You are here

Sve prednosti cvekle

Konzumacija povrća i voća ima pozitivan efekat na naše zdravlje. Jedna takva superhrana je cvekla. To je korenasto povrće poznato po svom zemljanom ukusu i mirisu.

Sastav

Cvekla ima impresivan nutritivni profil. Ima malo kalorija i bogata je vitaminima i mineralima.

Evo pregleda hranljivih sastojaka koji se nalaze u porciji kuvane cvekle (100 g): kalorije- 44, proteini- 1,7 g, masti- 0,2 g, ugljeni hidrati- 10 g, vlakna- 2 g, folna kiselina- 20% dnevne vrednosti (DV), mangan- 14% DV, bakar- 8% DV, kalijum- 7% DV, magnezijum- 6% DV, vitamin C- 4% DV, vitamin B6- 4% DV, gvožđe- 4% DV.

Održavanje krvnog pritiska

Sok od cvekle može značajno da snizi povišene nivoe krvnog pritiska. Ovi efekti snižavanja krvnog pritiska posledica su visoke koncentracije nitrata u cvekli. U telu, nitrati se pretvaraju u azot oksid, molekul koji širi krvne sudove i uzrokuje pad krvnog pritiska. Cvekla je takođe odličan izvor folata, a povećanje unosa folata može značajno smanjiti povišen nivo krvnog pritiska.

Poboljšanje sportskih performansi

Nitrati u ishrani, poput onih koji se nalaze u cvekli, mogu poboljšati sportske performanse. Važno je napomenuti da nivo nitrata u krvi dostiže vrhunac u roku od 2-3 sata nakon konzumiranja sirove cvekle ili njenog soka. Stoga je najbolje da ih konzumirate nekoliko sati pre treninga kako biste maksimizirali njihove potencijalne koristi.

Smanjenje hroničnih upala

Cvekla sadrži pigmente zvane betalaini koji poseduju antiinflamatorna svojstva (deluju protiv zapaljenja). Hronična upala je povezana sa stanjima kao što su gojaznost, bolesti srca, bolesti jetre i rak. Konzumiranje soka od cvekle tokom 2 nedelje značajno smanjuje nekoliko markera upale, uključujući C-reaktivni protein (CRP) i faktor nekroze tumora-alfa (TNF-alfa).

Poboljšanje varenja

Vlakna koja se nalaze u visokom procentu u cvekli utiču na dobro varenje i sprečavaju stanja kao što su opstipacija i inflamatorna bolest creva. Štaviše, vlakna su povezana sa smanjenim rizikom od hroničnih bolesti, uključujući rak debelog creva, bolesti srca i dijabetes tip 2.

Uticaj na zdravlje mozga

Nitrati u cvekli mogu poboljšati funkciju mozga tako što izazivaju širenje krvnih sudova, i na taj način povećavaju protok krvi u mozgu.

Dejstvo protiv raka

Cvekla sadrži nekoliko jedinjenja u borbi protiv raka, uključujući betain, ferulinsku kiselinu, rutin, kempferol i kofeinsku kiselinu. Studije su pokazale da ekstrakt cvekle može usporiti rast ćelija raka.

Balansiranje unosa energije

Cvekla ima malo masti i kalorija, ali ima puno vode, što može pomoći u balansiranju energetskog unosa.

Pozitivan uticaj kod anemije

Konzumiranje ovog korenastog povrća dovodi do povećanja broja crvenih krvnih zrnaca. Cvekla sadrži značajnu količinu gvožđa, kao i vitamin C koji pomaže da se gvožđe lakše apsorbuje.

Konzumiranje cvekle

Sok od cvekle u kombinaciji sa jabukom i šargarepom predstavlja pravu vitaminsku bombu. Takođe se ovi sastojci mogu narendati i konzumirati kao salata. Cvekla se može i skuvati i kao takva pripremiti u vidu salate. Može se ispeći u rerni zajedno sa drugim korenastim povrćem. Ako još uvek niste konzumirali ovo izuzetno zdravo povrće, sada je pravo vreme da počnete. Jer, cvekla svakako zaslužuje da se svakodnevno nađe na našoj trpezi.

Galerija: 
Nikola Todorov
Lekar - savetnik za ishranu