You are here

Zimi je sve lakše uz prave suplemente

Zima je specifično godišnje doba koje karakterišu niske temperature, manje dnevnog svetla, sedantarni način života uz „praznični meni“. Ne zaboravimo da je ovo „mračno i hladno“ godišnje doba vreme pravog testiranja našeg imuniteta na razne infektivne agense, koji se zbog dužeg boravka u zatvorenom prostoru još lakše prenose. Zimu nazivaju i godišnjim dobom depresije, tzv. „zimski bluz“ spada u red blažih sezonskih afektivnih poremećaja čiji uzrok leži u nedovoljnoj izloženosti sunčevoj svetlosti, ipak, ne zaboravimo da „kraći dan“ za sobom vuče i remećenje cirkardijalnog (dnevno-noćnog) ritma našeg tela. Osećaj hroničnog umora, potrebe za osamom, slabije koncentracije, smanjenog libida, pa i nesanice su glavni simptomi „zimskog bluza“, koji se uspešno može rešiti strategijskom upotrebom suplemenata, kao i redovnim treningom!

Suva, ispucala koža, kao i vidljive slukože (usne, nos) su veliki „kozmetički problem“ zimi koji se mogu uspešno rešiti upotrebom suplemenata na bazi ribiljeg ulja, koje prirodno obiluje zaštitnim vitaminima - A, E, D, tu je i vitamin C, neophodan za stvaranje kolagena, glavnog vezivnog proteina kože, kao i minerali cink, selen i silicijum. Svakako da kvalitetna, raznovrsna i izbalanirana ishrana ima primat, ali ako ste aktivni sportista, ambiciozni rekreativac, koji svoje telo izlaže maksimalnim naporima u cilju postizanja nekog rezultata, zapitajte se da li je osnovna ishrana dovoljna da zadovolji povećane potrebe vašeg tela za vitaminima i mineralima, raznim antioksidansima, koji sumarno pomažu vašem telu da optimalno funkcioniše i adaptira se na povećane zahteve koji se pred njega postavljaju???

Manja izloženost sunčevoj svetlosti utiče na smanjenu produkciju vitamina D3 koji pored zdravlja kostiju doprinosi i prevenciji demencije, boljem raspoloženju, kao i hormonskom balansu. Zimsko vreme je pravi pokazatelj značaja vitamina D. Suplementacija vitaminom D3 je uključena u terapijske protokole u tretmanu „zimskog bluza“ i pokazala se veoma uspešnom.

Kada smo kod „zimskog bluza“ pomenimo i značaj suplementacije melatoninom koji je glavni hormon- regulator „dnevno-noćni“ ritam našeg tela, čiji je poremećaj glavni uzrok ovog sezonskog „neraspoloženja“ čija simptomataologija nije tragična, ali nas često može izbaciti „iz koloseka“.

Zima je vreme čestih virusnih respiratornih infekcija koje mogu zakomplikovati i bakterijske superinfekcije. U zimsko vreme česta je infekcija i crevenih virusima – pogotovu norovirusima koji su jako infektivni, a klinička slika počinje iznenada sa mučninom i povraćanjem, kao i vodenastim stolicama i grčevima u trbuhu. Nekada i temperatura može biti umereno povišena. Takođe se može javiti i glavobolja, bolovi u mišićima, kao i opšta malaksalost.

Uopštena preporuka tiče se imuno-aktivnih suplemenata poput Ehinacee, kao i vitamina C, cinka, žen-šena (uticaj na imunitet, kao i bolje raspoloženje, adaptogen) i ulja ajkuline jetre (zaštitni alkilgliceroli). Kada su u pitanju respiratorne infekcije tu je obavezni NAC (N-acetil-cistein) koji pored jakog mukolitičkog efekta (razlaganje zgusnutog sekreta u disajnim putevima) doprinosi svrsishodnijem imunom odgovoru, kao i zdravlju respiratornog trakta – i lek i prevencija!

Kada su u pitanju crevene infekcije, kao i digestivni trakt opterećen „prazničnim menijem“ u prvom planu su probiotici, digestivni enzimi, suplementi na bazi silimirana (zaštita jetre – abzus alkohola), kao i aktivni ugalj (detoksikacija digestivnog trakta).

Čest problem u zimskog periodu predstavljaju i bolni i ukočeni zglobovi. Mnogo je nagađanja oko tačnog uzroka, negde se pominje da se u sklopu „zimskog bluza“ javlja i poremećaj u percepciji bola, negde se pominje uticaj poremećene periferne cirkulacije (suženje krvnih sudova uzrokovano hladnoćom), ali se svakako ove tegobe javljaju češće kod postojećih problema („reumatizam“), kao i kod nesaniranih povreda. Naravno da i sedanteran način života (neaktivnost) u ovom periodu i povećanje telesne težine (gojaznost) doprinose problemu. U prvom planu nam je suplementacija glukozamin sulfatom, MSM, goveđi želatin, hidrolizovani kolagen, hijaluronska kiselina, kao i kompleksni suplementi poput – ANIMAL FLEX i ELASTI JOINT.

 

 

Izvori korišteni za izradu teksta:

https://www.healthline.com/health/food-tips-help-ease-winter-blues

https://www.insider.com/what-happens-if-you-dont-get-enough-vitamin-d-2019-1

https://www.grenade.com/eu/blog/which-vitamins-should-i-take-this-winter

 

Foto: Publikdomain.,

 

 

Galerija: 
Slaviša Stojić
Lekar - savetnik za ishranu