You are here

Ishrana i telesna kilaža

Potrebno je razumeti neke najčešće korišćene termine pre nego što se diskutuje o telesnoj kilaži. Termin normalne kilaže može značiti prosečnu, željenu ili standardnu. Normalno težina je ono što je prikladno za održavanje zdravlja za određenu osobu u određeno vreme.

Prekomerna težina može se definisati kao težina od 10% do 20% iznad prosjeka. Gojaznost se može definisati kao prekomerna telesna mast, sa težinom od 20% iznad prosjeka. Nedovoljna težina je težina 10% do 15% ispod prosjeka.

Medicinski standard, koji se koristi za definisanje gojaznosti je indeks telesne mase (BMI), koristi se za utvrđivanje da li je osoba izložena riziku od viška telesne težine. BMI se dobija deljenjem težine u kilogramima po visini u metrima na kvadrat. BMI između 25 i 30 pokazuje prekomernu težinu, dok BMI preko 30 ukazuje na gojaznost. Distribucija masti je još jedan pokazatelj mogućih zdravstvenih problema. Pokazano je da je mast u abdominalnoj šupljini (visceralna mast) povezana sa većim rizikom od hipertenzije; koronarne bolesti srca; dijabetes tipa 2; i određene vrste raka nego što je masnoća u butinama, zadnjici ili oko kukova. Odnos između pojasa i kuka takođe može dati indikaciju rizika. Takođe izgleda da postoji povećan rizik od metaboličkih komplikacija za muškarce sa obimom struka od 40 inča i ženama sa strukom obima od 35 inča, prema Američkom udruženju za srce. Telesna težina je sastavljena od tečnosti, organa, masti, mišića i kostiju, tako da velika varijacija postoji među ljudima. Osim visine, treba uzeti u obzir uzrast, fizičko stanje, pol i opštu veličinu okvira (mala, srednja ili velika) u određivanju željene težine. Stručni fudbalski igrači, zbog količina mišićne mase koju razvijaju, su primjeri. Međutim, kada oni prekinu da se bave sportom i smanjuju svoju fizičku aktivnost, isti mišić može se promeniti na masti. Ako njihova težina ostane ista, onda će se smatrati prekomernom, jer procenat masti, usljed propadanja mišićne mase zbog nedostatka fizičke aktivnosti, će postati previsok.

Tjelesna mast se mjeri pomoću kalipera. Korišćenje kalipera zahteva vežbanje i veštinu. Mast ispod kože na stomaku i na nadlakticama predstavlja reputaciju ukupne telesne masti i obično je mereno kada je potrebno poznavanje procenta telesne masti.

Umerena količina masti je neophodna komponenta tela. Ona štiti organe od povreda i deluje kao izolacija. Konačna odluka: poželjna težina zavisi od zdravog razuma.

PREKOMERNA TEŽINA I GOJAZNOST

Prekomerna težina i gojaznost postali su epidemija. Šezdeset i četiri procenta Amerikanaca pretenduju ka gojaznosti ili su gojazni. Podaci iz Nacionalnog centra za zdravlje, pokazuju da 73% odraslih, starijih od 20 godina imaju prekomernu telesnu težinu ili su gojazni. Procenat dece sa prekomernom težinom i tinejdžerima utrostručio se u zadnjih 25 godina i trenutno iznosi 40,8%. Prekomerna težina dodatno opterećuje srce, pluća, mišiće, kosti i zglobove, a i metabolizam se usporava sa godinama. Shodno tome, težina se akumulira, osim ako unos kalorija nije smanjen. Hipotiroidizam je mogući, ali rijedak, uzrok gojaznosti.

U ovom stanju baza metabolizma (BMR) je niska, čime se smanjuje broj kalorija potreban za energiju. Osim ako to nije ispravljeno sa lekovima ako niste sami svesni toga ili se pak trudite bar šetnjom održavati svoje zdravlje, stanje se može dovesti do viška težine. Postoje dve popularne teorije o gubitku težine: teorija masnih ćelija i teorija postavljenih tačaka. Prema teoriji masnih ćelija, gojaznost se razvija kada se povećava veličina masnih ćelija. Kada se njihova veličina smanji, kao i tokom korigovane ishrane, pojedinac mora da jede, ali se problem javlja jer masne ćelije nastoje da vrate svoj prethodni oblik. Zbog toga je teško izgubiti težinu i zadržati je.

Prema teoriji postavljenih tačaka, svako ima određenu tačku ili prirodnu težinu na kojoj je telu tako udobno da ne dozvoljava odstupanje. Zato ovo je rečeno da neki ljudi ne mogu izgubiti težinu ispod te neke “tačke” ukoliko to urade, brzo se vraćaju u " postavljenu tačku ". Jedini način da smanjite postavljenu tačku jeste kroz vežbanje tri do pet puta nedjeljno.

Višak kilaže je često izazvan energetskim disbalansom. Vežba je korisan režim gubitka telesne težine, ali retko može da zameni da samo smanjite količinu hrane. Dijete su dosadne, kratkog daha, sa trajnim posledicama na zdravlje . Na kraju, one ne menjaju navike u ishrani. Nedovoljna težina je takođe opasna za zdravlje, uz to, psihološko savetovanje kao i visoko kalorična ishrana, mora biti neophodno za pravilno lečenje. Promena ponašanja je zapravo suštinska komponenta bilo kojeg mršavljenja ili režima telesne mase jer kako kažu “ sve je u glavi.“

Galerija: 
Dejana Ratkovica
Fitness instruktor