You are here

Vitamini B kompleksa

 

Vitamini B kompleksa pozitivno utiču na loše raspoloženje, nervozu, depresiju, takođe povecavaju energiju i doprinose da se generalno bolje osećamo. Vitamini B kompleksa poboljšavaju pamćenje i koncentraciju. Takođe su važni za lečenje malokrvnosti, jer omogućavaju bolje iskorišćenje gvožđa.

Vitamin B

  • učestvuje u mnogim procesima metabolizma
  • učestvuje u metabolizmu ugljenih hidrata i masti
  • važan je za varenje, podstiče fermente od kojih zavisi varenje.
  • sprečava početak arterioskleroze, preterano zgrušavanje krvi i formiranje kamena u bubregu
  • štiti jetru i pomaže njen rad
  • obnavlja ćelije

Vitamin B1 (tiamin)
Možemo ga naći u klicama žitarica, grašku, integralnom hlebu, mleku, smeđem pirinču. Vitamin B1 je važan za prenos nervnih nadražaja na mišiće i na taj način brine za našu pokretljivost. Uključen je u većinu procesa dobijanja energije iz ugljenih hidrata u našem telu. U slučaju nedostatka vitamina B1 dolazi do razdražljivosti, nesanice, gubitka apetita, probavnih smetnji.

Vitamin B2 ( riboflavin)
Ima ga u sledećim namirnicama: brokoli, bademi, mleko, spanać. Vitamin B2 učestvuje u svim procesima razgradnje ugljenih hidrata, belančevina, masnoća tj. stvaranja energije. U slučaju da ga u organizmu ima premalo prvo se primeti na koži, npr. usne postaju suve i ispucale, zadebljavanje kože, lomljivi nokti.

Vitamin B3 (niacin)
Može se naći u piletini, lososu, tunjevini, džigerici, jajima, kikirikiju, zelenom voću. Vitamin B3 je sastavni deo koenzima koji prenose vodonik te podstiču izgradnju, razgradnju ugljenih hidrata, masnih kiselina i amino kiselina. On je važan kao i vitamin B2 za stvaranje i usmeravanje energije, i za normalno funkcionisanje nervnog sistema. Neguje kožu stvaranjem kolagena, učestvovanjem u stvaranju pigmenta. Znaci nedostatka ovog vitamina mogu biti gubitak apetita, vrtoglavica, mršavljenje, probavne smetnje, depresije i teška psihička oboljenja.

vitamin B5 (pantontenska kiselina)
Nalazi se u jogurtu, avokadu, slatkom krompiru, pečurkama, piletini. Vitamin B5 podupire delovanje vitamina E, podstiče pokretljivost mišića, važan je za stvaranje antitela koja štite sluzokožu usta, grla, disajnih puteva kod prehlada.

B6 (piridoksin)
Ima ga u bananama, lososu, spanaću,žitaricama, zelenom kupusu, jajima. To je vitamin rasta i odgovoran je za deobu tkiva bez koje se telo ne bi moglo razvijati. Dopamin nastaje pomoću vitamina B6 i važan je u prenosu nervnih inpulsa. U slučaju nedostatka javljaju se crevne tegobe, gubitak apetita, umor, potištenost.

B12 (kobalamin)
Piletina, ćuretina, mleko, jaja, govedina su namirnice bogate ovim vitaminom. Vitamin B12 je odgovoran za zdravlje crvenih krvnih zrnaca. Ovaj vitamin se razlikuje od drugih iz B grupe zbog toga što ga proizvode, isključivo, mikroorganizmi. To je mesni vitamin, pa se njegov nedostatak najčešće može javiti kod vegetarijanaca.

B9 (folna kiselina)
Ima ga u zelenom povrću, spanaću, blitvi, pasulju, goveđoj, jagnjećoj i pilećoj jetri. Njegov najvažniji zadatak je deoba i izgradnja tkiva. Pomaže pri stvaranju trombocita potrebnih za zgrušavanje krvi, tako da je od ključne važnosti za normalan rast i zarastanje rana. Takođe podstiče stvaranje belih krvnih zrnaca koja su potrebna za jačanje imunološkog sistema.

 

Mirjana_profile_pic_copy