You are here

Vegetarijanci

image

Vegetarijanac se suočava sa posebnim problemom u planiranju ishrane - obezbediti potrebne hranljive materije iz manjeg broja grupa. Postoje dve glavne vrste vegetarijanaca (uz mnogo varijacija): lakto-vo vegetarijanac jede mleko, jaja ali iz ishrane izbacuje meso, ribu, dok čist vegetarijanac - vegan jede samo hranu biljnog porekla. Za obe vrste vegetarijanaca treba znati kombinovati namirnice da bi se dobile hranjive materije zbog zdravlja i vežbanja. Namirnice životinjskog porekla piletina, riba, govedina, mleko, jaja sadrže sve esencijalne amino kiseline i nazivaju se kompletnim proteinima. Namirnice biljnog porekla sadrže nekompletne proteine, jer im nedostaju jedna ili više amino kiselina.

jajaNekompletni proteini mogu da se kompletiraju kombinovanjem ili drugim namirnicama koje su kompletni proteini npr. žitarice sa mlekom, pirinač sa sirom, ili sa drugim nekompletnim proteinima, kao pasulj sa pirinčem, kikiriki buter sa hlebom. Mnoge kulture imaju jela ili kombinacije namirnica koje odgovaraju neophodnim kombinacijama amino kiselina. U većini slučajeva, ova jela su se služila mnogo generacija unazad. Na primer, Meksikanci služe pasulj i tortilje ili pirinač, Indijanci jedu sočivo i pirinač, Libanci leblebije i pastu od susama. Za lakto-vo vegetarijance piramida ishrane se može adaptirati pravljenjem promena u grupi mesa i upotrebom proteina kao što su jaja, mlečni proizvodi, mahunarke i jezgrasto voće. Striktni vegetarijanac koji ne jede mlečne proizvode, jaja, treba da uzima vitamin B12 kao dodatak, ili da koristi mleko od soje ili pirinča obogaćeno vitaminom B12 i kalcijumom.

Mirjana_profile_pic_copy