You are here

I OD VIŠKA I OD MANJKA GLAVA UME DA ZABOLI – ISHRANA I SUPLEMENTI!

Ako želite da izgledate dobro, date svoj maksimum na treningu, osećate se mlado, poletno, puni energije, potrudite se da vašoj ishrani ne zafali dovoljno hranljivih materija. Nekada tako „banalna“ stvar kao unos nedovoljne količine magnezijuma (hronično) može uticati na hormonski status (npr. testosteron), negativno uticati na procenat telesne masti / mišićne mase, usporiti oporavak…

Da, isto kao što i nedovoljno gvožđa i vitamina B-grupe može uticati na značajan manjak energije za trening, kao i svakodnevne aktivnosti, pojavu hroničnog umora koji nekada ne umemo da interpretiramo na pravi način nesvesni stvarnog uzroka problema (anemija)…

Hm, jod i endemska „gušavost“?!

A da li treba i da napominjemo širok spektar negativnih ispoljavanja, ako naše telo nema dovoljno dostupnih esencijalnih masnih kiselina, globalno gledano - zdravih masti?

Ok… A kako izbeći deficit svih tih hraniljivih materija – mikro i makronutrijenata?

  1. Postoje razne preporuke koje se tiču preporučenog dnevnog unosa za neke mikro i makronutrijente (RDA, RDD i sl.). Naravno, ove preporuke su uopštene i nekada nisu tako objektivne u sagledavanju realnih potreba. Dakle, krenimo od „minimuma potreba“ za prosečnu zdravu populaciju. Negde se napominje da bi taj „legitimni minimum potreba“ trebalo zadovoljiti „ishranom našom nasušnom“ koja bi trebalo da kroz uslove kvaliteta, raznovrsnosti i izbalansiranosti ispuni navedeno. Dakle, PRVI USLOV JE ISHRANA!

 

  1. Ok, vratimo na pojam potreba. Svakako da postoje razlike u potrebama za nekim nutrijentom u skladu sa uzrastom, polom, nivoom fizičke aktivnosti, specifičnim stanjem (trudnoća, rekonvalescencija, hronična izloženost stresu), bolest. Dakle, za povećane potrebe, potreban je i povećan unos nekih mikro i makronutrijenata - DRUGI USLOV JE REALNO SAGLEDAVANJE POTREBA, BEZ PRETERIVANJA, BEZ KRAJNOSTI (ipak, razlika između leka i otrova je DOZA).

                                                     

                                                                                                                                                                                                  

  1. Jako bitna stavka u svoj ovoj priči je istina koje se tiče gubitka hranljive srži naših namirnica načinom uzgoja, industrijske obrade i sl. postupcima kojima je cilj ili povećanje prinosa ili profit giganata u industriji hrane, često na račun zdravlja nacije. Elem, dolazimo i do trećeg uslova – HRANE KOJA JE OSIROMAŠENA BITNIM SASTOJCIMA.

Kako „preživeti“?

  • Niko Vam nikada neće reći da „prave namirnice“ zamenite kapsulama, tabletama, praškovima. Da krenete da se hranite šejkovima, da ne ispunjavate osnovne preduslove kvalitetne, raznovrsne i izbalansirane ishrane. Da – KVALITETNA, RAZNOVRSNA I IZBALANSIRANA ISHRANA ĆE OSTATI NAJBITNIJA KARIKA U LANCU VAŠEG USPEHA!

 

  • Svakako da je logičan sled događaja potrebnost suplementacije. Eto i onih kritičara koji mašu nekakvim studijama o zlim „sintetičkim vitaminima“?! Da, možda i ima istine, ali obratite pažnju na formulacije suplemenata koji u svom sastavu imaju mikro i makronutrijente iz „prirodnih izvora“ – npr. riblje ulje, alge, citrusi, biljni ekstrakti, surutka… Obratite pažnju i na procese obrade kojima se odgovorni proizvođači suplemenata trude da uz što manje „štete“ (gubitak osnovne strukture i „lekovitog svojstva“) iz nekih namirnica izvuku maksimum (npr. unapređeni „cold“ procesi obrade proteina surutke). Dakle, SUPLEMENTACIJA DODACIMA ISHRANI PROIZVOĐAČA KOJE SE TRUDE DA KVALITETOM SVOJIH PROIZVODA NA PRAVI NAČIN DOPUNE „OSNOVU“ ISHRANE.

 

  • I naravno, bitno je znati šta su PRIORITETI ZA DOPUNU! Od vitamina – vitamini D3, K2, vitamini B-grupe, vitamini C i E. Od minerala – visokoapsorptivni oblici kalcijuma, magnezijuma, cinka, selena, gvožđa, joda. Od makronutrijenata, svakako esencijalne omega-3 masne kiseline (potreba njihove dominacije u ishrani), i naravno proteini visoke biološke vrednosti (whey, kazein), sa posebnim akcentom na „potrošne“ amino kiseline – glutamin i BCAA (valin, leucin, izoleucin).

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu