You are here

Suplementacija zdravim mastima

image

 

Esencijalne masne kiseline su važne za normalno funkcionisanje organizma. Naše telo nije sposobno da samo proizvodi ove masne kiseline, stoga je veoma bitna ishrana bogata ovim važnim mastima. Dve najvažnije masne kiseline koje treba da budu uključene su omega-3 i omega-6 masne kiseline. Esencijalne masne kiseline imaju širok spektar pozitivnih funkcija u organizmu i njegovim ćelijama. One pomažu ćelijskom razvoju i formiranju zdravih ćelijskih membrana, a sve više se ukazuje i na njihovo antikancerogeno dejstvo. Esencijalne masne kiseline pružaju podršku u razvoju i funkcionisanju mozga i nervnog sistema. Ističe se njihov značaj za zdravlje srca i krvnih sudova. Imaju prirodna antiupalna svojstva koja mogu ublažiti, između ostalog, i simptome artritisa. Problemi sa kožom, peruti, noktima, kosom i dr. takođe mogu biti smanjeni povećanim unosom ovih zdravih masti. Ukoliko se ne unosi dovoljno esencijalnih masti može doći do slabljenja pamćenja, vida, promena raspoloženja i problema sa kožom i kosom.

Više namirnica sadrži ove važne masne kiseline, a među njima izdvajaju se orašasti plodovi, laneno ulje, ulje repice, ribe kao što su losos, haringa, tuna, škampi, i dr.

esfat_4

esfat_2Omega-3 riblje ulje ima mnogobrojne dobrobiti po ljudski organizam. S obzirom na to da ima izuzetna pozitivna svojstva i da je ishrana na našem području generalno oskudna ribom, savetuje se dodatno uzimanje ovih masnih kiselina u vidu suplemenata. Efekti Omega-3 ribljeg ulja su i dan danas predmet sve većeg broja istraživanja koja ukazuju na postojanje još dobrih strana ovih masnih kiselina. Neka od najznačajnijih su: poboljšanje zdravlja srca, snižavanje lošeg holesterola i triglicerida, visokog krvnog pritiska, povećanje dobrog HDL holesterola, antikancerogena funkcija, poboljšanje mentalnog zdravlja (anti-depresivni efekat, poboljšanje intelektualnih funkcija), smanjenje bolova i pomoć zglobovima, zdravlje kože, kose i noktiju, a među interesantnim podacima je i poboljšanje memorije i koncentracije. FDA savetuje uzimanje do 3 g omega-3 ribljeg ulja na dnevnom nivou. Najviše omega-3 masti ima u morskoj ribi poput haringe, lososa, skuše, morune, tune, sardele, pastrmke i dr. Omega-3 masne kiseline dostupne su i vidu suplemenata, gel-kapsula. Preporučujemo svakodnevno uzimanje Omega-3 masnih kiselina, minimalno 1-2 g dnevno.

esfatLaneno ulje (Flax Seed Oil) - Laneno seme se od davnina koristilo za pripremu balzama za razna zapaljenja kože i protiv zatvora. Lan je bogat masnim kiselinama, i koristi se u prevenciji i terapiji srčanih bolesti i za ublažavanje raznih upala i hormonskih problema, uključujući i neplodnost i policistične jajnike. Svaka žena bi trebalo dnevno da unosi laneno seme ili laneno ulje zbog blagodeti koje ono ima na hormonalni sistem. Kao i omega-3 iz ribljeg ulja, omega-3 masne kiseline iz lanenog ulja takođe smanjuje rizik od srčanih bolesti, snižavaju loš holesterol, učestvuju u kontroli krvnog pritiska, imaju protivupalno dejstvo, utiču na normalnu probavu i otklanjaju zatvor, leče akne, opekotine od sunca, smanjuju rizik od nastanka kancera, pomažu zdravlju kože, kose i noktiju, pomažu kod endometrioze, policističnih jajnika, PMS-a, menstrualnih tegoba, utiču i na zdravlje prostate, i dr. Najbolji izvori su laneno ulje i laneno seme (preporučujemo da ga sameljete i pospete po salatama, ili dodate esfat_1u obrok sa žitaricama ili u jogurt). Omega-3 masne kiseline iz lanenog ulja dostupne su i vidu suplementa Natrol Omega-3 Flax Seed Oil. 

Ulje volujskog uha (borage oil) - Semenke ove zvezdaste biljke su bogat izvor esencijalnih masti poznatih kao GLA ili gama-linoleinska kiselina. Telo može pretvoriti GLA u anti-inflamatorno jedinjenje. Ulje ove biljke deluje na smanjenje simptoma autoimunih bolesti, kožnih bolesti, menstrualnih grčeva i simptoma pms-a, i dr. Ulje ove biljke pomaže u lečenju kožnih problema tako što je hidrira i otklanja suvoću i srab. Takođe, pomaže i zdravlju kože i noktiju.Pominje se i efekat GLA na zdravlje zglobova, smanjenje upala i bolova. Između ostalog, utiče i na metabolizam pa se preporučuje kod programa redukcije telesne težine.

Da li obraćate pažnju na unos zdravih masti u Vašoj ishrani? Podelite vaša iskustva sa nama na Pansport forumu ili se savetujte sa našom nutricionistkinjom i stručnim Pansport timom!

 

Monika_profile_pic_copy