You are here

Genetika i osnovne vežbe

Genetika igra ulogu – ali nije bitno

Neki od nas napredovaće brže od ostalih. Neko će već za nekoliko meseci početi da doživljava vidnu transformaciju, a za par godina izgraditi zaista impresivno telo. Drugi će za to vreme ostvariti znatno manje, pri čemu će morati da ulože mnogo više.

Naravno da se ne radi samo o treningu, zalaganju ili planu ishrane. I kad bi svi ovi faktori bili isti, ponovo bi dolazilo do navedene razlike. Ali pošto povodom sopstvenog genetskog nasleđa ne možete učiniti baš ništa – prihvatite ga i ne sekirajte se oko njega. Možete raditi samo sa onim čim raspolažete – pa se posvetite tome. Video sam izuzetno genetski obdarene osobe koje su za godinu dana redovnog treninga nadmašili moje nivoe snage i mišića – a trenirao sam već decenijama. Ali preživeo sam tu spoznaju, i bez obzira na nju nastavio da vežbam. Stara priča o kornjači i zecu.

Proizvođači suplemenata i zagovornici „najmodernijih“ treninga ne vole da priznaju sve ovo, i trude se da vas drže u magli. Razlog je jasan: ne žele da potencijalni kupci prestanu da sanjaju nerealne snove koji ih pokreću da kupuju još suplemenata i povode se za najnovijim trendovima. Oni bi najviše voleli da bespogovorno verujete kako svako može imati obim nadlaktice od 50 centimetara samo ako ima pristup pravim suplementima i najsavremenijim tajnama treninga. To je ono „Kupite naš proizvod i trenirajte po mom sistemu – i nabacićete mišićnu masu kao ja!“ Ali ne. Ne. Telo može da raste samo svojom prirođenom brzinom i nema ničeg legalnog na tržištu što će izmeniti tu činjenicu u meri u kojoj vam obećavaju. Koristim dosta Pansportovih suplemenata, i trening bi mi sigurno bio daleko naporniji – a rezultati mršaviji – bez svih njih, ali očekivati da me učine inkarnacijom The Rocka bilo bi naivno. Ako vam je cilj dostizanje svog prirodnog potencijala, tu je mnoštvo suplemenata koji će vam pomoći. Ali ako očekujete da ćete uz njihovu pomoć izgledati kao bodibilder takmičar, varate se. Isto tako, nijedan od najnovijih režima treninga (a svake godine ih se pojavljuje bar nekoliko) ne dovodi do bržeg rasta u odnosu na one koje su inteligentni bodibilderi koristili poslednjih stotinjak godina.

Znam da ovo deluje obeshrabrujuće. Već sam rekao kako bez steroida i drugih nedozvoljenih sredstava nema izgleda da dostignete telo kakvo ima Rock, a sad dodajem i da neko u teretani može napredovati pet puta brže od vas. Ali glavu gore. Svako može izgraditi impresivno telo. Video sam mnoge suve momke koji su nabacili prilične količine mišića. Takođe, mnogi gojazni ljudi su se zauvek oslobodili masnog tkiva i izgradili impresivna tela. Do srednje škole sam uvek bio među najdebljim dečacima, slab i sa gotovo nepostojećom muskulaturom – genetika mi je pogodna za nabacivanje masnoće dok trepneš. Daleko od toga da sam postao Steeve Reeves, ali... sada je moja najupadljivija karakteristika upravo stalan veoma nizak nivo masnog tkiva i žilava, isprugana mišićavost. Toliko, da čujem i komentare koji takav moj izgled pripisuju – odličnoj genetici! Kako da ne! Poenta koju želim da istaknem je da, kakvom god genetikom da ste obdareni, pametnim radom i odgovarajućom suplementacijom je možete zaobići u meri da izgradite zaista upečatljivo telo.

Ako pametno i postojano radite, bez ikakve sumnje ćete napredovati. Možda nemate genetski potencijal za telo olimpijskog božanstva, ali možete nemerljivo unaprediti svoj izgled. Dve stvari su sigurne: prva, nećete znati dokle možete stići sve dok ne pokušate i zagrizete u trening, i druga, nećete stići nigde jadikujući nad „lošom“ genetikom. I zbog toga:

Izvodite pretežno osnovne, vežbe koje uključuju angažman više zglobova

Srž vašeg programa treba da čine vežbe koje uključuju velike grupe mišića i pokrete nekoliko zglobova. One stimulišu mnogo mišića i podstiču telo na snažno lučenje gradivnih hormona i rast. U pitanju su čučnjevi, mrtvo dizanje, veslanje u pretklonu, stojeći i ležeći potisci sa klupe, zgibovi i sklekovi na paralelnom razboju (propadanje). Ako, s druge strane, ispunite trening vežbama koje angažuju samo jedan zglob (na primer, lateralno podizanje bučica u pretklonu za zadnji deo ramena, koncentracioni pregibi za biceps ili opružanja ruke u pretklonu za triceps) jer želite da „izolujete“ mišić, samo ćete traćiti dragoceno vreme. Uložite žestok rad u osnovne, složene vežbe i imaćete najbrži mogući rast. I to ne dokazuje samo moje, već iskustvo hiljada vežbača tokom godina (kao i mnoštvo naučnih istraživanja čije rezultate je lako naći na internetu).

Znači li to da u produktivnim planovima treninga nema mesta za izolacione vežbe? Ne znači. Vežbe za trbušne mišiće, donji deo leđa i stabilizatore ramena mogu biti vrlo korisne. Takođe, napredniji vežbači mogu imati koristi od pametne primene letenja bučicama, lateralnih podizanja i sličnih vežbi.

Najveći deo vaših zalaganja uvek treba da je usmeren u osnovne vežbe sa slobodnim opterećenjem. Ako želite uspeh u treningu bez korišćenja steroida, ne pokušavajte da dokazujete suprotno, i sledite dokazan put.

 

Galerija: 
Momir Iseni
Nutricionizam, fitnes, motivacija