You are here

Nivo šećera u krvi - Vodite li računa o tome?

Problem sa nivoom šećera u krvi nije samo problem koji treba brinuti osobe obolele od šećerne bolesti. Takodje i osobe bez ovih bolesti, a naročito fizički aktivne osobe, moraju voditi računa o ovome, moraju osluškivati svoje telo i znake koje ono šalje. Jer koliko puta se desilo da ste videli, ili čuli, da je nekome “pao šećer” tokom treninga? A onda je usledila jurnjava, frka po teretani ili terenu, jer takav prizor deluje prilično uznemirujuće i posmatraču čak. To zaista nije ni malo naivna stvar. Svako ko je fiozički aktivan, makar i samo rekreativno, mora znati šta se dešava u njegovom organizmu i kako može sebi pomoći ili, na žalost, odmoći dobrim ili lošim izborom hrane ili suplementacije pred sam trening. Ili čak samim nivoom treninga, ili utreniranosti.

U daljem tekstu će nam ovu temu približiti članica Pansport tima Aleksandra Branković. Ona je lekar, specijalista sportske medicine, a kod nas je u ulozi savetnika za sportske povrede. Te je samim tim neko ko nas može adekvatno uputiti i posavetovati po pitanju ovako bitnih tema i našeg zdravlja.

Šta je to glikemija?

Glikemija se odnosi na koncentraciju glukoze u krvi. Normalne vrednosti glikemije ujutru našte (na gladno) su od 3,9-6,1 mmol/l. Porast koncentracije glukoze u krvi posle obroka stimuliše sekreciju insulina.

Insulin je hormon koji sekretuju beta ćelije Langerhanns-ovih ostrvaca u pankreasu, kao odgovor na povećanu koncentraciju šećera u krvi. Deluje na jetru, mišićne i masne ćelije koje preuzimaju glukozu iz cirkulacije u cilju korišćenja ili deponovanja. Insulin dovodi do smanjenja glukoze u krvi smanjivanjem glukoneogeneze u jetri, isporuke glukoznih prekursora do jetre i povećanjem preuzimanja glukoze koje obavljaju mišići i masno tkivo.

Kada su vrednosti glukoze niske, glukagon (insulinu kontraregulatorni hormon), stimuliše jetru da stvara glukozu, a sekrecija insulina je suprimovana.

Glikemija i fizička aktivnost

Bitno je znati da se produkcija insulina smanjuje tokom akutne faze vežbanja. Međutim, mišićne ćelije su senzitivne na preostali insulin, i dovode do efikasnijeg preuzimanja glukoze. Vrednosti glukoze padaju postepeno, ali ne dolazi do razvoja hipoglikemije, jer se oslobađaju kontraregulatorni hormoni (glukagon, adrenalin, kortizol, hormon rasta).

Po započinjanju treniga, simpatički nervni sistem suprimira oslobađanje insulina. To je razlog zbog čega treba izbegavati unošenje hrane ili suplementacije bogate šećerima pre treninga. Jer bi to dovelo do povećanja koncentracije insulina i posledične sinteze glikogena koji bi inače trebalo da se koristi kao izvor energije tokom fizičke aktivnosti. Glukagon stimuliše oslobađanje slobodnih masnih kiselina iz masnog tkiva i dovodi do povećanja glikemije kao preduslova za dobijanje energije tokom vežbanja. Kako se tokom treninga iscrpljuju depoi glikogena u mišiću, glukagon stimuliše razgradnju glikogena poreklom iz jetre. Posle vežbanja i dalje se održava povećano preuzimanje glukoze tokom narednih nekoliko sati. S toga se savetuje nakon treninga unošenje ugljenih hidrata, šećera, ili suplementacije na bazi ugljenih hidrata (naravno u skladu sa vašim režimom ishrane) a u cilju oporavka nakon treninga. Za izgradnju i očuvanje vaših mišića uz to ide i visoki proteinski unos ali o tome ćemo u drugoj temi.

Kod utreniranih osoba nema pada insulina tokom vežbanja, čime se omogućava veći doprinos masti energetskom metabolizmu. A to ide u prilog svima koji žele da dostignu lepo i izvajano telo bez masnih naslaga.

Šta preduzeti pri naglom padu šećera?

Sportisti moraju posebnu pažnju da posvete prepoznavanju i lečenju hipoglikemije (pad šećera), brzom i adekvatnom reakcijom gde god se našli. Simptomi hipoglikemije obuhvataju osećaj gladi, preznojavanje, umor, slabost, konfuziju, anksioznost i palpitacije. Lečenje treba da bude usklađeno sa stepenom izraženosti simptoma i znakova.

Ukoliko osetite neke od navedenih simptoma, u blažem obliku, možete uzeti nešto od sledećeg:

  • 2-4 tablete dekstroze (ili dekstroza u prahu razmućena u vodi);
  • 2 kafene kašičice šećera (10gr), meda ili džema (idealno da se rastvori u vodi);
  • sok koji sadrži šećer (ili neki od izotoničnih napitaka)
  • neki od već pripremljenih energy gelova koji su na bazi glukoznog sirupa, ako su vam u tom trenutku dostupni

Efekat vežbanja na HbA1c

Hemoglobin A1c, ili glikozilirani hemoglobin, pokazuje prosečan nivo šećera u krvi za poslednja 2 do 3 meseca. U uzorku se meri koliko je šećera (glukoze) ostalo u hemoglobinu u crvenim krvnim zrncima. Za osobe koje nemaju dijabetes, normalan nivo hemoglobina A1c se kreće 4-5,6% .

Vežbanje, aerobno ili trening sa otporom, može da utiče na regulaciju glikemije u istoj meri kao i uzimanje oralnih antidijabetogenih lekova. Pokazano je da i dužina trajanja treninga kao i njegov intenzitet utiču na vrednosti HbA1c. Meta analiza randomiziranog ispitivanja pacijenata koji su trenirali tokom 12 nedelja (najmanje 150 minuta nedeljno) je pokazala značajno smanjenje HbA1c (−0.89%), u odnosu na pacijente koji su nedeljno trenirali manje (−0.36%).

Tokom umerenog ili kraćeg treninga, kod zdravih osoba, povećano preuzimanje glukoze u mišić je uravnoteženo sa povećanom produkcijom glukoze. Tako da glikemija ostaje nepromenjena. Dolazi do smanjenja koncentracije insulina, čime se povećava osetljivost ćelija jetre prema glukagonu što omogućava povećanu sintezu glukoze glukoneogenezom. Upravo ovo snižavanje koncentracije insulina smanjuje rizik od razvoja hipoglikemije (pada šećera) tokom treninga. Kateholamini imaju značajnu ulogu u povećanju produkcije glukoze samo tokom treninga umerenog intenziteta koji traje duže od 2h.

Dobra informisanost i briga o vašem zdravlju vam može puno pomoći na putu do vaše željene fizičke forme. Slušajte svoj organizam i prepoznajte znake koje vam on daje. Omogućite mu adekvatnu brigu i prehranu u svakom trenutku. Kao neko ko je fizički aktivan morate misliti i o tome da na treningu kod sebe uz flašicu vode, i adekvatnu opremu morate imati neku od gore navedenih stavki. U današnje vreme bar imate veliki izbor i već pripremljenih proizvoda, praktičnih za nošenje u torbi za trening ili uz opremu za razne fizičke aktivnosti. Na vama je samo da mislite na sebe, a mi smo tu da vam u tome pomognemo!

 

Foto: Max pixel

 

Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede