You are here

Vitamini i minerali - podsetnik na njihovu važnost

Vitamini i minerali imaju ključnu ulogu u očuvanju zdravlja našeg organizma. Ako pogledamo njihov energetski unos, videćemo da je on ekvivalent nuli, a ipak su neophodni za naše zdravlje. Vitamini i minerali su jedan od stubova uravnotežene i pravilne ishrane. Minerali i veći broj vitamina imaju jednu zajedničku stvar, a to je da ih naše telo ne može proizvesti samo. U svakom slučaju, trebaju mu jer su uključeni u mnoge biološke procese. Zbog toga, organizam mora iskoristiti ove elemente spolja. Hrana koju jedemo ima svoju funkciju, a ona jeste snadbevanje organizma vitaminima, odnosno mineralima.

Uloga vitamina je višetruka. Pomaže u rastu, razvoju kostiju, poboljšavaju vid, funkcionisanje mišića i nerava, i predstavljaju jedan od ključeva imunološke odbrane. Vitamini su uključeni u veliki broj mehanizama unutar našeg tela. Uravnotežena i raznovrsna ishrana pomaže u zadovoljavanju potreba tela. Ovo je važno jer je dovoljan unos vitamina neophodan za zaštitu od mnogih bolesti povezanih sa starenjem, ali i od raka i kardiovaskularnih bolesti.

Postoji mnogo vrsta vitamina, svaki ima blagotvorno dejstvo, a svaki se nalazi u različitim namirnicama. Postoji 13 različitih vrsta vitamina. Svi su čuli za vitamin C,D,A,B, itd, međutim treba znati kada i kako ih konzumirati. A, da bi imali jasniju sliku moramo znati da vitamine delimo u dve grupe. U prvu grupu spadaju vitamini koji se rastvaraju u mastima, poput vitamina A, D ili E. Šta to znači? To znači da se oni nalaze u namirnicama sa određenom količinom masti i da tek onda imaju funkcionalnu ulogu u našem organizmu. Jaja, meso, masne ribe ili mlečni proizvodi su neke od konkretnih namirnica koje sadrže ove vitamine. Naše telo ih pretvara u hranu u masnom tkivu.

Što se tiče druge grupe vitamina, to su oni vitamini koji se rastvaraju u vodi. Najbolji primer za to su vitamin C i vitamin B. Gde se najčešće nalaze ovi vitamini ? Nalazimo ih prvenstveno u voću i povrću. Takođe, pronalazimo ih u žitaricama i mlečnim proizvodima. Ono što treba da znamo je da ih naše telo ne skladišti, tj zadržava ih u veoma malim količinama. Vitamini moraju biti prisutni u svakodnevnoj ishrani, koristeći ih prvenstveno iz hrane, a tek onda kroz suplementarni deo. Tu je ključ jačanja našeg imuniteta, a mala organizacija na dnevnom nivou postaje praksa koja za cilj ima očuvanje zdravlja.

Minerali su sledeća stvar koju treba da “razotkrijemo” i iskoristimo ih na najbolji mogući način.

Kakva je uloga minerala i gde se oni nalaze?

Minerale nalazimo u vodi, ali i u velikom broju voća i povrća. Kao što vidimo, voće i povrće igraju krucijalnu ulogu kada je raspodela vitamina i minerala u pitanju. U prevodu, ne zaboravite da svakoga dana pojedete neko voće i povrće. Minerale znamo po njihovim imenima, poput kalcijuma, magnezijuma, fosfora, gvožđa, cinka ili selena.

Kalcijum je svima poznat po svojoj ulozi za izgradnju i jačanje kostiju. Pored toga, učestvuje u radu i kontrakciji mišića što uključuje i srčani mišić. Nalazimo ga u sirevima, bademima, susamu, škampima i mineralnim vodama.

Poput kalcijuma, magnezijum je uključen u naše funkcije mišića i nerava. Oaj mineral ima bitnu ulogu u zdravlju srca i direktno utiče na otkucaje srca. Hrana koja sadrži najviše magnezijuma je kakao, suvo voće, povrće, morski plodovi.

Gvožđe je sledeći mineral koji treba pomenuti i osvrnuti se na njegove benefite za naš um i telo. Ovaj “snažni” mineral ima glavnu ulogu u proizvodnji i funkciji hemoglobina, a hemoglobin je protein u krvi koji prenosi kiseonik iz pluća do ćelija. Ovo se takođe dešava prilikom vežbi disanja i dolazimo do zaključka da je kiseonik, odnosno mineral gvožđe neophodan za život. U našem je ovaj mineral veoma malo prisutan, a skaldišteni deo u telu se svakodnevno eliminiše. Nedostatak gvožđa moramo uravnotežiti sa pravilnom ishranom. Svi su čuli za anemiju, bledilo, fizički i psihički umor, a upravo deficit ovog minerala dovodi do toga. Hrana koju treba da konzumiramo i obezbedimo dovoljne količine ovog minerala je crveno meso, a ljudi koji ne koriste meso u svojoj ishrani gvožđe mogu da apsorbuju iz mahunarki, integralnim žitaricama, cvekli ili zelju. Naravno, ima ga i u spanaću, ali ne u onolikim količinama kao u animiranom filmu mornar Popaj. Još jedna bitna stavka ako ste vegetarijanac, prilikom konzumacije hrane sa gvožđem koristite i vitamin C radi bolje apsorcije.

Vitamine i minerale potražite u dobro izbalansiranoj i umerenoj ishrani. Takođe, kombinacije hrane su od krucijalnog značaja, kako bi na pravi način iskoristili potencijal unosa vitamina i minearala.

 

Galerija: 
Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine