You are here

Tačke mišićnofascijalnog bola (trigger points-okidači bola)

image

Miofascijalni sindrom je posledica akutnog ili hroničnog preopterećenja mišića. Akutno preopterećenje nastaje naglo, najčešće kod naglih trzaja, a hronično postepeno, usled čestih ponavljanih pokreta u mišiću ili zamora mišića (može se javiti usled neudobnog položaja pri spavanju). Zahvaćeni mišić je stvrdnut i bolan na pritisak.

Mesto najačeg bola predstavlja primarnu mišićnu trigger tačku (okidač bola), odakle se bol neravnomerno širi na druge delove zahvaćenog mišića ili susedne mišiće. Aktivne triger tačke spontano stvaraju bol, a latentne bole samo na pritisak. Pored primarnih, duž mišića se mogu javiti i dodatne, satelitske trigger tačke, koje su manje bolne. Trigger tačke koje se javljaju u susednim mišićima, označavaju se kao sekundarne.

Šta su triger tačke?To su tvrdi snopovi mišićnih vlakana koji ne mogu da se opuste. Ovaj ‘čvor’ se može osetiti duboko u mišiću, a može biti veličine od zrna graška do veličine palca. Triger tačka održava jaku kontrakciju mišićnih vlakana povezanih sa njom, koja izaziva napeti mišićni snop.
Da li je triger tačka isto što i spazam mišića? Spazam podrazumeva kontrakciju celog okidaci_bola_2mišića dok je TP (triger point) kontrakcija samo jednog dela mišića. Jakim pritiskom na mišićnu TP boli mesto pritiska. Ali, TP reflektuje bol ili osetljivost na neki drugi cilj (mesto), često udaljen. Tako, na primer, kod glavobolje ne mora da znači da je problem u samoj glavi, nego bol dolazi iz TP koja se nalazi u predelu vrata. Nikad ne treba pretpostavljati da je problem samo na mestu koje boli.
Kako izgleda bol triger tačke? Reflektujući bol izazvan triger tačke je uglavnom stabilan, dosadan i često dubok. Može boleti dok odmaramo, ili samo pri pokretu. Varira od niskog stepena nelagodnosti do teškog i onesposobljavajućeg. TP izazivaju glavobolje, bolove u vratu ili vilici, bol u donjem delu leđa, sindrom karpalnog tunela i teniskog lakta, kao i mnoge vrste bolova u zglobovima kojima se pogrešno pripisuje artritis, tendinitis, burzitis ili povrede ligamenata.
Drugi simptomi triger tačaka? Osim bola, mogu izazvati utrnulost, trnjenje, slabost, ili nedostatak normalnog obima pokreta. Takođe, mogu izazvati vrtoglavicu, mučninu, gorušicu, i lažne srčane probleme. i mogu dovesti do depresije ukoliko je bol hronična.
Šta izaziva nastajanje triger tačaka? Kod svih se razvija napetost mišićnih vlakana još od detinjstva. Međutim, to se kod nekih brže a kod nekih sporije razvija. Na primer, TP može razviti napet mišični snop usled saobraćajne nesreće, pada, uganuća ili preloma, preteranog ili neobičnog vežbanja.Ili pak hroničnih napetosti mišića korišćenih za održavanje posture tela, usled nepravilnog sedenja, rada ili spavanja, ili usled ponavljajućih radnih zadataka.
okidaci_bolaLečenje miofascijalnog sindroma
U lečenju blažih oblika miofascijalnog sindroma primenjuje se fizikalna terapija (istezanje mišića i duboka masaža), a u težim oblicima fizikalnoj terapiji prethodi infiltracija mišićne trigger tačke rastvorom lokalnog anestetika i kortikosteroida, čime se postiže značajno smanjenje bola. Nakon toga, lečenje se nastavlja fizikalnom terapijom, kao i dubokom masažom stvrdnutih delova mišića, a u cilju njihovog opuštanja.

Šta raditi u borbi protiv triger tačaka?
- Nučite da poštujete svoje mišiće. Oni nisu napravljeni za održavanje u kontrakciji ili fiksnom položaju dugo vremena. Podižite veoma pažljivo.
- Usporite sa radom, pravite češće kraće pauze, naročito ako osetite mišićni zamor.
- Istežite se više puta dnevno a pogotovo pred spavanje. Budite kao mačka.
- Naučite tehnike relaksacije (npr. joga, meditacija, disanje).
- Uvek pazite na svoje držanje prilikom sedenja, korišćenja računara, vožnje. Ne ostajte dugo u jednoj poziciji.
- Izbegavajte hladnoću, noseći ekstra topli sloj odeće, podešavanje grejanja, itd.
- Ispravite bilo koje neravnoteže u vašoj ishrani, i uzimajte vitaminske i mineralne dodatke kao što je preporučeno od strane lekara (nutricioniste).

Vežbanje i triger tačke? Kada su TP aktivne, što znači da bole i u miru, tada je dozvoljeno samo lagano istezanje i topla pakovanja (peškir) na bolno mesto. Kada je neaktivna TP i nema konstantanog bola tada uz istezanje možete početi sa vežbama jačanja i izdržljivosti. Ukoliko i dalje nema bolova, tada se preporučuje kondicioni program, bar 2 puta nedeljno, najbolje plivanje ili bicikl.
Da li će triger tačke nestati ukoliko se budem samo odmarao? Studije su pokazale da se uz kratak period odmora i izbegavanje aktivnosti koje su dovele do aktivacije TP, bolni simptomi se mogu povući na nekoliko nedelja. Ovo dovodi do toga da ljudi poveruju da su problem nestali. Ali, ako pravilno pregledate mišiće, naći ćete da je još uvek napet i slab, i reaguje na pritisak reflektujućim bolom. TP su još uvek prisutne, samo ne izazivaju bol, a mogu veoma lako da se reaktiviraju, da proizvedu bol. Triger tačke se mogu aktivirati - preopterećenjem mišića pri novom radnom zadatku, radeći ili spavajući u nepravilnom položaju, hlađenjem mišića, ili usled emocionalnog stresa, umora ili virusne infekcije. Potrebno je napomenuti još da tretiranje triger tačaka mora da izvede stručno lice, jer ukoliko se to ne uradi na pravilan način može doći do stvaranja novih TP.

Pedja_profile_picmala

Galerija: 
Branka Patić Macan
urednik



omogućio Pansport Forum