You are here

Mali rituali na putu do zdravlja

Svesni prolaznosti, na sve moguće načine pokušavamo da „prevarimo“ vreme, u želji da „osiguramo“ što duži boravak na ovom svetu.

Jeste li se zapitali nekada koliko je „malo“ zapravo „mnogo“?

Naredni redovi govore koje su to sve male stvari kojima mnogo možete učiniti za sebe i svoje zdravlje.

Dobra hidratacija

Unos dovoljne količine vode neophodan je za metabolizam i normalne fiziološke funkcije. Individualni preporučeni dnevni unos tečnosti zavisi od mnogo faktora, pre svega od opšteg zdravstvenog stanja, uzrasta, telesne mase, nivoa telesnih aktivnosti kao i vremenskih uslova. Kada je reč o zdravoj populaciji, odnosno pojedincu, prosečna potreba za tečnošću kod odraslih osoba podrazumeva 1,5 do 2 litre na dan, što je približno "8 čaša vode na dan".

U poslednje vreme je aktuelan i unos vode sa limunom, naročito ujutru, odmah nakon buđenja. Svakako je to jedan važan ritual koji pruža ogromne prednosti na celokupno zdravlje: poboljšava varenje, jača imunitet, povećava energiju, ima antibakterijska i antivirusna svojstva, koristan je za zdravlje mozga i nerava, smanjuje rizik od nekih vrsta raka.

Jabuka na dan“

Jabuka je jedno od najzdravijih i ujedno najukusnih vrsta hrane koju čovek može konzumirati. U brojnim kulturama smatra se eliksirom života. U čemu je tajna ove namirnice?

Jabuka sadrži 20% dnevne preporučene količine vlakana, obiluje vitaminima i mineralima, sadrži mlečnu, limunsku i jabučnu kiselinu koje pospešuju varenje, opskrbljuje organizam energijom. Sadrži kvercetin, flavonoid koji smanjuje rizike od alergija, srčanog udara, Alchajmerove i Parkinsonove bolesti, raka prostate i pluća.

Iz svega navedenog, jasnija je čuvena izreka:“jabuka na dan doktor iz kuće van”, kojom se još davno ukazivalo na značaj ove namirnice.

Jeste li za beli luk?

Od davnina je poznat kao vrlo moćan prirodni lek. Danas savremena medicina naučnim istraživanjima samo potvrđuje sva ranija saznanja u vezi ove biljke.

Glavni sastojak belog luka je alicin, koji poseduje antibakterijsko, antivirusno, antigljivično, antiparazitsko, antioksidativno, kao i antikancerogeno dejstvo, ali je i poznat afrodizijak. Beli luk odlično stimuliše apetit, „čisti krv“, jača imunitet, pomaže kod bolesti bubrega i bešike, koristan je kod anemije, leči hronični bronhitis, „čisti“ kožu.

Čaša crnog vina

Ljubitelji crnog vina znaju da je to odličan način za opuštanje nakon stresnog dana. Mnoge naučne studije potvrdile su da umerene količine ovog "božanskog nektara" unapređuju zdravlje: poboljšava varenje, snižava holesterol, „štiti“ srce, reguliše nivo šećera u krvi, prevenira anemiju, „čuva“ možak i održava dobro pamćenje, ima antivirusna, antibakterijska, kao i antikancerozna svojstva.

Najnovije istraživanje Univerziteta Alberte u Kanadi (University of Alberta) kaže da efekat 1 čaše crnog vina može da se poredi sa celim satom vežbanja u teretani, i to zahvaljujući aktivnom sastojku resveratrolu.

Koliko spavate?

Dovoljna količina sna je neophodan preduslov za zdravlje i fiziološke procese u organizmu. Istraživanja su pokazala da je hronična neispavanost usko povezana sa depresijom, anksioznošću, manjkom energije, a na „duže staze“ dovodi do gojaznosti, bolesti srca, visokog krvnog pritiska, dijabetesa, slabog imunskog odgovora. Doktor Majkl Brus, stručnjak za spavanje, kaže da je prosečnoj osobi potrebno samo 7 sati i 30 min. sna svake noći. Brus smatra da je u velikoj meri za to odgovorna i genetika. Zanimljivo je da stručnjaci preporučuju i popodnevno spavanje, ali ne više od 20 minuta! Navodi se da popodnevni odmor može biti i samo ležanje u trajanju od par minuta, jer i to može pomoći efikasnijoj koncentraciji, poboljšava memoriju kao i moždane aktivnosti.

Krećite se!

Redovna fizička aktivnost je jedan od najvažnijih koraka u unapređenju zdravlja. Smanjuje rizik za nastanak kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa, gojaznosti, raznih karcinoma, bolesti mišićno-skeletnog sistema, depresije...

Prema preporukama, 30 minuta dnevno umerenog do brzog hoda 5 dana nedeljno je minimum da se osete benefiti po opšte zdravlje.

Fizička aktivnost nije samo stvar ponašanja pojedinca. Politika zajednice i inicijative treba da budu takvi da stvore sredinu koja će pomoći ljudima da budu fizički aktivni.

Porodica

Okružite se ljudima koje volite. Ovo je možda i najbitnije, jer u krugu ljubavi, gde je akumulirana pozitivna energija, nema mesta za stres, a samim tim ljudi su srećniji, produktivniji, zadovoljniji i lakše savladavaju situacije koje nosi život.

 

 

Literatura:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256

Popkin BMD'Anci KERosenberg IH (2010). Water, hydration, and health. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):439-58. doi: 10.1111/j.1753-4887.2010.00304.x.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/267290.php

Sung MMByrne NJRobertson IMKim TTSamokhvalov VLevasseur J et al (2017). Resveratrol improves exercise performance and skeletal muscle oxidative capacity in heart failure. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2017 Apr 1;312(4):H842-H853. doi: 10.1152/ajpheart.00455.2016. Epub 2017 Feb 3.

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-much-sleep-do-we-really-need

https://thesleepdoctor.com/blog/

American College of Sports Medicine (2014). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription. 9th ed. Philadelphia (PA): Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.

 

Foto:Pexels, Pexels, Pexels, HD wallpaper

Galerija: 
Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede