You are here

Promenite pristup ciljevima

Nema onog ko se nije mučio sa postavljanjem ciljeva. Jedna od posledica svakog velikog i smelog cilja je mogućnost frustracije i obeshrabrenja kada ne ostvarimo ono što smo želeli. Tada nismo sigurni da li je postavljeni cilj previše ambiciozan i istinski nedostižan, ili treba da osmislimo novu strategiju koja bi nam pomogla da ga ostvarimo.

Kako bismo u što većoj meri smanjili mogućnost ogorčenosti i obeshrabrenosti neuspehom, predlažem jednostavnu stvar: nakon što formulišemo svoj veliki cilj – sklonimo ga u stranu! Postavimo, dakle, cilj, i budimo ga svesni, ali ga u istom trenutku na neki način i – zaboravimo! Prestanimo da se fokusiramo na njega, da budemo opsednuti i opterećeni njime – jer će nam to samo smetati! Umesto toga, bolje je obratiti pažnju na tri stvari:

1 Usmeriti se na proces, a ne na rezultat

Postavite ciljeve koji se tiču procesa. To su neposredni, ciljevi koje je potrebno sprovoditi korak po korak kako bismo ostvarili veći, dugoročniji cilj. Na primer, ako nastojimo da skinemo 15 kilograma masnog tkiva, cilj koji se odnosi na proces bi recimo bio „Ograničiću unos kalorija na 1800 dnevno“. Ako nastojimo da izgradimo deset kilograma mišićne mase, cilj bi mogao da bude „Unosiću minimalno 2500 kalorija dnevno“, „Ograničiću broj treninga na četiri nedeljno“, ili „Na treninzima ću izvoditi samo osnovne vežbe, svaku u po x serija. Čim sa određenim opterećenjem izvedem y ponavljanja, povećaću opterećenje za z kilograma“. Ako želite da napišete knjigu, očigledan cilj koji se tiče procesa bi bio da svakog dana napišete bar stranicu. Pratite i vrednujte dostignuća koja čine proces koji ste odabrali. Napravite igru od toga – takmičite se sa sobom, nastojte da izazivate sebe i da svakog dana, iz nedelje u nedelju, dostignete ili nadmašite ciljeve koji se tiču procesa.

2 Usmeriti se na sistem, a ne na cilj

Izgubiti 15 kilograma masnoće je cilj. Naučiti da jedemo ispravno i držati se toga je – sistem. Ako je sistem ispravan, jesti ispravno je jednostavno – pa će takav biti i ishod, odnosno sagorevanje 15 kilograma masnih naslaga. „Nema dobrog sistema sa lošim rezultatima“, davno je zaključio Marko Nikezić. Povećati mišićnu masu – ili snagu –je cilj. Postavljanje treninga tako da omogući početak kretanja ka njemu je sistem. Povećati efikasnost na poslu je cilj. Naučiti kako da sprečite svako jaka ometanja i usmerite se na vitalne stvari zahteva sistem. Povećanje instimnosti u vezi je cilj – organizovanje vremena i iskustava koje će dovesti do toga je – sistem.

Kada je reč o efikasnosti i korisnosti, sistem uvek nadmašuje ciljeve . Zato, kakav god bio vaš cilj, prvo budite sigurni da imate sistem kojim ćete ga ostvariti – koji će vam omogućiti da se držite procesa iz tačke 1 – i od tog trenutka se usmerite na sistem , a ne na cilj.

3 Usmeriti se na rast, a ne na cilj

Nastojte da danas budete bolji nego što ste to bili juče. Da sutra budete bolji no što ste danas. Da svakog dana rastete. Kad su Ričarda Brensona pitali šta je bio njegov prvi cilj kada je počinjao posao pre 40 godina, rekao je: „Nismo imali veliki plan. Svakako ne onaj o grupi kompanija koja se sastoji od 400 jedinica širom sveta i zapošljava 50000 ljudi. Da smo postavili za cilj takvu budućnost, sigurno ga ne bismo ostvarili. Na sreću, usmerili smo se samo na to kako da rastemo i budemo bolji svakog dana.

Mnogo manje brinite o velikim , grandioznim ciljevima, i usmerite se na učenje i rast svakog dana. Na sledeći obrok. Sledeću seriju i ponavljanje. Sledeći razgovor. Sledeću reakciju kad nešto preti da vas izvede iz takta. Sledeći odabir onoga što je dugoročno bolje za vas umesto onog što će vas samo trenutno zadovoljiti. Svaki dan treba da bude avantura učenja, rasta, mentalnog i emotivnog napretka. Jer, baš što je rekao Linkoln: „Ne cenim mnogo onog ko danas nije mudriji nego što je to bio juče.“

 

Momir Iseni
Nutricionizam, fitnes, motivacija