You are here

Zdravstveni benefiti kupusa

image

Dok nam jos uvek, bar kalendarski, traje zima, koristimo priliku da se podsetimo zašto je dobro jesti kupus i kakve koristi imamo od njega. Mnogi ljudi ponekad zbijaju šale nakon konzumiranja kupusa, ali istina je da ovo povrće ima neverovatan uticaj na zdravlje. Dok crveni kupus ima najviše nivoe antizapaljenskih materija i antioksidanasa u odnosu na druge sorte (zeleni kupus), sve vrste kupusa pružaju ogromne zdravstvene beneficije.

U oko 150 g kuvanog kupusa nalazi se oko 90 % dnevnih potreba vitamina K, 50 % vitamina C, oko 10 % dnevnih potreba za vlaknima, vitaminom B1, B2, B6, omega 3 masnim kiselinama. Preko borbe protiv opstipacije i održavanja zdrave težine, očuvanja zdravlja srca i krvnih sudova, do prevencije nastanaka Alchajmerove bolesti, kupus je povrće koje svaka kuhinja treba da ima.

1. Jača imuni sistem - Sadržaj vitamina C u kupusu zapravo ga svrstava u najbogatije namirnice ovim vitaminom. Funkcija vitamina C nam je dobro poznata – kao antioksidans on usporava proces starenja, potpomaže procesu zarastanja rana, a posebno važna je uloga u prevenciji pojedinih tipova karcinoma. Pored toga, smatra se da značajno smanjuje simptome Alchajmerove demencije. Zbog sumpora koji kupus sadrži u velikoj meri, imuni sistem dobija podršku u borbi protiv infekcija.

2. Prevencija nastanka karcinoma na vrhu je svih oblasti istraživanja, a studije vezane zakupus2 upravo ovo povrće daju obećavajuće rezultate. Više od 475 istraživanja su proučavala ulogu povrća iz roda krstašica u prevenciji karcinoma ( i u nekim slučajevima , lečenje raka ) . Jedinstvenost kupusa u prevenciji karcinoma zasniva se na sadržaju tri različite vrste hranljivih materija koje se nalaze u ovom povrću – bogatstvo antioksidansima, antizapaljenskim materijama i bogatstvu glukozinata.

3. Olakšava zatvor i njegove komplikacije - Kao i većina povrća iz roda krstašica , kupus je dosta bogat vlaknima i obezbeđuje telu dovoljno kabastih materija.

4. Snižava holesterol - Studije pokazuju da kupus koji se priprema na pari , u poređenju sa holestiraminom, lekom za snižavanje holesterola,daje značajno bolje rezultate ("Nutrition Research”, 2008. God). Nutritivna vlakna kupusa se vezuju za masti i oslobadjaju jetru procesa snižavanja holesterola, što rezultuje i manjom koncentacijom holesterola u cirkulaciji. Još jednom, ovo je dokaz da lekovi koji se propisuju u cilju snižavanja holesterola mogu biti daleko efikasniji ukoliko i sami povedemo računa o ishrani i uvrstimo u dnevni meni pojedine namirnice kao što su kupus, pasulj, ovas, soja, orašasti plodovi, maslinovo ulje…

ljubicasti-kupus5. Smanjuje bol u zglobovima – Malo je poznato da kupus deluje kao antizapaljenski agens, uglavnom zahvaljujući glutaminu, amino kiselini koja se nalazi pretežno u listovima kupusa. Kao rezultat, dolazi do značajnog smanjenja bolova u zglobovima, a takođe se smanjuju i lokalno povišena temperatura i iritacije koje često idu zajedno sa povišenim markerima zapaljenja zglobova.

6. Poboljšava zdravlje očiju - Sa starenjem, makularna degeneracija postaje sve češća. Međutim, zahvaljujući beta karotenu koji se u kupusu nalazi u značajnim količinama, zdravlje očiju se dugo može održavati u dobrom stanju i odložiti eventualni nastanak katarakte. Kupus se kao pomoćno sredstvo savetuje i osobama sa glaukomom, kao I osobama sa poremećajem na nivou samog optičkog nerva koji mogu dovesti do slepila.

7 . Pomoć pri mršavljenju – Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, za one koji žele da izgube ili održe svoju zdravu težinu a da pritom unose sve hranljive nutrijente,, kupus je namirnica koja treba biti na dnevnom meniju barem 3 puta nedeljno ( poželjno 4 do 5 puta ), uz ukupnu balansiranu ishranu. Visok sadržaj vlakana održava sitost, a u prilog tome ide i mali broj kalorija u porciji.

Literatura korišćena u izradi teksta

1: Rokayya S, Li CJ, Zhao Y, Li Y, Sun CH. Cabbage (Brassica oleracea L. var. capitata) phytochemicals with antioxidant and anti-inflammatory potential. Asian Pac J Cancer Prev. 2013;14(11):6657-62.

2: Wu QJ, Yang Y, Wang J, Han LH, Xiang YB. Cruciferous vegetable consumption and gastric cancer risk: a meta-analysis of epidemiological studies. Cancer Sci. 2013 Aug;104(8):1067-73.

3: Liu X, Lv K. Cruciferous vegetables intake is inversely associated with risk of breast cancer: a meta-analysis. Breast. 2013 Jun;22(3):309-13.

Gorana_profile_pic

Branka Patić Macan
urednik