You are here

Šta su pilates vežbe?

Svakoga dana se susrećemo sa činjenicama o benefitima koje sa sobom nosi redovna fizička aktivnost. Ali uspeh bilo koje vrste vežbanja podrazumeva odgovornost onoga koji vežba i zavisi od načina na koji se u mentalnom, emocionalnom i telesnom smislu odnosi prema vežbama. Kada govorimo o pilatesu, imamo na umu jedinstvos mentalnog i fizičkog treninga sa širokim opsegom vežbi koje su prilagodljive i namenjene svim starosnim grupama sa različitim stupnjevima kondicije, što ga čini dostupnim svima.

Tvorcem ovog metoda vežbanja smatra se Nemac, Jozef H. Pilates (1880-1967) koji je osmislio niz vežbi koje su se prvobitno primenjivale u rehabilitaciji. Kao dečak bio je dosta bolešljiv, što mu je bio veliki podstrek i inspiracija da fizičkim aktivnostima pobedi svoje bolesno telo. Pitao se da li je moguće da disciplinuje telo da nauči da pravilno diše. Shvatio je da je ključ pravilnog disanja u dijafragmi. Govorio je o istiskivanju svakog atoma čistog vazduha iz pluća, o važnosti koju imaju potpuni udah i potpuni izdah. Pravilno disanje neguje telo čime stvaramo optimalne uslove za zdravlje. Takvo disanje koristi sve respiratorne mišiće i mišiće leđa isto tako kao i duboke trbušne mišiće. Ako pravilno dišemo, disanje postaje moćna sila u telu jer smiruje nervnu napetost, poboljšava koncentraciju, i direktno kontroliše nivoe energije.

Jozef Pilates kombinovao je najbolje oblike istočnjačkih i zapadnjačkih metoda vežbanja, i upravo kombinacija ta dva sveta privlači mnogobrojne ljude njegovom metodu, a ujedno predstavlja savršenu ravnotežu modernom životu. Njegov metod se bavi celim telom. Na taj način uravnotežuje površinske sa dubokim mišićima koji daju izdržljivost i koji su odgovorni za održavanje stabilnosti.

Postoji nekoliko načela koja čine temelj organizacije i izvođenja vežbi pilates metoda. Cilj im je da se kod osobe razvije svesnost o izvođenju svakog pokreta, da se um usredsredi na izvođenje vežbi kako bi ponovo učili svoje mišiće. Važno je i dijafragmalno disanje gde udah podstiče pokret i pomaže u organizaciji usklađivanja pravilnog držanja skeleta. Težiti tome da se pokret izvodi lagano i skladno, a isto tako delotvorno i pravilno. Sa druge strane, intenzitet pokreta i dodatak otpora omogućuju razvoj telesne izdržljivosti. Pored jačanja mišića, naročito je važno učiti ih opuštanju, jer je opuštanje ključ zdravlja i ozdravljenja uma i tela.

Pilates vežbe sa loptom čine ujedno i mentalni i fizički rad sa ciljem da se poveže um i telo. Uz pravilno disanje vežbe se rade precizno, usmereno i skoncentrisano. Lopta produbljuje iskustvo pilates vežbi. Ona usporava vežbe, poboljšava svesnost vežbača o tome gde mu se telo nalazi u prostoru i prisiljava ga na svesne kretnje. Sedenje na lopti vremenom ponovo uči mišiće odgovorne za telesno držanje i vraća telo ponovo u ravnotežu. U svakoj vežbi sa loptom mora da postoji blag otpor tela kojim se razvijaju drugi potporni mišići, oslobađaju uobičajeni obrasci držanja, te otpušta stres. Krajnji cilj jeste da se poboljša držanje, zdravlje kičme, gipkost i opšta snaga u svakodnevnim aktivnostima. Osim što jača telo, lopta za vežbanje poboljšava propriocepciju- svesnost o pokretu tela i položaju delova tela u prostoru. Lopte se takođe koriste kao terapija za jačanje mišića karlice i lečenja nekontrolisanog ispuštanja mokraće, kao i za pripremu trudnica za porođaj, te lečenje povreda živaca do kojih je došlo tokom porođaja.

Mnogi ljudi su danas uvereni da je ključ mentalnog i telesnog zdravlja ravnoteža- između unutrašnjeg i spoljašnjeg, vidljivog i nevidljivog, delovanja i nedelovanja. S obzirom na sadašnji životni ritam, očajnički nam je potreban zaobilazniji, sporiji put, kako bismo u svoj život ponovo uneli sklad. Takođe, treba da pronađemo ravnotežu između onoga što možemo postići i onoga što ne možemo. Pilates vežbe sa loptom su idealan način da naučimo kako da vratimo i održimo ravnotežu, emocionalnu stabilnost, oslobodimo se stresa, da živimo život sa znanjem kako da bezbedno „padnemo“ i ponovo se „podignemo“.

 

 

Literatura:

Isacowitz R, Karen Clippinger K (2011). Pilates Anatomy. Champaign (IL): Human Kinetics.

Herdman Alan (2014). The Complete Pilates Tutor: A structured course to achieve professional expertise. London: Octopus Publishing.

Anthony Lett  A, Diaz K (2017). Hack Your Low Back With Pilates Reformer Stretching. Australia: Innovations in Pilates.

 

Foto: Vimeo, Air base, Wikimedia

Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede