You are here

Početničke greške u ishrani

image

Želim se osvrnuti na tri nutricionističke greške, vrlo česte kod mnogih početnika. Većina ljudi se seća svojih početaka i dana kada su počeli sa treninzima i započeli s dizanjem tegova (i nadam se pravilnom ishranom).
Lično, proveo sam nekoliko godina kopajući po beskorisnim informacijama iz časopisa i slušajući razno razne „stručnjake“ iz lokalne teretane. Srećom, uspeo sam se probiti i napokon uspeo u svom ostvarenju željene figure – ali to je trajalo jako dugo. Nekada je pristup informacijama bio ograničen isključivo na časopise i neke knjige.Sada je sve mnogo lakše zahvaljujući internetu. Ne želim da budete poput mene i poput drugih početnika vođeni pogrešnim informacijama i pogrešnim ljudima. Zato sam u ovom članku istakao neke ključne početničke greške u ishrani koje sam i sam radio, ali naučićete kako biti pametniji i izbeći ih.

Greška 1: Prerano brojanje kalorija
Ovo vam se možda čini smešnim ili vas je iznenadilo, ali odmah započeti s brojanjem kalorija na tek započetom fitnes putovanju može dovesti do frustracija i neuspeha. Kada započnete, vrlo je važno obratiti pažnju na to što jedete, a ne koliko jedete.
Ako je vaš tipičan dan, gledano nutricionistički, preskakanje doručka, pizza i pileća krila za ručak, testenina za večeru, chips i ostale slane grickalice tokom dana, tada je brojanje kalorija vaša najmanja briga. Važno je dobiti jasnu sliku o svemu tome, a ne zamarati se detaljima.

U početku, vaš nutricionistički plan bi trebao izgledati ovako: sok
Jedite 5-6 puta dnevno
.
Jedite više voća i povrća.
Pijte više vode i smanjite kalorije iz zaslađenih pića.
Obratite pažnju na konzumaciju proteina.
Ograničite šećer i brzu hranu.

Fokusirajte se na ovih pet pravila nekoliko početnih nedelja. Jednom kada ih savladate, pređite na „naprednije“ nutricionističke strategije kao što su brojanje kalorija. To znači, ako ne možete jesti pravilno i „čisto“ 90% svojih obroka, tada želja za figurom iz snova, ostaje samo želja!

Greška 2: Potraga za posebnom ishranom
Ovo je greška koju naprave svi barem jednom u životu pokušavajući se ugojiti ili izgubiti kilograme. Ne postoji „posebna“ ishrana/dijeta (ishrana koja će vas u 10-12 nedelja dovesti na naslovnu stranu fitness časopisa). Mislim da jedan od razloga, zašto se ljudi vrlo lako zbune i izgube, leži upravo u tome jer se gotovo svake nedelje objavljuju i reklamiraju ishrane/dijete kao jedne od najboljih ikada. Sa većinom ljudi problem nije u ishrani-programu ishrane ili dijeti. Problem je predanost, marljivost. Ljudi mogu potrošiti jako mnogo vremena skačući s jedne vrste ishrane na drugu, a da pritom ne daju dovoljno vremena ni jednoj da deluje kako bi trebala.

Koje su osnove?
Više voća i povrća, povećana frekvencija obroka, više proteina.
Ključ je posvetiti se cilju. Možda će vam trebati 20 nedelja umesto 12 da izgubite masne naslage. Možda ćete potrošiti celu godinu kako bi napakovali 10 kg mišića za kojim očajno maštate. Tajna je u tome da morate prestati tražiti magičnu dijetu, a posvetiti se sebi i odabranom planu sve dok ne ostvarite željene rezultate.

Greška 3: Nepotpun program
„Jednostavno nemam vremena misliti šta ću jesti.“ Kada čujete nekog da tako govori, on zapravo kaže: „Nisam dobro planirao.“ Početak nečeg novog, pogotovo novog nutricionističkog plana, može biti vrlo frustrirajući i dugotrajan. Ovo posebno postaje problem krofnekako nedelja prolazi. Zamislite ovakav scenario: Kasnite na ručak na poslu. Bili ste toliko zauzeti da niste bili u mogućnosti odlučiti šta ćete jesti za ručak ili niste mogli misliti gde ćete u blizini svog posla pronaći „zdravu“ hranu. To vam uzrokuje dodatni stres jer se stvarno želite pridržavati svog novog nutricionističkog plana. Ali na kraju nemate vremena i završite na kafi i krofnama iz obližnje pekare. Ovo vas dovodi do još većeg stresa jer ste tek na trećem danu svog novog nutricionističkog plana, a već ste napravili prvu veliku grešku. Osoba u ovakvom scenariju završi upravo kao ona koja govori: „Jednostavno nemam vremena misliti šta ću jesti“ ili „Nemam vremena jesti zdravo“. Ali, čitav ovaj problem se može izbeći jednostavnim i pravilnim planiranjem.

Kako biste imali potpun i efikasan program morate napraviti „plan jela“ na početku nedelje i morate pripremiti što je više moguće jela unapred. Kreiranje takvog plana će vas rešiti nepotrebnog stresa i više nećete morati misliti šta ćete jesti taj dan. Nedeljom poslepodne sedite i napišite svako jelo i koje mislite da pojedete sve do sledeće nedelje. Tako možete sastaviti svoju listu namirnica za tu nedelju i otići u prodavnicu. Kada dođete kući, pravac pileca_salatakuhinja i napravite unapred što je moguće više obroka i međuobroka. Ako za ručak u ponedeljak i sredu želite salatu od povrća s piletinom, tada je dobra ideja iseckati povrće za salatu i ispržiti par pilećih grudi. Tako u ponedeljak i sredu možete sve te sastojke spremiti zajedno i poneti sa sobom na posao. Kada dodate sve događaje i stresne situacije u jednom danu, vaš nutricionistički plan se vrlo lako može izgubiti .Upravo zato je kreacija potpunog plana s kojim znate sve unapried ključni faktor za vaš uspjeh.

Zaključak
Nemojte biti jedan od onih koji neće naučiti ništa na tuđim greškama. Nemojte biti jedan od onih koji će ponavljati navedene tri kardinalne greške i vrlo brzo ćete uvideti da će vaš napredak biti sve brži i brži, iz meseca u mesec. Što pre prihvatite i primenite ove ideje koje sam naglasio u tekstu, pre ćete ostvariti svoje fizičke i zdravstvene ciljeve. Zato se prihvatite posla i napravite nešto za sebe, svoje zdravlje i svoju figuru!

 

Marko_profile_pic_copy

Branka Patić Macan
urednik