You are here

Vežbanje u službi osoba sa ulceroznim kolitisom

image

Mnogo puta do sada smo govorili kako je vežbanje neophodno da bi sačuvali i unapredili zdravlje, pa ćemo se ovom prilikom osvrnuti na razloge koji mogu motivisati osobe sa ulceroznim kolitisom da krenu da vežbaju ili ostanu fizički aktivni. Potencijalne prednosti vežbanja za osobe sa ulceroznim kolitisom i najbolji tip vežbi koje ćemo u daljem tekstu razmotriti, kao i saveti za bezbedno vežbanje obolelih imaju značajno mesto u edukaciji i motivaciji ove ciljne grupe.

Vežbanje je značajan vid prevencije osteoporoze, može pomoći u prevenciji karcinoma, devojka_sa_tegomdrugog važnog problema koji ide uz dijagnozu ulceroznog kolitisa,a oslobađanjem stresa i poboljšanjem raspoloženja, vežbanje može prevenirati ponovnu pojavu odnosno pogoršanje postojećeg stanja.

Fondacija za ulcerozni colitis i Kronovu bolest u Americi (CCFA) izveštava da 30% do 60% osoba sa inflamatornom bolesti creva ( uključujući ulcerozni kolitis i Kronovu bolest ) imaju smanjenu koštanu gustinu, odnosno, njihove kosti nisu tako jake kao što bi trebale biti. Ovo se dešava zbog citokina, specifičnih proteina uključenih u zapaljenski odgovor organizma, koji podstiču organizam na razgradnju koštanog tkiva, a sa druge strane, zbog standardne terapije ovih oboljenja koju čine kortikosteroidi koji, kao neželjeni efekat , imaju smanjenje koštane gustine i potencijalnu osteoporozu. S obzirom na to da su kosti, kao i mišići, živo tkivo koje vežbanjem postaje jače, fizička aktivnost je više nego neophodna u borbi protiv osteoporoze kod ovih pacijenata. Kao vid vežbanja savetuju se pokreti koji forsiraju telo da radi protiv gravitacije, brže hodanje, penjanje uz stepenice, ples i trening sa opterećenjem.

plivanje3Čak 25% ljudi sa inflamatornom bolesti creva razvija zapaljenje zglobova ( artritis ). Zapaljenje, kao i terapija kortikosteroidima u kombinaciji sa neadekvatnim statusom pojedinih nutrijenata u ishrani, vodi do mišićne slabosti, koja posledično opterećuje zglobove vršeći pritisak. Redovna fizička aktivnost povećava snagu mišića, smanjuje oprerećenje zglobova i znatno olakšava kretanje. Trening sa tegovima i aerobne vežbe, su dobri za zglobove i mišiće. Ukoliko su bolovi prilikom vežbi ovakvog tipa izraženi, plivanje ili biciklizam mogu biti dobra alternativa. Istezanje treba da bude obavezan deo vežbanja, jer pomaže da se održi fleksibilnost zglobova i mišića.

Dalje, redovno vežbanje može pomoći u oporavku nakon operacije koja je često neophodna u tretmanu obolelih kao sastavni deo terapije . Vežbanje poboljšava cirkulaciju i održava pluća čistim. Nakon operacije treba konsultovati svog lekara kada je najbolje krenuti sa vežbanjem. Ukoliko je vežbanje bilo zastupljeno pre operacije , sa vežbanjem se može krenuti onda kada sam organizam bude spreman. Za početak, krenuti sa šetnjom, jogom, laganim treninzima dva do tri puta nedeljno, ili po savetu lekara, a sa težim aktivnostima ne započinjati minimum 6 nedelja nakon operacije.

Osobe sa ulceroznim kolitisom su pod povećanim rizikom da razviju karcinom debelog creva traka_za_trcanjepa vežbanje, koje u opštoj populaciji smanjuje rizik za razvoj ovog tipa karcinoma u velikom procentu treba primeniti kao prevenciju. Analiza 52 studije pokazala je da ljudi koji vežbaju imaju 24% manje šanse da razviju karcinom debelog creva od onih koji ne vežbaju. Brza šetnja pet ili šest sati nedeljno u odnosu na pola sata nedeljno značajno doprinosi smanjenju rizika, i iako ne postoje posebni dokazi da je ovaj vid prevencije primenljiv kod osoba sa ulceroznim kolitisom, kada se sagledaju svi ostali benefiti sasvim sigurno vredi pokušati. Brzo hodanje, vožnja bicikla, aerobik, polako i postepeno ka energičnijim vežbama, dok se ne pronađe način koji pojedincu odgovara.

Stres ne izaziva ulcerozni kolitis, bar ne direktno, ali postoje dokazi da pogoršava simptome što potvrđuju i mnogi oboleli. Neretko se kod obolelih od hroničnih bolesti javlja osećaj tuge i depresija, koji, ponovo mogu biti prevenirani, ili pak znatno ublaženi redovnim vežbanjem koje osobađa endorfine. Oslobađanjem endorfina u toku vežbanja, nivo stresa se može svesti na minimum, a lagane, relaksirajuće vežbe u sklopu joge, tai cija ili jednostavno lagane šetnje mogu pomoći u tome.

Literatura korišćena u izradi teksta:

1: Chen Y, Noble EG. Is exercise beneficial to the inflammatory bowel diseases? An implication of heat shock proteins. Med Hypotheses. 2009 Jan;72(1):84-6.

2: Packer N, Hoffman-Goetz L, Ward G. Does physical activity affect quality oflife, disease symptoms and immune measures in patients with inflammatory bowel disease? A systematic review. J Sports Med Phys Fitness. 2010 Mar;50(1):1-18.

3: Werkstetter KJ, Ullrich J, Schatz SB, Prell C, Koletzko B, Koletzko S. Lean body mass, physical activity and quality of life in paediatric patients with inflammatory bowel disease and in healthy controls. J Crohns Colitis. 2012 Jul;6(6):665-73.

Goranadoktorkaprofile_pic

 

 

 

 

 

 

 

Branka Patić Macan
urednik