You are here

Lešnici nek vam budu zdrava navika

Lešnici nisu samo ukusni, oni su i veoma hranljivi. Kao i kod drugih namirnica iz porodice orašastih plodova, lešnici imaju nezasićene masti i izuzetno su bogati proteinima i vitaminima. Mogu se jesti sirovi, pečeni, blanširani, mleveni, isečeni. Lešnici se takođe koriste kao vrhunski sastojak u čokoladama, keksima, pecivu i sladoledu, kao i u obrocima i salatama. Sa svojim orašastim ukusom, lešnici su odličan dodatak svakoj ishrani.

Lešnici su prepuni zdravih masti, uključujući omega-3 masne kiseline koje su naročito korisne za zdravlje srca. Oni takođe sadrže vitamin E, vitamin A, tiamin, magnezijum, mangan, vitamin B6, folat, fosfor, kalijum, cink.

Prednosti lešnika

- Podrška normalnoj funkciji creva. Lešnici su dobar izvor dijetetskih vlakana. Konzumiranje dosta vlakana podstiče redovno pražnjenje creva.

- Smanjenje telesne težine. Prema istraživanjima, konzumiranje orašastih plodova može pomoći u gubitku viška kilograma.

- Zaštita od oštećenja ćelija. Lešnici su bogati antioksidansima, koji štite ćelije od oštećenja izazvanih slobodnim radikalima.

- Snižavanje holesterola. Konzumiranje lešnika, zbog visokog sadržaja oleinske kiseline, može pomoći u smanjenju nivoa tzv. lošeg holesterola (lipoproteina niske gustine). Ova vrsta holesterola može povećati rizik od srčanih bolesti.

- Poboljšanje osetljivosti na insulin. Konzumiranje ove namirnice može pomoći u poboljšanju osetljivosti na insulin. Smanjena osetljivost na insulin ima ulogu u razvoju dijabetesa tipa 2.

- Poboljšanje zdravlja srca. Lešnici mogu pomoći u unapređenju zdravlja srca. Studije su pokazale da ishrana bogata lešnicima može normalizovati biomarkere kardiovaskularnog rizika, i potencijalno smanjiti rizik od srčanih bolesti. Lešnici su izvor omega-3 masnih kiselina koje su od koristi za zdravlje srca, jer smanjuju rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti. Pored sadržaja omega-3, lešnici su takođe prepuni antioksidanata koji štite organizam od oksidativnog stresa koji može doprineti hipertenziji. Sadrže velike količine fenolnih jedinjenja koja pomažu srcu da ostane zdravo, smanjujući holesterol i upale.

- Smanjenje upala. Konzumiranje lešnika smanjuje zapaljenjski proces u organizmu, zahvaljujući visokoj koncentraciji zdravih masti.

- Normalizovanje broja spermatozoida. Istraživanja pokazuju da konzumiranje lešnika može povećati broj spermatozoida i poboljšati kvalitet sperme.

- Smanjenje rizika od raka. Oksidativni stres može povećati rizik od razvoja određenih vrsta raka. Mangan-superoksid-dismutaza (jedan od antioksidativnih enzima koji se nalazi u lešnicima) pomaže u smanjenju oksidativnog stresa i tako može pomoći u smanjenju rizika od razvoja raka. Vitamin E, koji se nalazi u lešnicima, pomaže u zaštiti ćelija od određenih oštećenja koja mogu dovesti do raka.

Lešnici su ključni izvor proantocijanidina. Oni sadrže najveću količinu ovih jedinjenja od svih orašastih plodova. Proantocijanidini pomažu u smanjenju rizika od raka.

 

Zbog svih prednosti koje pruža ova ukusna grickalica, treba povećati njen dnevni unos.

 

Galerija: 
Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu