You are here

Pilates

image

Definisanje Pilates-a
Pilates nije samo serija vezbi, vec je koncepcijski pristup pokretu. Pilates je metod vezbanja dizajniran da oblikuje i jaca misice, povecava misicnu izdrzljivost, ispravlja drzanje tela, poboljsava gipkost i ravnotezu, poboljsava krvotok, smanjuje stres, "ujedinjuje" telo i um...
Pilates se fokusira na jacanje tzv. CORE misica, odnosno misica koji okruzuju i podrzavaju pojasni deo tela. Kao sto stablo drveta daje drvetu stabilnost, tako i CORE misici podrzavaju celo telo. Ovi misici stite unutrasnje organe i drze kicmeni stub uspravnim.
CORE misice formiraju MISICI LEDJA I MISICI STOMAKA

Osnovni pilates principi (vitalni elementi):

1. KONCENTRACIJA

Kod Pilatesa svaki pokret je osmisljen proces i kontrolisan je u mislima, zato se pilates i naziva "thinking way of moving", tj. razmisljajuce kretanje. Telesno-umna strana ove tehnike je nemanje drugih misli dok se fokusira na pokret.

2.DISANJE

Pravilno disanje omogucava efektno oksidiranje krvi. Ukljucivanjem pravilnog disanja tokom vezbe pomaze se opustanje misica i izbegavaju senepotrebne tenzije (pogotovo u vratu, ramenima, kao i srednjem delu ledja). Duboki izdah tokom vezbe moze pomoci aktiviranje dubokih, potpornih misica. Opusteno i duboko disanje usmerava misli i omogucava koncentrisanje na zadatak.

3.CENTRIRANJE

Mantra svakog dobrog Pilates instruktora je "uvuci stomak, odnosno zalepi pupak za kicmu". Sve vezbe se rade sa dubokim trbusnim misicima aktiviranim, kako bi se postiglo pravilno centriranje. Vecina Pilates vezbi se fokusira na razvijanje snage trbusnih misica direktno i indirektno.

4.KONTROLA

Jedan od najvaznijih pravila tokom izvodjenja Pilates vezbi je KONTROLISI SVAKI POKRET TELA! Kada se fokus usmeri na kontrolu pokreta, telo je forsirano da koristi misice pomagace koji su obicno manji nego glavni misici. Kada vise misica rade zajedno na izvodjenju jednog pokreta, odnosno kada misici rade u sinergiji, telo u celovitosti razvija bolji balans i koordinaciju. Idealno za oblikovanje dugih i vretenastih misica.
Jednom kada telo nauci da se krece sa kontrolom dobija se osecaj samouverenosti i u drugim zivotnim aktivnostima.

5.PRECIZNOST

Sve Pilates vezbe su veoma precizno odredjene u svakom trenutku. Ugao izmedju nogu, pozicija laktova, pozicija glave i ramena, cak i polozaj prstiju, su strogo definisani. Male stvari su BITNE u Pilatesu. Kao rezultat, ova vrsta preciznosti ce se odraziti i u pokretima u svakodnevnom zivotu!

6. DINAMICNI POKRET (flowing movement)

U Pilatesu postoji neprekidno kretanje. U tom smislu, Pilates je vise kao ples. Izvodeci Pilates vezbu, cilj nam je da se krecemo sve vreme i zavrsimo pokret sa punom kontrolom i preciznoscu. Ovakav nacin kretanja doprinosi pokretljivosti zglobova i elasticnosti misica, dok istovremeno trenira telo da se krece u ujednacenom ritmu. Dinamika tokom celog treninga povezuje nervni sistem, misice i zglobove.
Pokreti su GRACIOZNI i nikada nisu nagli.

7.IZOLACIJA

Ono sto cini Pilates izuzetnom tehnikom za rehabilitaciju ledja je koncept stabilnosti torza. To je kljuc zdravlja i dugovecnosti kicme.
Pilates je jedan od najbezbednijih formi vezbanja posle povrede, a takodje je i prevencija protiv povreda jer ako se poseduje stabilnost u torzu i u ostalim zglobovima onda je daleko manja mogucnost da do povrede i dodje.

8. RUTINA

Ponavljanje konkretnih vezbi i redovno treniranje vode ka usavrsavanju vestine.

Teskt prof. Milana Cvetkovica