You are here

Proteini iz surutke (whey) - sve sto treba da znate

image

PROTEINI SURUTKE (whey) su najvredniji proteini koje možete da unesete u svoj organizam. Koristi koje donose su mnogobrojne i raznolike. Proteini su osnovne gradivne materije svakog tkiva u organizmu. Bez proteina nema funkcionisanja nervnog sistema, nema imuniteta, dakle, nema života.

WHEY ili SURUTKA se dobija pretvaranjem mleka u sir. Proteini surutke (whey) imaju najveću surutka_pravljenjebiološku raspoloživost (najefikasnije dolaze do delova organizma gde su potrebni). Aminokiselinski sastav proteina surutke je najvredniji u smislu da sadrže najviše aminokiselina razgranatog lanca (bcaa), kao i sve esencijalne aminokiseline.
SURUTKA je najbogati izvor BCAA koje se metabolišu u mišićima, te su najvažnije i u periodima treninga, ali i u periodu oporavka. Surutka sadrži aminokiseline leucin i glutamin koje su navažnije u izgradnji i rastu mišića. Ukratko whey čini sportiste spremnijim i otpornijim.

Postoje tri oblika whey proteina:
1.koncetrat
2.izolat a)dobijen jonoizmenjivačima
            b)dobijen ultramikrofiltracijom
3.hidroizolat

 100whey_protein1.Tehnologijom dobijanja koncetrata otklanja se veci deo mlečne masti i šećera. Procenat whey proteina koncetrata u preparatu je 65-85% zavisno od proizvođača. Najčešći slučaj u praksi je da procenat proteina u koncetratu ne prelazi 80% dok ostale procente čine masti i šećeri.

 

 

 

2.a) Izolat dobijen jonoizmenjevačima je postupak kojim se iz mleka izvuku skoro samo 100whey_isolateproteini. Iako ovaj postupak menja strukturu dobijenih proteina, ovaj preparat sadrži i dalje visok procenat (88-92%) proteina surutke u 100g proizvoda.

 2.b) Izolat proteina surutke dobijen mikrofiltracijom je najčistiji proteinski preparat.100g ovog preparata sadrži obično 92-95% proteina, ne sadrži nečistoće, sadrži više BCAA i kalcijuma. Važno je da tehnologija dobijanja ovakvog preparata ne menja strukturu proteina. Koriste ga uglavnom vežbači koji su na dijeti bez ugljenih hidrata, osobe koje žele poboljšanje performansi i žene.

Dym_iso_1003. Hidrolizovani whey protein je preparat koji se najlakše vari jer je delom obrađen. Proteini surutke su hidrolizacijom podeljeni na manje delove-peptide. Peptidi se, zatim, preko mikrofiltera izoluju. Dakle, ovi preparati donose sve prednosti izolata, a uz to se lakše i brže apsorbuju posle uzimanja. Na primer ISO100 od Dymatiza.

 

 

Razlika između Whey koncentrata, Whey izolata i Whey hidrolizata?

    -Whey protein koncentrat ima od 65% pa do 85 % čistog proteina surutke otatak su ugljeni hidrati i masti, aroma. Odličan je izvor proteina i ima dosta nižu cenu u odnosu na izolat proteina whey-a. Ljudi koji su intolerantni na laktozu moraju ga izbegavati jer sadrži laktozu.

    -Whey protein izolat ima preko 85% čistog proteina surutke, uglavno je to oko 90%. Ovaj protein je praktično bez ugljenih hidrata i masti, odličan je za predtakmičarski period gde se strogo vodi računa o unosu ugljenih hidrata i masti.

    -Whey hidrolizat je najskuplji protein jer je tehološki postupak njegovog dobijanja znatno kompleksniji i on predstavlja protein surutke koji je razložen na sitnije peptidne lance pa se veoma brzo razlaže i u veoma kratkom periodu snabdeva organizam aminokiselinama, odličan je, čak, i u okviru treninga sa određenom količinom ugljenih hidrata. Spada u najskuplje varijante Whey proteina.

 

surutka_u_prahuRazlika između Whey proteina (proteina surutke) i surutke u prahu tj. tečne surutke ?

