You are here

Sva ta lekovita ulja

image

Dobro je poznato da lekari, nutricionisti i savetnici za ishranu širom sveta, savetuju upotrebu određenih vrsta ulja u ishrani. Lekovitost i pozitivni uticaj na zdravlje neosporan je. Ovde vam detaljnije predstavljamo laneno, maslinovo i ulja od koštice grožđa, bundeve i susama.

Ulje lana

Preporučuje se za spremanje salata, ali nije pogodno za kuvanje, jer ne podnosi visoke temperature. Ima izrazito gorak ukus i prepoznatljivo je po tamnoj boji. Bogato je omega-3 i omega-6 masnim kiselinama, različitim antioksidantima, karotenom, kao i vitaminima A i E. Neguje kardiovaskularni sistem, smanjuje trigliceride i holesterol. Jača imuno sistem i korisno je kod oboljenja organa za varenje, ali se ne preporučuje osobama koje pate od gastritisa jer može da im naglasi tegobe. Pomaže kod alergija raznih vrsta i upotrebljava se za obloge u slučaju opekotina i promrzlina ekstremiteta.

 

 

grozdje_semeUlje koštica grožđa

Kuvari ga rado koriste zbog njegovog nemasnog, blagog, koštunjavog ukusa. Odličan je za spremanje salata i preliva, ali ulje_kostica_grozdjai za kuvanje. Blagotvorno deluje na naše zdravlje jer poseduje visok nivo vitamina E i omega-6 kiseline. Smanjuje agregaciju krvnih pločica, sprečava nastanak hipertenzije izazvane viškom natrijuma, pomaže normalizovanju stanja lezija koje se javljaju kod gojaznosti i dijabetesa, povišava nivo HDL - dobrog holesterola, a snižava nivo LDL - lošeg holesterola. Osim za jelo, koristi se i za masiranje, jer usporava proces starenja kože, ima regenerativna svojstva i ublažava pojavu strija.

 

Maslinovo-uljeMaslinovo ulje

Koristi se od antičkih vremena za spremanje raznih jela i salata. Od svih biljnih ulja ima najbolji odnos omega-3 i omega-6 masnih kiselina. Sadrži visok nivo nezasićenih masnih kiselina koje smanjuju loš holesterol LDL. Maslinovo ulje sadrži brojne antioksidante, vitamine E, A, D i K, karoten i lecitin (prirodni antioksidant koji stimuliše metabolizam šećera, masnoća i belančevina). Njegova lekovita svojstva su brojna: štiti srce i krvne sudove, preporučuje se kod kožnih bolesti, neurodermatita, većih mentalnih opterećenja i alergija, usporava proces starenja, sprečava dijabetes, pozitivno utiče na digestivni trakt, ima efekat majčinog mleka koji doprinosi razvoju centralnog nervnog sistema kod beba i dece. Odličan je za tretman opekotina, koristi se i kao ulje za sunčanje - dermatolozi tvrde da poseduje UV zaštitni faktor 20.

ulje_bundeve

bundevaUlje bundeve

Ima izuzetno prijatan ukus pa se u kuhinji može iskoristiti kao preliv za salate, za kuvanje, spremanje peciva i kolača. Ne preporučuje se da se uzima više od jedne kašičice dnevno, jer može da razvije simptome trovanja. Sadrži dosta esencijalnih nezasićenih masnih kiselina koje su neophodne organizmu za normalno funkcionisanje. Bogato je proteinima, vitaminima A, B1, B2, C, D, E i K i mineralima, pogotovo fosforom, gvožđem, magnezijumom i cinkom. Štiti organizam od infekcija, jača imuni sistem, štiti srce i krvne sudove snižavajući nivo triglicerida, a povećavajući nivo HDL - dobrog holesterola. Oboljenja na koje bi bundevino ulje moglo delovati su povišeni krvni pritisak, bolesti srca, smetnje pri mokrenju kod uvećane prostate, dijabetes, reumatizam, osteoporoza, različita oboljenja kože. Povećava količinu i kvalitet spermatozoida.

ulje_susamovoSusamovo ulje

Susamovo ulje je veoma mnogo zastupljeno u azijskoj kuhinji. Gotovo da možemo reći da su sva jela iz tog kraja sveta napravljena na susamovom ulju. Ono je veoma bogato linoleinskom kiselinom, jednom od dve esencijalne masne kiseline koje naše telo ne može da proizvede. Esencijalne masne kiseline su neophodne za normalan rast i razvoj organizma, kao i za zdravlje kardiovaskularnog i nervnog sistema. One su takođe zadužene za mladolikost kože i drugih tkiva, i sprečavaju sušenje. Najnovija naučna istraživanja su pokazala da esencijalne masne kiseline igraju značajnu ulogu u regulisanju krvnog pritiska, nivoa holesterola, i razmene elemenata kroz ćelijske membrane. One u našem telu učestvuju u pretvaranju hrane u životnu energiju, i pokretanju te energije kroz organizam. Nedostatak linoleinske kiseline, kojom je susamovo ulje bogato, prouzrokuje gubitak kose, probleme sa kožom, nagle promene raspoloženja, stanja slična artritisu, podložnost infekcijama, sporo zarastanje rana, i u najteži oblicima bolesti srca, jetre i bubrega.

susamBrojna naučna istraživanja su pokazala da redovno konzumiranje susamovog ulja snižava nivo holesterola i blagotvorno deluje na rad srca i bubrega. Takođe, dokazano je da ishrana bogata susamom, prirodnim fitoestrogenom u susamovom ulju, smanjuje rizik od bubrežne hipertenzije i bolesti srca. Susamovo ulje je bogato je i oleniskom kiselinom, jednim od glavnih sastojaka maslinovog ulja (kao i drugih nerafinisanih ulja), koje takođe deluje blagotvorno na kardiovaskularni sistem. Nerafinisano susamovo ulje sadrži antioksidant sezamol, koji ga štiti od kvarenja. Antioksidanti su poznati po tome da pomažu telu da se reši slobodnih radikala, koji mogu ozbiljno da naruše zdravlje i prouzrokuju degenerativne promene u organizmu. Jedno istraživanje sprovedeno u Japanu je pokazalo da upravo sezamol značajno ublažuje oštećenja DNK koja prouzrokuju slobodni radikali.

 

 

Branka Patić

Pansport urednik