You are here

Gubitak motivacije

Siguran sam da vam se desilo, nije to ništa strašno, to će se desiti svakom čoveku u životu. Važno je naučiti šta činiti u takvim situacijama i kako povratiti motivisanost i volju za treningom. Ako želite da se osećate motivisanim, prvo morate da se pokrenete ili, još bolje, da preduzmete akciju, a onda dolazi motivacija.

Ako želite da imate više motivacije, važno je da prestanete da razmišljate o motivaciji na način na koji ste učeni.

Kada ne želite da radite nešto – posebno nešto što ranije niste pokušali ili uspeli – mogli biste reći: „Ne osećam se motivisano.”Da biste krenuli, možda čitate citate, slušate muziku ili gledate inspirativno kretanje u nadi da ćete pronaći svoju iskru.

Ali, evo problema: jačanje motivacije ne funkcioniše na taj način.

Mislimo da motivacija vodi ka akciji, kada - u stvarnosti - preduzimanje akcije povećava motivaciju.

Gotovo da izgleda nepravedno da morate da zaronite u nešto čak i ako nemate mentalnu podršku i energiju. Ali, tako to funkcioniše.
Iako nisam dizajnirao ljudsko telo,ali imam 30 godina iskustva pa mogu vam pomoći da radite sa njim kako biste bili sigurni da ako je motivacija niska – ili čak nije stvorena jer pokušavate nešto novo – da i dalje možete da se pripremite za uspeh.

Šta je motivacija?

Motivacija potiče od latinske reči movere, što znači „kretati se“. Dakle, u teoriji, ima smisla da vam motivacija pomaže da idete na mesta u životu.
Neuronaučnici su proučavali motivaciju i otkrili da ako vaš mozak može da razume vaše izazove, ciljeve i prepreke, veća je verovatnoća da ćete imati onu vrstu mentalne energije koja je potrebna da postignete svoje ciljeve.
Bilo bi sjajno imati mnogo motivacije, ali to nije podrazumevani režim za mnoge nove zadatke.
Ako želite više motivacije, potrebno je da dodirnete levi prefrontalni korteks, što povećava mentalnu energiju i fokus. Ova druga strana je podstaknuta nadom, inspiracijom i verom da možete uspeti.
Šta razlikuje vožnju (leva strana) od ronjenja (desna strana)?
Vaš mozak treba da razume akcije koje će preduzeti da postigne cilj i mora da se oseća realno.Ako možete da prihvatite ovaj koncept, imaćete motivaciju potrebnu da uspete sa mnogim planovima za ishranu i fitnes.

Zašto imate nisku motivaciju za dijetu i trening?

Mnogi planovi za ishranu i vežbanje su zamka. Onaj koji je dizajniran za vas da počnete i prestanete sa ograničenim uspehom. Pomažemo klijentima da ostvare svaki cilj, od gubitka masti do povećanja mišića.

Obično imate 2 opcije:

Opcija 1: Želite da započnete plan i možda kupite knjigu ili program dijete. Moguće je da ćete se pridružiti teretani. Ali, nikada zapravo ne počinjete niti dobijate zamah. Od početka je frustrirajuće i krivite sebe za neuspeh.

Opcija 2: Započinjete plan i osećate se uzbuđeno. Dobijate novu odeću za vežbanje, kupujete zdravu hranu i zaronite. Verovatno ćete videti i neki početni uspeh. Na kraju (obično oko 4 nedelje) iznenada ste izgubili motivaciju, skoro kao da je isisana iz vašeg tela. Odlazak u teretanu je teži. Zdrava ishrana više nije osnažujuća; umesto toga, sada se osećate stresno.

U obe opcije, završićete u sličnom položaju. Pritisak počinje da vas pogađa. Ušunjate se u deserte ili grickalice koji nisu deo plana. Deo po deo, počinjete da donosite odluke za koje znate da su manje nego idealne i — kao rezultat toga — odustajete od vizije onoga što želite da postignete.
Dakle, zašto je to tako verovatan ishod kada je vaša želja za promenom tako jaka?
Za razliku od većine knjiga o ishrani, neću predložiti detoksikaciju, reći vam da kupite suplement ili preporučiti „jednu promenu koja će sve popraviti.“
Ponekad je problem sam plan, bilo da je pogrešna 4-nedeljna ispravka ili plan ishrane koji nije dizajniran za vaše telo.
Veći problem je što vam nedostaje osnovni koncept koji vam omogućava da uspete.
Motivacija je stvarna, ali oslanjanje na nju verovatno će dovesti do frustracije i neuspeha.

Zašto gubite motivaciju?

Postoje dva osnovna razloga zbog kojih je teško osloniti se na motivaciju. Umesto da razmišljate o motivaciji kao o skoku ili prvom koraku, razmislite o tome kao o dopuni goriva.

Mnogo je verovatnije da će vas motivacija održati i pomoći vam da postignete svoje ciljeve, a ne da vam pomogne da započnete. Srećom, početak ne znači da morate da prekinete mesečne vežbe ili pojedete svu superhranu. Mnogo je lakše, ali zahteva da ponovo razmislite o svom tipičnom pristupu.
Vaš mozak je neverovatan, ali ako želite da ga naterate da radi za vas, korisno je znati kako funkcioniše.
Kao što smo spomenuli, akcija povećava motivaciju. Vaš mozak je ožičen da poveća motivaciju za stvari u koje smo sigurni, u koje smo probali i koje razumemo. Navike koje gradimo stvaraju povratne petlje koje olakšavaju njihovo ponavljanje. Navike koje nismo izgradili su teže. Dakle, morate razmisliti o tome kako možete olakšati stvaranje navike pre nego što samo uskočite i započnete novi plan.Motivacija će doći...ako sebi date prave alate.
Postoji još jedan važan razlog zašto je teško osloniti se na motivaciju kada započinjete program. Područje vašeg mozga koje kontroliše motivaciju i snagu volje je isti deo vašeg mozga koji se takođe bavi vašim svakodnevnim zadacima, kratkoročnom memorijom i fokusom.
Odvojite minut i razmislite o svemu što morate da upravljate svakodnevno. A sada, zamislite da taj isti prezaposleni zaposleni takođe ima odgovornost da odvuče vašu zadnjicu u teretanu, da jede pravu hranu.
Ako zaista želite da transformišete svoje telo, najvažniji plan ne počinje sa vašim telom ili planom obroka, već pristupom koji će ojačati vaš um.

Kako povećati motivaciju (i nikad da ne ponestane)?

Ako želite da povećate svoju motivaciju, možete preduzeti nekoliko koraka. Istraživači iz Australije su otkrili da vam sporo kretanje pomaže da brže postignete svoje ciljeve. Umesto da pokušavate da savladate više navika, efikasnije je preduzeti pristup korak po korak, kao što je stvaranje jedne  navike. Ovo pomaže u smanjenju kognitivnog opterećenja, što znači da vaš mozak može naučiti naviku i povećati motivaciju.
Jednostavnim jezikom: kada vaš mozak ima manje za obradu, to vam olakšava da jedete više povrća ili da stalno pronađete put do teretane.
Kada pravite velike zadatke (izgubiću 20kg), vaš mozak se oslanja na presedan. Dakle, osim ako ranije niste uspeli u ovom cilju, postoji šansa da će vas mozak na podsvesnom nivou podsetiti na prošle neuspehe, a to može izazvati naučenu bespomoćnost. Pogrešite dovoljno i očekujete neuspeh.
Umesto toga, ako možete da se usredsredite na dostižne male ciljeve, nađete načine da razjasnite zašto su važni i postavite namere, onda ste stvorili okruženje za dobre navike, manje stresa i više motivacije.
I dalje morate naporno da radite, uložite napor i ostanete dosledni. Ali, kada svoj cilj učinite jednostavnim, jasnim i lakim za praćenje, vi pojačavate proces koji čini uspeh verovatnijom opcijom.
Može izgledati osnovno ili čak smešno. Ali, za kratko vreme nećete brinuti o izgubljenoj motivaciji. Trening vašeg mozga za uspeh će izgraditi način razmišljanja koji će vas voditi do uspeha, tako da nema više izgovora za neuspeh ili za gubljenje motivacije!

 

Galerija: 
Miki Mihajlović
Strongman
Povezani i slični tekstovi