You are here

Humus kao superhrana

Humus se smatra pravom superhranom iz mnogo razloga. Zdravstvene prednosti humusa su ogromne i bezbrojne. To je bezbedna hrana koja se preporučuje trudnicama i izuzetno je ukusna. Koliko god da je teško poverovati, ovo arapsko jelo postoji hiljadama godina. Dakle, ako niste mnogo naučili o humusu, sada je vreme da saznate. A ako još niste probali ovo jelo, dobro je znati koliko zdravstvenih koristi ono može da pruži.

Kratka istorija humusa

Humus je zapravo arapska reč za leblebije, koja je osnova ovog jela. Međutim, istorija humusa počinje u Vavilonu, jer prema legendi, leblebija je rasla u mitskim baštama. Njegovo tačno poreklo je nažalost izgubljeno zbog jednostavne činjenice da postoji tako dugo. Tokom milenijuma koliko su ga ljudi konzumirali, leblebija je putovala Levantom i Mediteranom, a mnoge nacije su pretpostavile poreklo ove namirnice.

Ono što se sa sigurnošću može reći je da je humus jedna od prvih namirnica koje ljudi jedu. Činjenica da i danas postoji dovoljno govori o njegovom ukusu i nutritivnim svojstvima. Poznato je da se u drevnim vremenima naširoko konzumirao u Palestini, starom Egiptu i Mesopotamiji. A u starom Rimu se prodavao kao ulična hrana. Kakav zaključak možemo izvući iz ovoga? Kada jedete humus, osećate ukus antike.

Šta je humus?

Najjednostavniji recept za humus uključuje kuvanje i drobljenje leblebije. Dobijeni pire se zatim pomeša sa tahinijem, pastom od susama, maslinovim uljem, belim lukom i limunovim sokom. Ali humus je izuzetno svestrano jelo koje se može mešati sa drugim sastojcima i začinima.

Postoje recepti u kojima se humus jede kao desert i meša sa crvenom kajenskom paprikom, zelenim lukom, karanfilićem, peršunom, pa čak i voćem.

Zdravstvene prednosti humusa

Humus nije samo izuzetno ukusna hrana, već ima i mnoge zdravstvene prednosti. U stvari, malo namirnica je tako spektakularno kada su u pitanju nutritivna svojstva.
- Pomaže varenje: Humus je bogat proteinima. U stvari, skoro u potpunosti se sastoji od proteina, pomažući hrani da se lakše kreće kroz crevni tranzit. Svi znamo koliko mogu biti neprijatni problemi sa varenjem, pa nam humus može pomoći da lako rešimo ove tegobe. Pored toga, visok sadržaj vlakana takođe smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti
- Smanjuje holesterol: Glavni sastojak humusa, kao što je već pomenuto, je slanutak. Slanutak se naziva i garbanzo pasulj, što znači da je u istoj porodici kao i pasulj. Ova neverovatna porodica povrća sadrži hranljive materije koje snižavaju holesterol. Međutim, ako želite da koristite humus u ove svrhe, najbolje je da ga napravite kod kuće. Komercijalni humus obično sadrži previše soli i maslinovog ulja.
- Sprečava rak: Ova osobina je jedna od mnogih prednosti mahunarki koje ima leblebija. Slanutak sadrži tri različita elementa koji prirodno štite ćelije od rizika od raka, odnosno saponine, inhibitore proteaze i fitinsku kiselinu. Istraživanja i studije su pokazale da humus, kada se konzumira u pravoj količini, može sprečiti rak zahvaljujući ovim jedinjenjima.
- Pomaže vam da izgubite težinu: Još jedan razlog zašto se humus smatra superhranom je taj što vam pomaže da izgubite težinu. Svi znamo da dijetalna hrana obično nije ukusna, zbog čega je dijeta tako teška. Ali to nije slučaj sa humusom. Ima kremastu, veoma prijatnu orašastu aromu koju je nemoguće ne voleti.

Takođe je pun mononezasićenih masti, od kojih većina dolazi iz uljne paste koju ćete naći upravo u humusu. To je popularna zamena za trans masti i nezasićene masti. Ovo su glavni uzroci debljanja i sala na stomaku. Ali ne morate više da brinete o tome ako počnete da jedete ovu orijentalnu testeninu i verujete u fantastične prednosti humusa.

- Jača kosti: Glavni sastojci humusa, slanutka i susam su bogati kalcijumom. Glavna ciljna grupa ovih specifičnih usluga su žene srednjih godina ili žene blizu menopauze. Ovaj prirodni proces kod žena često je povezan sa osteoporozom, pa se preporučuje unos što veće količine kalcijuma. Naravno, kalcijum se može uzimati i iz suplemenata, ali prirodni izvor je uvek bolji.
- Smanjuje anemiju: Još jedno jedinjenje u slanutku i susamu je gvožđe. Anemija je u suštini iscrpljivanje zaliha gvožđa koje telo uzima iz krvi. Potrošnja humusa pomaže u obnavljanju nivoa gvožđa i smanjenju anemije ako je prisutna. Ili u najboljem slučaju možete to sprečiti.
- Može uspešno da zameni prerađenu hranu: Između ostalih zdravstvenih prednosti, humus je takođe hrana koja vam pomaže da se držite podalje od nezdrave hrane. Na primer, možete koristiti humus umesto majoneza ako želite da umočite povrće ili pomfrit. Majonez, koliko god ukusan, svakako se pravi od jaja i ulja, koji su i jedno i drugo masno i opasno po zdravlje.
Još jedna dobra upotreba humusa je da ga razblažite vodom ili povrtnim temeljcem dok ne bude dovoljno tanak da se može koristiti kao preliv za salatu. Savršeno za zamenu sosova na bazi ulja, pavlake ili jogurta. Humus zamenjuje bilo koji drugi sos koji vam je potreban da omekšate hleb ili čips. Prednosti humusa postaju očigledne kada odbacite loše masti i počnete da jedete dobre.
- Balansira nivo šećera u krvi: Jedan problem sa kojim se skoro svi suočavamo je šećer u krvi. Svi znamo da to treba da kontrolišemo, inače može izazvati ozbiljne probleme kratkoročno ili dugoročno.
Humus stvara osećaj sitosti i uglavnom se sastoji od proteina. U stvari, u pogledu sitosti, humus je verovatno bolji samo od avokada. Osećaj sitosti sprečava da vam zatrebaju slatkiši ili druge grickalice. I kao bonus, nedostatak grickalica takođe pomaže da izgubite težinu.
- Humus pomaže ljudima da jedu zdravije: Istraživači su uradili mnoga istraživanja na ovu temu i čini se među zdravstvenim prednostima humusa je i činjenica da vas podstiče da svakodnevno isprobavate različite zdrave namirnice.
Humus je deo takozvane mediteranske dijete, koja je najzdravija koja postoji. Osim što je super ukusna, ova dijeta podstiče ljude da jedu manje porcije, jedu više povrća i voća, koliko hoće humusa, morskih plodova i sve začine zdravim mastima poput maslinovog ili orašastog ulja. Stoga nije iznenađenje da ova dijeta čini čuda za telo i um.

- Bogat antioksidansima: Lista korisnih jedinjenja je daleko od potpune, jer slanutak sadrži i mnogo antioksidanata. Njihova uloga je da smanje negativan uticaj slobodnih radikala koje proizvodi telo. Ovo na kraju dovodi do boljeg opšteg zdravlja i predstavlja neverovatan prirodni lek.

Najbolje rešenje je napraviti humus kod kuće. Uopšte nije teško. Potreban vam je samo kuvani slanutak koji u blenderu izmiksate sa susamom, maslinovim uljem, belim lukom i limunom. Dakle, imate sve prednosti humusa kod kuće. Naravno možete dodati začine koje volite,ja obično dodam malo jalapena jer volim ljuto,ili recimo ubacimo seckanu gljivu,ili masline itd.
Pošto je humus kralj superhrane možete ga kombinovati sa mnogim drugim superhranama i pretvoriti u smešno zdrav, ukusan i hranljiv obrok.

Nadam se da sam uspeo da vam predstavim jednu vrlo ukusnu i veoma korisnu hranu koju lako možete i kući napraviti,zato pravac u prodavnicu u kupovinu leblebije i upustite se u pravljenje ove zdrave hrane.

 

 

Galerija: