You are here

Hidratacija i borilačke veštine

Održavanje tela hidriranim je jedna od najbitnijih stavki u životu. Ako se aktivno bavite nekim sportom, u ovom slučaju borilačkim veštinama, hidratacija tela je od ključnog značaja. Ako ne pijemo dovoljno vode, pogotovo prilikom visokih temperatura, dovodimo naše telo u nepotrebne probleme. Kod borilačkih treninga, hidratacija je veoma bitan faktor zbog pojačanog znojenja. Dehidratacija dovodi do zamora mišića i gubitka koordinacije. Čak i male količine gubitka vode ometaće vaše performanse.

Kada treba piti vodu, u kojim količinama i šta sve treba da znamo u vezi toga?

Vodu treba piti pre treninga. Sat vremena ili dva pre treninga popijte pola litre vode. Pola sata pre treninga treba popiti 250 ml vode. Ovo će vam pomoći da pripremite svoje telo s potrebnom količinom tečnosti, koja će telu omogućiti bezbedno izbacivanje tečnosti kroz znojenje. Znači, telo će vam biti hidrirano i spremno da izdrži ceo trening, bez nepotrebne dehidratacije. Takođe, vodu treba da pijete i za vreme treninga. U zavisnosti od temperature i fizičkog napora, probajte da pijete vodu na svakih 10 do 20 minuta, u količinama koja vama odgovaraju, ali ne treba preterivati da ne bi došlo do kontra efekata. Za većinu ljudi voda je najbolja tečnost koju treba uzimati, ali imajte na umu ako se obilno znojite, kao što je to slučaj sa treninzima Brazilske jiu jitse, izgubićete puno vitalnih minerala poput natrijuma i potrebno je da ih nadoknadite što pre. Pijenje vode posle treninga je takođe obavezna stavka. Voda smiruje rad srca i u roku od 30 minuta od završetka treninga treba da popijete 250 do 400 ml vode, opet, u zavisnosti od toplote i napora. Ako ste znojenjem izgubili puno soli, jednostavan način je da u tečnost ubacite neku zdravu vrstu soli. Takođe, postoje razni preparati i hrana koji nadoknađuju izgubljene elektrolite posle treninga.

S obzirom da znojenje može vašem telu da oduzme više od vode, elektrolite, koji predstavljaju minerale koji se nalaze u krvi i pomažu vašem telu, između ostalog, i u regulaciji količine vode u telu. Pored sportskih pića sa elektrolitima, određene vrste hrane takođe uspešno nadoknađuju gubitke pomenutih minerala.

Hrana sa kalcijumom je izuzetno bitna jer naše telo koristi kalcijum za mnoge stvari poput formiranja kostiju i zuba, pomaže kod zgrušavanja krvi, funkcijama mišića i enzima, kao i održavanje normalnog srčanog ritma. Kalcijum se obično povezuje sa mlekom i mlečnim proizvodima, ali izvori kalcijuma iz biljaka, poput zelenog povrća ili pasulja, se mnogo bolje apsorbuju u ljudski organizam.

Hrana sa magnezijumom takođe podržava razvoj kostiju, održava rad živaca i mišića i aktiviranje enzima, i pomaže u smanjenju visokog krvnog pritiska. Veliki izvor magnezijuma se može naći u lisnatom zelenom povrću, orasima, žitaricama i pasulju.

Sledeća hrana, tj namirnice koje su potrebne našem telu za normalno funkcionisanje i nadoknadu izgubljenih minerala posle napornih treninga, su one koje sadrže natrijum i hlorid. Natrijum i hlorid su dva elektrolita koja čine kuhinjsku so. Ali, ne morate stalno da solite hranu da bi ste dobijali natrijum i hlorid, možete ih pronaći u raznim vrstama hrane poput govedine, svinjetine, sardine, sira i maslina.

Hrana sa kalijumom je od esencijalnog značaja za hidrataciju organizma i sveopšteg zdravlja istog. Mnogo voća i povrća sadrži ovaj mineral. Banane, paradajiz, dinja, suve šljive, grožđe, lisnato zeleno povrće, krompir, grašak i pasulj su sjajni izvori kalijuma. Preporuka je da se jedu u izvornom obliku, što češće, osim u slučaju povrća koje zahteva termičku obradu.

Da sumiramo, zaista morate biti hidrirani pre, za vreme i posle treninga. Pokušajte sa gore navedenom hranom koja će vam prirodno pomoći da zamenite izgubljene minerale i tako ostanete hidrirani. Vaše telo najbolje zna šta mu treba,a vi samo treba da ga osluškujete i prepoznate simptome dehidratacije. Svakoj osobi će trebati različita količina vode, u zavisnosti od niza faktora, i zato je bitno slušati svoje telo i biti mu najbolji saveznik, u ovom slučaju, protiv dehidratacije.

 

Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine
Povezani i slični tekstovi