You are here

Vitamini i minerali-važnost za zdravlje

image

Vitamini i minerali su komponente koje služe kao koenzimi u  metaboličkim reakcijama
koje oslobađaju energiju, transportuju i troše kiseonik i održavaju integritet ćelija.

 Postoje dve vrste vitamina

  • rastvorljivi u vodi
  • rastvorljivi u masti

Ukoliko osobe uzimaju velike doze vitamina rastvorljivih u masti ( A, D, E i K ), ovi vitamini se skladište u telesnoj masti, prvenstveno u jetri, pa kod ljudi koji uzimaju megadoze ovih hranljivih materija utvrđeni su toksični nivoi tih materija.Vitamini rastvorljivi u vodi ( B kompleks i C ) ne skladište se u telu i svi viškovi se izlučuju kroz urin. Nekada se mislilo da toksičan nivo vitamina rastvorljih u vodi nije moguć. Međutim, nedavna istraživanja pokazuju da ako potrošaci unose megadoze vitamina rastvorljivih u vodi, i ti vitamini, takođe, mogu da imaju toksičan nivo

Toksičnost vitamina obično utiče na nervni sistem. PDK je dnevna količina hranljive materije koja se preporučuje svim zdravim osobama radi očuvanja zdravlja. Simptomi toksičnog nivoa vitamina ili minerala u organizmu su u najboljem slučaju neodređeni: zabeleženi su dijareja, povraćanje, kožni osipi, ili se osoba "samo" ne oseća dobro ,

Vitamini antioksidanti su jedinjenja koja čuvaju i štite druga jedinjenja u telu od ostećenja kojavitaminiinminerali izazivaju slobodni radikali. Pet hranljivih materija ima antioksidantska svojstva : beta karotin, vitamin C, vitamin E i minerali sumpor i selen

Slobodni radikali su molekuli kiseonika sa jednim elektronom. Kiseonik se sastoji iz dva atoma koji su međusobno povezani, ali se ponekad ovi atomi odvajaju i stvaraju dva posebna atoma kiseonika. Baš ti molekuli mogu da prouzrokuju oštecenja tkiva i stvore zdravstvene probleme. Slobodni radikali se dovode u vezu sa nastankom raka, ateroskleroze, katarakte i razvojem procesa starenja

  •  Vitamin A je važan za stvaranje i održavanje kože, dlake i sluznica, rast kostiju i zuba. Najbolji izvori ovog vitamina su žuto ili narandžasto voće i povrće, džigerica, mlečni proizvodi, obogaćena ovsena kaša
  •  Vitamin B1 ( tiamin ) pomaže telu da oslobađa energiju iz ugljenih hidrata tokom metabolizma, utiče na rast i tonus mišića. Nalazi se u mesu, pirinču, testeninama, žitnim pahuljicama i ovsenoj kaši
  • Vitamin B2 pomaže telu da oslobađa energiju iz proteina, masti i ugljenih hidrata tokom metabolizma. Nalazi se u celom zrnu žita, zelenom lisnatom povrću, mesu, jajima, mleku
  • Vitamin B6 (piridoksin ) potpomaže stvaranje telesnih tkiva i pomaže kod metabolizma proteina. Možemo ga naći u ribi, živini, posnom mesu. Bananama, suvim šljivama, mahunarkama, avokadu
  • Vitamin B12 ( kobalamin ) potpomaže razvoj ćelija, funkcionisanje nervnog sistema. Nalazi se u mesu, mlečnim proizvodima, plodovima moravitamin__C
  •  Vitamin C je izuzetno važan za strukturu kostiju, hrskavice, mišića i krvnih sudova, potpomaže održavanje kapilara i desni i pomaže apsorpciju gvozđa. Nalazi se u južnom voću, bobičastom voću, povrću, a naročito paprici
  •  Vitamin D, pomaže kod stvaranja kostiju, zuba, rad srca i nervnog sistema. Nalazi se u obogaćenom mleku, ribi, jajima
  • Vitamin E, štiti krvna zrnca, telesna tkiva i esencijalne masne kiseline od štetnog raspadanja u telu. Nalazi se u jezgrastom voću, pšeničnim klicama, biljnim uljima, zelenom lisnatom povrću

Minerali obavljaju raznovrsne funkcije u telu. Dok se neki koriste za stvaranje tkiva, kao što su kalcijum i fosfor za kosti i zube, drugi su važne komponente hormona, kao jod u tiroksinu. Gvozđe je od važnog značaja za stvaranje hemoglobina, koji u crvenim krvnim zrncima nosi kiseonik. Minerali su važni i za regulisanje mišićnih kontrakcija i telesnih tečnosti, provođenje nervnih impulsa i regulisanje normalnog ritma srca. Minerali se dele u dve grupe. Prvi se nazivaju makro minerali, kalcijum, fosfor, magnezijum, natrijum, kalijum. Ostali spadaju u kategoriju minerala u tragovima i to su bakar, jod, cink, kobalt, fluor i selen

  • Kalcijum jača kosti, zube, mišićno tkivo, reguliše otkucaje srca, rad mišića i nerava iEssential_Calciu_4d79df9d8b596 zgrušavanje krvi. Nalazi se u mleku i mlečnim proizvodima
  • Gvozđe je važno za stvaranje hemoglobina, poboljšava kvalitet krvi, povećava otpornost na stres i bolesti. Nalazi se u mesu, mesu unutrašnjih organa, mahunarkama.
  • Magnezijum je važan za kiselinsko bazni balans, važan je kod metabolizma ugljenih hidrata, minerala i šećera. Nalazi se u jezgrastom voću, zelenom povrću, integralnim žitaricama.
  • Jod je važan za sastojak hormona tiroksina koji kontroliše metabolizam. Nalazi se u plodovima mora i jodiranoj soli.
  • Kalijum je važan za balans tečnosti, kontroliše aktivnost srčanog mišića, nervnog sistema, bubrega. Nalazi se u posnom mesu, povrću, voću.
  • Selen štiti telesna tkiva od oksidativnog oštećenja usled radijacije, zagađenja i normalnog metaboličkog procesa. Nalazi se u plodovima mora, mesu unutrašnjih organa, posnom mesu, žitaricama.
  • Cink učestvuje u varenju i metabolizmu, važan je za razvoj reproduktivnog sistema, pomaže u procesu ozdravljenja. Nalazi se u posnom mesu, jetri, plodovima mora, integranim žitaricama.

Mirjana_profile_pic_copy

Branka Patić Macan
urednik