You are here

Soda bikarbona kao sportski suplement

Soda bikarbona ima niz upotrebnih vrednosti koje se tiču sredstava za čišćenje, ličnu higijenu, koristi se široko u prehrambenoj industriji i domaćistvu. Ali sodu bikarbonu (natrijum hidrogenkarbonat) malo ko poznaje i kao suplement, koji se pokazao uspešnim u poboljšavanju sportskog učinka.

Anaerobni tip treninga, kao i razne aktivnosti visokog intenziteta dovode do stvaranja kiselih produkata „mišićnog rada“ (pre svega laktata i H+ jona). Gomilanje kiselih produkata mišićnog rada dovodi do remećenja pH neutralnosti mišićnih ćelija, kao i normalne produkcije energije, što onemogućava normalnu kontraktilnost i manifestuje se kroz pojavu zamora.

Logika suplementacije sodom bikarbonom bi bila da je njen pH 8,4, dakle alkalan, što bi kao posledicu imalo „trenutno“ povećanje pH krvi koji bi dovelo da posledičnog „povlačenja kiselosti iz mišića u krv“.

Dosta je studija rađeno na ovu temu i ono što je bio zajednički zaključak svih je da soda bikarbona može biti korisna kod visokointenzivnih aktivnosti koje traju 1-7 minuta i uključuju velike mišićne grupe. Benefiti su pokazani naročito kod biciklizma, sprinteva, plivanja i timskih sportova. Sumarno, efekti sode bikarbone vidljivi su u „kasnijim fazama“ visokointenzivnih aktivnosti. Naravno, i pored svega navedenog dodatna istraživanja su neophodna u pogledu doziranja, primenljivosti u zavisnosti od pola, tipa aktivnosti, utreniranosti, kao i bezbednosti upotrebe.

Neki od sportskih stručnjaka anegdotalno efekte sode bikarbone poistovećuju sa beta-alaninom, pa ga nazivaju i „beta-alaninom za siromašne“. Pokazalo se da od suplementacije sodom bikarbonom najviše benefita ima u toku intervalnog treninga. Istraživanja rađena na olimpijskim dizačima tegova, kao i „kros-fiterima“ su takođe pokazala zavidan napredak.

Blagodeti sode bikarbone nisu dokazane samo na polju izdržljivosti, već i u pogledu koordinacije mišića i mišićne snage.

Ne zaboravimo da pored upotrebe u sportu soda bikarbona se u današnje vreme našla u žiži javnosti kao borac protiv kandide i sl. gljivičnih infekcija, kao podrška hemoterapijskim protokolima( smatra se da soda bikarbona pojačava odgovor na hemoterapiju – alkalizacija „tumora“), pomoćno sredstvo u tretmanu hronične bubrežne insuficijencije i naravno, kao antacid („lek protiv gorušice“).

Novija istraživanja na temu sode bikarbone ukazuju na pozitivan uticaj iste u prevenciji autoimunih bolesti, alergijskih ispoljavanja, kao i smanjenja globalnog zapaljenskog procesa u našem telu uzrokovanog savremenim načinom života (navike + ishrana).

Većina studija vezanih za poboljšanje sportskog učinka je pokazala pozitivan uticaj sode bikarbone (farmaceutske čistoće) u jednokratnoj dozi od 100-300 mg/ kg 60-90 min pre planirane fizičke aktivnosti. Naravno, pri ovakvom doziranju mogući su realni znaci digestivnog diskomfora tako da i doza od 100 mg/kg (pre aktivnosti) će ostvariti željeni učinak. Jedno od rešenja je i deljenje ukupne doze na 2-3 manje doze u toku dana do stvaranja tolerancije (uzimati sa vodom na prazan želudac), ali neki kao problem navode i udeo koji se gubi tokom netralizacije kiselog želudačnog sadržaja.

Jedan od često pominjanih problema se tiče i sadržaja natrijuma i uticaja na krvni pritisak pa bi i o tome trebalo voditi računa prilikom doziranja (ostali izvori, so u ishrani, povišen krvni pritisak). Često se može čuti polemika oko kontaminacije aluminijumom, „sode bikarbone“ koju možemo kupiti u našim trgovinama (za kuvanje). Svakako da smo najsigurniji konzumirajući sodu bikarbonu farmaceutske čistoće, ali veći problem će biti prisustvo drugih „soli“, nego li samog aluminijuma.

Tretman“ sodom bikarbonom bi trebalo da traje oko 8 nedelja uz pauze od 2-4 nedelje, naravno, uz obaveznu kontrolu krvnog pritiska i prevenciju digestivnog diskomfora. Ne zaboravimo da nam je želudačna kiselost bitna za varenje, naročito dragocenih nam proteina, zato uzimanje sode bikarbone odvajati, oko 2 sata posle obroka, odnosno 30-60 min pre narednog obroka.

 

 

Materijal za text...

https://www.healthline.com/nutrition/baking-soda-and-performance#section4

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21964428

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24126895

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22505127

 

Foto: Flickr, Pixabay,

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu