You are here

Ishranom protiv stresa

Stres, anksioznost, razdražljivost, promene raspoloženja, depresija, umor, sve su to simptomi sa kojima se ljudi sreću u životu, posebno sada u savremenom dobu. Sa druge strane, postoji zdrava, prirodna i efikasna alternativa za mirniji život. Treba pronaći prirodnu alternativu za kvalitetniji život, a pravilna ishrana može pomoći u tome.

Iako ne postoji čudesna hrana koja može da se bori protiv stresa ili da ga smanji, stres povećava potrebu za određenim hranljivim materijama. Esencijalni hranljivi sastojci za borbu protiv stresa su minerali (magnezijum, cink, kalcijum) i vitamini (kompleks vitamina B - posebno B1, B6, B12 i vitamin C).

 

Vitamini

 

Vitamini B grupe su ključni u borbi protiv stresa, poboljšanja raspoloženja i podizanja nivoa energije. Smiruju i održavaju zdravlje nervnog sistema, poboljšavaju pamćenje i koncentraciju, podržavaju pravilnu funkciju i razvoj mozga.

Ovi vitamini su neophodni za lučenje serotonina koji smiruje nerve, smanjuje anksioznost i podiže raspoloženje.

Izvori vitamina B u hrani su riba, školjke, govedina, banane, jaja, mlečni proizvodi, spanać, brokoli, pasulj.

 

Vitamin C - ovaj antioksidans igra vitalnu ulogu u održavanju homeostaze (tj. ravnoteže) u centralnom nervnom sistemu. Vitamin C pomaže u smanjenju fizičkih i psihičkih efekata stresa.

Namirnice bogate ovim vitaminom su: citrusno voće (limun, grejpfrut, pomorandže), jagode, ribizle, kivi, paprika, paradajz.

 

Minerali

 

Cink je ključni mineral u stvaranju neurotransmitera serotonina (hormona sreće, koji ima ulogu u našem raspoloženju) i dopamina („motivacioni molekul“ koji podstiče fokus i koncentraciju). Cink održava zdravu funkciju nervnog sistema, posebno brine o vagusnom nervu, koji povezuje mozak sa telom, kroz koji se prenose poruke „smirenja“. Zdrava veza sa nervnim sistemom može podržati ublažavanje anksioznosti.

Hrana bogata cinkom: ostrige, govedina, džigerica, jaja, mahunarke, soja, semenke bundeve, brazilski orah.

 

Magnezijum je esencijalni mineral koji igra važnu ulogu u funkcionisanju mišića i nerava. Magnezijum opušta telo ograničavanjem nivoa hormona stresa kortizola.

Hrana bogata magnezijumom: integralni pirinač, heljda, proso, orašasti plodovi, crna čokolada, spanać, blitva, kupus, grašak, pasulj, soja, sočivo, avokado, banane, kajsije, smokve, suvo voće, morski plodovi.

 

Kalcijum pomaže našem nervnom sistemu, preporučuje se kod razdražljivosti, depresije i stresa.

Najviše ga ima u mleku i mlečnim proizvodima, mahunarkama, zelenom lisnatom povrću, bademu, semenkama suncokreta.

 

Poboljšanjem ishrane lako se možete boriti i izboriti protiv stresa.

 

Galerija: 
Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu