You are here

Trening brzine i izdržljivosti

image

Brzina i izdržljivost su dve komponente koje predstavljaju nezaobilazan deo svakog ozbiljnog trenažnog plana. Brzina je primarna u svakom sportu, a izdržljivost je stavka koja se nadovezuje i čini kombinaciju koja ima za cilj da od svakog sportiste izvuče njegov maksimum. U borilačkim sportovima je brzina u prvom planu, eksplozivna snaga omogućava što efikasniji pokret, dok izdržljivost predstavlja jednu vrstu “logistike” bez koje nije moguće računati na ozbiljnost jednog borca.

Trening brzine, agilnosti i izdržljivosti je prilično popularan način treninga kod većine sportista. Nije retkost ni kod rekreativaca, jer su benefiti ovakvog treninga za zdravlje vise nego dobri. U raznim sportskim literaturama koje se bave fizičkom pripremom sportista, nalazimo dosta tekstova i obrađenih tema koje se bave brzinom i izdržljivošću sklopljenih u jedan obrazac. Očigledno da ovaj kombo predstavlja dobru podlogu i dobar način podizanja forme jednog sportiste. Ovaj metod treniranja nije novost u trenažnim procesima, međutim dosta trenera ne praktikuje ovaj način rada prvenstevno zbog neinformisanosti i nepoznavanja ove materije. Ovo je veliki nedostatak koji određenom broju sportista ne dozvoljava pristup širem spektru i konkretnijem napretku.

brz2Čuveni američki rvač, Cary Kolat, dok je bio aktivni borac, je svoje treninge snage i kondicije svodio na brzinu i izdržljivost. Ovakav način treninga mu je omogućavao bolje rvanje. Dva puta nedeljno bi trenirao u toku sezone, a tri puta van sezone. Ovo je jedan od odličnih pokazatelja koliko trening brzine i izdržljivosti ima jaku bazu u podizanju opšteg nivoa snage, ako znamo da je rvanje jedan od najtežih i najzahtevnijih sportova. Dokazano je i da sportisti koji imaju izraženija brzinsko eksplozivna svojstva lakše kontrolišu svoje telo i svoje pokrete tokom takmičenja. Na taj način automatski smanjuju mogućnost povređivanja. Ovo se najčešće događa i najizraženije je u borilačkim sportovima i gimnastici gde se smer i brzina kretanja stalno menjaju. Vežbe koje MMA borci koriste za povećanje brzine su veoma različite ali je fokus na osnovnim vežbama. Skokovi na kutiju, lungees, sprintevi, pliometrijski sklekovi su samo neke od proverenih vežbi za povećanje brzine. S obzirom na to da se brzina redukuje sa godinama života, trening brzine i eksplozivnosti je odličan način za održavanje i povećanje optimalnog nivoa snage i kondicije.

brz4Izdržljivost, kada su u pitanju borilačke veštine, pogotovo MMA, je jedan od najvažnijih segmenata u pripremi boraca. Izdržati 5 rundi po 5 minuta je izuzetno zahtevan posao i zahteva velika odricanja. Disciplina i pravi plan treninga, uključujuci i adekvatnu ishranu su osnovne reference. Čuveni MMA borac Royce Gracie je odličan primer za ovakvu vrstu treninga. Pored redovnih treninga snage i kondicije, Royce akcenat daje na treninzima izdržljivosti prilikom svake pripreme za borbu. Royce kaže da se ovakvim treninzima sprema za borbu u trajanju od 3 sata jer mu je brzina na drugom mestu. Ovo je dobar način da se kompenzuje nedostatak, u ovom slučaju brzine, i tako omogući lakši način borbe. Trening izdržljivosti predstavljaja veliki broj ponavljanja određenih vežbi i omogućuje mišićima da mnogo lakše podnose napor u toku jednog meča. Ovde je takođe veliki izbor vežbi u pitanju, sa ili bez opterećenja, i uglavnom je vezan za lični odabir samog sportiste ili njegovog trenera. U svakom slučaju, treba koristiti što više bazičnih vežbi, na koje se neometano mogu nadograditi druge i složenije vežbe. U nekim naučnim ispitivanjima je pokazanao da trening izdržljivosti, koji redovno koriste specijalne jedinice, planinari ili borci su veoma dobri za srce i krvotok. Šta više, mnogo bolje efekte proizvode od klasičnog treninga snage i kondicije. Ovo je jedan od dobrih razloga da probate da uvrstite ovakav način treninga. Dajte šansu novom metodu i osetite razliku.

 

 Djakon_Dragan_profile_pic_copy