 Surutka u prahu (može se kupiti u prodavnicama zdrave hrane) dobija se klasičnim postupkom dehidratacije pri visokoj temperaturi gde dolazi do delimične denaturacije proteina i samim tim dolazi do smanjenja njegove biološke vrednosti, pa ne može ispoljiti svoje pozitivne efekte na izgradnju mišićne mase, odnosno, reparacije organa i ostalih pozitivnih funkcija.

Whey protein u prahu dobija se iz tečne surutke procesom mikro-ultrafiltracije kojim se odvaja čist protein od viška laktoze i masti (nepotrebnih za većinu ljudi, naručito u toj koncetraciji) i pri hladnim temperaturama koje ne dovode do uništavanja proteina. Na ovaj način dobijate čist protein bez viška masti i ugljenih hidrata naročito pozitivno za ljude koji imaju problema sa gojaznošću i ljude koji teže izgradnji čiste mišićne mase.

Kada je optimalno vreme uzimanja Whey proteina?
Vreme uzimanja Whey proteina zavisi od više faktora kao što su: telesna težina, broj treninga u toku dana, broj obroka u toku dana i njihov raspored, sastav, itd.

Optimalno vreme je odmah nakon ustajanja sa kompleksnim ugljenim hidratima ( tipa žitarica, pirinčanih pahuljica uz dodatak mleka- ako ga podnosite), a ukoliko ste gojazni drugačije se postupa. Odmah nakon treninga treba da popijete protein i to sa vodom i odredjenom količinom prostih ugljenih hidrata- npr. banana, koja ujedno nadokandi i odredjeni deficit vitamina i minerala.

Ukoliko se uzima pred spavanje trebalo bi da se kombinuje sa nekim dugorazlažućim proteinom-tipa micelarni kazein ili kalcijum kazeinat. Uz šejk popiti nezasićene masne kiseline' npr. laneno ulje, koje još više prolongira snabdevanje organizma aminokiselinama dugo u noć. Whey protein se priprema sa mlekom ili vodom u blenderu ili šejkeru.

 

surutka__voceKoji su efekti Whey proteina na organizam?

Pre svega, snabdeva organizam svim esencijalnim aminokiselinama (neophodne organizmu), te učestvuje u izgradnji mišićnih ćelija kod ljudi koji su aktivni (sportisti, rekreativci), obnavlja organe (npr. kod obolenja jetre, surutkin protein ima veoma važnu ulogu). Pozitivno deluje na iminitet zbog specifičnih frakcija proteina koje sadrži (laktoferin i imunoglobulini...). Zbog idealnog sastava može uticati na smanjenje telesne težine ukoliko se njime zameni večera. Kod potharnjenih osoba u kombinaciji sa ugljenim hidratima utiče na povećanje telesne mase i idealna je dopuna njihovom jelovniku i nikako se ne sme koristiti kao zamena za obrok kod takvih osoba.

Whey protein (protein surutke) predstavlja idealnu dopunu pravilno izbalansiranoj ishrani i treba ga uvrstiti u dnevni plan ishrane, naročito osobe koje imaju povećanu potrebu za proteinima.

 

Da li Whey protein šteti organizmu?

Whey protein je potpuno prirodan dodatak bez ikakvog negativnog, odnosno, štetnog efekta na organizam. Ukoliko se proanalizira sastav proizvoda uvidelo bi se da ni jedan sastojak nije na nedozvoljenoj listi.

 

Preporuka

Moj izbor proteina u predtakmičarskom periodu je ISO 100.

Whey Dymatize ISO-100 je dobio ime po svom izvoru proteina - 100% izolat proteina iz surutke. Ovaj izolat proteina iz surutke je obrađivan do same perfekcije, 100% hidrolizovan i instantizovan i sproveden kroz, ni manje, ni više, nego pet koraka kontrole kvaliteta. I laktoza i masti su uklonjene iz ISO-100, tako da je ostao najlakše svarljiv i rastvorljiv proizvod koji je najpristupačniji biološki izvor proteina na tržištu.

Svaka porcija ima neverovatnih 25g proteina, sa 0 ugljenih i 0 masti. Sve to u porciji od 28 grama čini ISO-100 skoro 90% proteinom. Zbog svoje ultra čistoće i odsustva laktoze, Konzumirati:

1. posle treninga (sa ili bez prostih ugljenih hidrata)
2. između dva obroka
3. pred spavanje
4. nakon noćnog sna

Marko_profile_pic_copy