You are here

Doručak bogat proteinima i zdravim mastima uprevenciji dijabetesa

image

Tim istraživača sa Hebrejskog univerziteta u Jerusalimu je nedavno predstavio značajne rezultate studije Evropskoj asocijaciji za dijabetes, na godišnjoj sednici, koja objašnjava kako doručak koji sadrži proteine i masti može zapravo pomoći ljudima sa dijabetesom tipa 2 jer omogućava bolju kontrolu gladi i šećera u krvi . Oni su pokazali su da su obilan doručak, umeren ručak i najmanja porcija večere vrlo važna karika u procesu mršavljenja i održavanju optimalnog balansa u organizmu. Višak kalorija, naročito unetih kroz prerađene i rafinisane ugljene hidrate koji se konzumiraju kasnije tokom dana i uveče se ne metabolišu adekvatno i rezultiraju povećanjem telesne težine (višak ugljenih hidrata se vrlo brzo pretvara u trigliceride i skladišti u obliku masti). Ovaj proces takođe doprinosi sistemskoj metaboličkoj disfunkciji i signifikantno povećava rizik za nastanak dijabetesa.

Dosadašnja istraživanja pokazala su da ljudi koji redovno imaju doručak imaju niži ITM belo_meso_na_rostilju(indeks telesne mase) od onih koji ga preskaču, povoljniju regulaciju nivoa glukoze u krvi posle obroka, kao i bolju osetljivost na insulin. Ovom prilikom, analiziran je uticaj veličine i sastava doručka na kontrolu glukoze u krvi, i njegova povezanost sa profilom hormona kod odraslih osoba sa tipom 2 dijabetesa. Bazirajući svoju studiju na prethodnim radovima koji su pokazali kako ljudi koji redovno jedu doručak obično imaju niži indeks telesne mase (BMI ) od onih koji preskoču ovaj obrok, naučnici su otkrili da se ljudi koji su jeli veliki doručak koji se sastoji uglavnom od proteina i masti za tri meseca značajno snizili šećer u krvi .

Tokom studije, tim je analizirao 59 učesnika u kontrolisanoj kliničkoj studiji koja je uključivala osobe sa prekomernom težinom i gojazne odrasle osobe sa tipom 2 dijabetesa. Učesnici su dobijali standardnu uravnoteženu, niskokaloričnu ishranu uz modifikaciju koja u prvoj grupi uključivala obiman doručak, bogat proteinima i zdravim mastima, dok je u kontrolnoj grupi služen količinski mali doručak. U prvoj grupi, doručak je predstavljao 33 odsto ukupnog dnevnog kalorijskog unosa, dok je u kontrolnoj grupi na doručak odlazilo 12,5 odsto kalorija. Biometrijska merenja vršena su na svake dve nedelje kada su testirani i markeri zapaljenja, nivoi hormona i masnoća u krvi. Sva merenja urađena su napočetku i na kraju perioda praćenja koji je trajao 13 nedelja.

tunaIstraživači su zaključili da su pojedinci u grupi sa obimnijim doručkom pokazali statistički značajno sniženje hemoglobina A1C, parametra koji govori o stanju regulacije nivoa glukoze u krvi u prethodnih 90 dana. Pored toga, terapijske doze lekova za snižavanje šećera u krvi znatno su smanjene u prvoj grupi (31 %), dok je u kontrolnoj grupi došlo do pojedinačnih povećanja doza. Pored toga, učesnici prve grupe prijavili su smanjenu potrebu za jelom i manju zaokupljenost hranom, dok je u drugoj grupi zaokupljenost hranom porasla. Smatra se da veliki doručak bogat proteinima izaziva supresiju sekrecije grelina, poznatog i kao “hormon gladi “ pa na taj način utiče na ovakav ishod studije. Ispitanici prve grupe imali su i značajno sniženje vrednosti sistolnog ( gornjeg ) pritiska.

Autori studije su zaključili da jednostavna, benigna manipulacija u ishrani - ishrana bogata proteinima i zdravim mastima - izgleda ima dodatne prednosti u odnosu na konvencionalnu niskokaloričnu ishranu kod osoba sa tipom 2 dijabetesa , što su pretpostavili na osnovu sniženih vrednosti markera zapaljenja. Dalja ​​istraživanja je potrebno sprovesti u cilju detaljnog razjašnjenja mehanizama po kojima ovaj relativno jednostavan pristup poboljšava osećaj sitosti i dovodi do boljih rezultata u kontroli glikemije u odnosu na konvencionalni dijetetski pristup.

 

Literatura korišćena u izradi teksta:

1: Jakubowicz D, Barnea M, Wainstein J, Froy O. High Caloric intake at breakfast vs. dinner differentially influences weight loss of overweight and obese women. Obesity (Silver Spring). 2013 Mar 20.

2: Levitsky DA, Pacanowski CR. Effect of skipping breakfast on subsequent energy intake. Physiol Behav. 2013 Jul 2;119:9-16.

Goranadoktorkaprofile_pic

 

 

 

 

 

 

 

 

Branka Patić Macan
urednik