are here

Oblici suplemenata magnezijuma sa kojima se možemo susresti – prednosti i mane

Magnezijum (Mg) je četvrti po zastupljenosti mineral u našem telu. Uključen je kao koenzim u preko 300 metaboličkih procesa koji su od presudne važnosti za ljudsko zdravlje, a to su produkcija energije, regulacija krvnog pritiska, prenos impulsa u nervnom sistemu, kao i mišićna kontrakcija. Niski nivoi magnezijuma su u bliskoj vezi sa dijabetesom tipa 2, hipertenzijom i uopšteno kardio-vaskularnim bolestima, pojavom migrena, kao i „lošim raspoloženjem“. Ne zaboravimo da je magnezijum jako bitan za kontraktilnost mišićnog sloja naših krvnih sudova, stoga je važan u regulaciji krvnog pritiska.

Iako je magnezijum dosta zastupljen u zelenom lisnatom povrću, mahunarkama, integralnim žitaricama, orašastim plodovima i semenkama, skoro 60% savremenog čovečanstva ima problem sa deficitom magnezijuma u ishrani (ne zaboravimo da i termička obrada hrane utiče na dostupnost magnezijuma iz osnovne ishrane, kao i industrijska obrada).

Kako bi povećali unos, tj obezbedili optimalan unos magnezijuma često se okrećemo suplementima magnezijuma. Na tržištu je dosta suplemenata magnezijuma, ali trebalo bi odabrati pravi oblik. Dakle, pored adekvatnog doziranja suplement mora da poseduje i odgovarajući obik koji garantuje maksimalnu bioraspoloživost, jer ste u protivnom bacili svoj novac.

MAGNEZIJUM CITRAT

Ovaj oblik magnezijuma spada u jedan od „najhvaljenijih“ kada je u pitanju bioraspoloživost, kao i brzina otklanjanja simptoma deficita. U većim dozama poseduje i laksativni efekat.

MAGNEZIJUM OKSID

Magnezijum oksid spada u red oblika magnezijuma sa minimalnom bioraspoloživošću. Slabo se apsorbuje preko našeg digestivnog trakta, stoga nije pouzdan kada se radi o otklanjaju simptoma deficita Mg. Veću upotrebnu vrednost ima kada se radi o napadima gorušice, zatvora, nadutosti (laksativ i antacid).

MAGNEZIJUM HLORID

U ovom oblliku se magnezijum najčešće koristi kod preparata koji se nanose na kožu - ulja, gelovi. Cilj je transdermalna apsorpcija magnezijuma koja je isto tako pouzdana u otkljanjanju deficita istog. Naravno, zbog dodataka pomoćnih supstanci mogući su i znaci iritacije kože. Magnezijum hlorid nije pogodan za „per os“ upotrebu zbog značajnog digestivnog diskomfora.

MAGNEZIJUM LAKTAT

Magnezijum-laktat retko možemo naći u svetu suplemenata. Mnogo je „nežniji“ za naš digestivni trakt od ostalih oblika, a bioraspoloživost je na zadovoljavajućem nivou.

MAGNEZIJUM MALAT

I ovaj oblik magnezijuma se jako dobro podnosi, čak i pri velikim dozama retko kada dovodi do laksativnog efekta. Često se preporučuje kod fibromialgije i sindroma hroničnog umora. Poseduje odličnu bioraspoloživost.

MAGNEZIJUM TAURINAT

Nešto novo u svetu suplemenata. Zbog karaterističnog spoja magnezijuma i taurina pokazao se jako uspešnim kod insulinske rezistencije, kao i hipertenzije.

MAGNEZIJUM GLICINAT

Pomenuti helat magnezijuma se pokazao jako uspešnim u tretmanu deficita magnezijuma, a poseduje i odličnu bioraspoloživost. Sve je više proizvođača koji se odlučuju za ovaj oblik magnezijuma u svojim suplementima.

MAGNEZIJUM KARBONAT

Najčešći obliku u šumećim tabletama, karakteriše ga niska biorasoloživost.

Kada govorimo o doziranju, uopštene preporuke pominju 300-600 mg dnevno, naravno, akcenat na oblike sa visokom bioraspoložovišću – npr. citrat, glicinat. Suplementi magnezijuma se uglavnom dobro podnose, osim pri megadoziranju kada može doći do pojave digestivnog diskomfora – mučnina, povrćanje, grčevi, nadutost, proliv (često izraženo kod niskoapsorptivnih oblika). Naročit oprez je neophodan kod bubrežne insuficijencije.

 

 

Literatura:

https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-supplements#1

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14596323/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26404370/

Foto:

Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu
Povezani i slični tekstovi