You are here

Benefiti kokosovog ulja

Miris kokosovog ulja nas uglavnom podseti na sunce, plaže i palme. Smatra se jednim od najzdravijih ulja, zbog čega se svestrano primenjuje u celom svetu, a ne samo u kulturama koje ga tradicionalno koriste.

Kokosovo ulje je jestivo ulje ekstrahovano iz zrelih kokosa. Sadrži veliku količinu zasićenih masnih kiselina, od čega je najzastupljenija laurinska. Zanimljivo je da je kokosovo ulje, posle majčinog mleka, najbogatiji izvor laurinske kiseline. Takođe, sadrži vitamine i polifenole prisutne u malim količinama. Hladno ceđeno ulje dobija se mehaničkim ceđenjem semena ili ploda. Industrijski dobijeno ulje mora da prođe kroz najmanje 6 faza rafinacije, čime gubi mnoge hranljive sastojke. U prirodnom obliku, kokosovo ulje ima prilično čvrstu, belu konzistenciju na sobnoj temperaturi. Proces prelaženja iz čvrstog u tečno stanje, i obrnuto, ne utiče na kvalitet ulja.

Kokosovo ulje i u kozmetici

Brojne su primene kokosovog ulja. Koristi se u kozmetici za negu i regeneraciju kože i kose. Pošto ima svojstvo antioksidanta, sprečava prodiranje mikroorganizama u kožu, otklanja mrtve ćelije kože i usporava njeno starenje. Podstiče rast folikula, jača samu dlaku, a dobar je i u borbi protiv peruti. Ova namirnica pokazala je odlične rezultate u lečenju opadanja kose.

Kokosovo ulje sprečava bolesti desni jer dezinfikuje usnu duplju. Odlična je prirodna prevencija za gingivitis i paradentozu. Kokosovom ulju se, pored antibakterijskog i antimikotičkog, pripisuje i imunološko dejstvo.

Kokosovo ulje u kulinarstvu

U kulinarstvu, za razliku od maslinovog ulja koje pri visokim temperaturama otpušta slobodne radikale, kokosovo ulje je idealno za prženje, kuvanje i pečenje. Takođe je odlična zamena za margarin u pripremi peciva i kolača, jer ne sadrži hidrogenizovane masti, kao ni transmasti.

Brojne benefiti po zdravlje su:

- Poboljšava rad sistema za varenje.

- Sprečava taloženje masti u jetri.

- Pomaže u rastvaranju kamena u bubregu.

- Prirodni je lek za giht- sprečava nakupljanje i taloženje mokraćne kiseline u zglobovima.

- Blagotvorno deluje i na bolne hemoroide.

- Pogodan je za dijabetičare jer reguliše nivo šećera u krvi.

- Kaprilna kiselina iz kokosovog ulja pomaže u eliminaciji kandide u crevima.

- Doprinosi normalnoj funkciji štitne žlezde.

Zasićene masne kiseline povećavaju nivo holesterola u krvi. Prekomernim konzumiranjem povećava se rizik javljanja kardiovaskularnih bolesti. Sa zdravstvenog stanovišta, mišljenja protiv konzumacije kokosovog ulja su upravo zbog velike količine zasićenih masnih kiselina, (čak 82%) jer povećanjem nivoa “lošeg” holesterola, raste rizik od srčanog i moždanog udara. Zato se savetuje njegova minimalna upotreba u ishrani. Američka Asocijacija za srce (AHA-American Heart Association) je 2017. godine objavila studiju kojom podržava stanovište da zasićene masti treba da se zamene nezasićenim da bi se snizio rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Sa druge strane, in vitro rezultati američke studije idu u prilog antikancerogenog potencijala laurinske kiseline iz kokosovog ulja. Takođe se navodi da ima pozitivna dejstva na efekte hemioterapije. Da li će i kada ovi eksperimenti biti izvedeni na živim organizmima, pitanje je koje zavisi od mnogih faktora, ne samo od finansijskog momenta.

Važno je znati da se kokosovo ulje sastoji od zasićenih masnih kiselina srednjeg lanca, koje se razlikuju od dugolančanih po tome što se ne skladište u masnom tkivu nego ih organizam transportuje u jetru, gde se iskorišćavaju za proizvodnju energije. Dakle, u umerenim količinama, ovo ulje deluje protektivno na krvne sudove, rad srca, održava nivo holesterola i krvni pritisak.

Zanimljivo je to da su stanovnici Pacifičkih ostrva skoro pa imuni na srčana oboljenja. Istraživanja su potvrdila da je glavni razlog tome njihov način ishrane. Naime, glavna namirnica u gotovo svim obrocima jeste kokos. Naučno je dokazano da ishrana polinežanskih naroda pozitivno utiče na zdravlje srca i krvnih sudova. Ali, oni sigurno ne konzumiraju druge izvore zasićenih masti koji su toliko rasprostranjeni i dostupni savremenom čoveku?

Ključ je svakako u umerenosti.

 

 

Literatura:

Sacks FMLichtenstein AHWu JHYAppel LJCreager MAet al, American Heart Association (2017). Dietary Fats and Cardiovascular Disease: A Presidential Advisory From the American Heart Association. Circulation. 2017 Jul 18;136(3):e1-e23. doi: 10.1161/CIR.0000000000000510. Epub 2017 Jun 15.

Eyres LEyres MFChisholm ABrown RC (2016). Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humans. Nutr Rev. 2016 Apr;74(4):267-80. doi: 10.1093/nutrit/nuw002. Epub 2016 Mar 5.

Lappano RSebastiani ACirillo FRigiracciolo DCGalli GRCurcio R, et al (2017). The lauric acid-activated signaling prompts apoptosis in cancer cells. Cell Death Discov. 2017 Sep 18;3:17063. doi: 10.1038/cddiscovery.2017.63. ECollection 2017.

Fauser JKMatthews GMCummins AGHowarth GS(2013). Induction of apoptosis by the medium-chain length fatty acid lauric acid in colon cancer cells due to induction of oxidative stress. Chemotherapy. 2013;59(3):214-24. doi: 10.1159/000356067. Epub 2013 Dec 13.

https://africacheck.org/fbcheck/no-role-for-coconut-oil-in-cancer-treatment-in-humans-and-its-not-good-for-the-heart/

 

Foto: Maxipixel, publicdomainpick.

Galerija: 
Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede