You are here

Higijena pre svega

Poklonici vežbanja ne mali broj puta se mogu susresti sa nekim problemima na koži. To se naročito odnosi na one koji vežbaju u zatvorenim prostorijama i teretanama. Izuzetno je važno, zarad Vašeg zdravlja, pored dobro formulisanog treninga, da se pridržavate i određenih pravila kada je higijena vežbanja u pitanju. Zašto je to važno pokušaću da prikažem na par primera.

Kada idete u teretanu, gde je veća cirkulacija ljudi, možete očekivati da je generalno svaka sprava kontaminirana različitim mikroorganizmima koji, ukoliko imate čak i malu ranicu ili iritaciju na koži, mogu da dovedu do infekcije. Zbog toga je higijena sprava važna. Čak i kada se takav prostor redovno održava i čisti, bilo bi više nego poželjno da sami pre svakog korišćenja prebrišete nekim antiseptičnim sprejem delove sprave koje ćete koristiti. Ponesite svoj peškir koji ćete koristiti kada treba da legnete na neku spravu ili strunjaču.

Ljudi sa osetljivijom kožom su skloniji pojavi osipa izazvanog toplotom i znojem. Osip je crvenkaste boje, difuzan i podseća na sitne bubuljice. Toplota i vlaga mogu dovesti do otoka i zapušenosti malih znojnih kanala sa posledičnom pojavom osipa. Karakteristična mesta su ona gde je pojačano trenje između odeće i kože. Ova pojava je naročito izražena u letnjim mesecima, i prati trening organizovan kako u zatvorenom prostoru tako i u prirodi. Problem se može koliko-toliko kontrolisati izbegavanjem vežbanja u najtoplijem delu dana kao i nošenjem odeće od pamućnih materijala. Takođe, hidratacija je inače od neprocenjivog značaja, pa i u ovom slučaju. Dovoljan unos tečnosti pomoći će organizmu da se lakše oslobodi štetnih materija putem znoja.

Ukoliko se manji osipi ignorišu, mogu prerasti u veći problem, a to je pojava akni i upalnih procesa. Higijena ruku i celog tela je na prvom mestu. Potruditi se da se ne dira lice rukama u toku treninga. Istuširati se nakon treninga. Ako to nije pak moguće, obavezno obući suvu odeću i istuširati se odmah nakon dolaska kući.

Pojava neujednačene pigmentacije na koži u vidu manjih ili većih površina predstavlja hiperpigmentaciju. Karakteristično se javlja na mestima koja su dugotrajno izložena sunčevim zracima. U pozadini cele priče je oksidativni stres koji dovodi do starenja kože i pojavu hiperpigmentacija. Da bi se ovaj problem izbegao, mislite na vašu kožu kada trenirate napolju. Zaštitite je nekom kremom sa adekvatnim nivoom SPF, uz hidrataciju nakon treninga. Na mestima koja su direktno bila izložena suncu, Bio Oil je izbor koji može da umanji vidljivost već postojećih, pa čak i da spreči pojavu novih pigmentacija.

Jedan od čestih problema koji se samo pravilnom negom mogu izbeći jesu gljivične infekcije. Poznate su pod nazivom atletsko stopalo, zato što se najčešće javlja kod sportista i ljudi koji veći deo dana provode u sportskoj obući koja pogoduje nastanku infekcije. Dovode do iritacija, promena na koži i svraba, i dosta se dugo leče. Gljivične infekcije stopala su veoma česte, pogotovo kod muškaraca. Oboljenje se najčešće dobija od drugih u vlažnim sredinama ako se hoda bos po mokrom podu (npr. oko bazena), nošenjem tuđe obuće, korišćenjem sredstava za ličnu higijenu inficirane osobe. Posledica su pojačanog znojenja. Infekcija može biti i asimptomatska što je još jedan problem kada je u pitanju lečenje. Adekvatna terapija postoji, ali prevencija je najbitnija. Pored besmislenih saveta (koji se bez obzira ipak moraju naglasiti) tipa „ne hodajte bosi na bazenu ili u kupaonici u teretani, i ne nosite tuđu obuću i čarape”, postoje i oni koji se odnose na samu higijenu stopala. Redovno pranje najmanje jednom dnevno (prati vodom i sapunom), par sati pustiti stopala da „dišu“ bez obuće, nositi čarape od pamučnog materijala, i izbegavati obuću u kojoj se noge pojačano znoje. Obuću, naročito onu koja se koristi za trening, redovno čistiti, sušiti i posipati antimikotičnim ili neutralnim puderom.

Zanimljivo je, priznaćete, na koliko stvari čovek treba da misli da bi ostao zdrav. To je prosto rezultat načina života koji vodimo, i tu nema velike mudrosti. Mislite na sebe i svoje zdravlje, jer i mali problemi mogu postati veliki ukoliko im to dozvolimo.

 

 

Literatura:

Mamud BH, Ruvolo E, Heksel CL, Liu J, Oven MR, Kolias N i sar (2010). Uticaj dugo-talasnih UVA zraka i vidljive svetlosti na melanokompetentnu kožu. J Invest Dermatol; 130(8):2092–2097.

Duteil L, Kardo-Lekia N, Kueile-Rusel K, Mauber J, Harmelin I, Boukari F, et al (2014). Razlike između pigmentacije izazvane vidljivom svetlošću prema talasnim dužinama: klinička i histološka studija u poređenju sa izlaganjem UVB zracima. Melanom pigmentnih ćelija. Res; 27(5):822–826.

 

Foto:Freepik, Freepik, Freepik

Galerija: 
Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede