You are here

Zdravo srce kroz ishranu

Hranom u velikoj meri utičemo na zdravlje. Poznajući namirnice, možemo ciljano uticati na unos onih nutrijenata kojima možemo poboljšati funkcionisanje svakog organskog sistema, a u celini organizma. Mehanizam jako važan za naše funkcionisanje jeste kardiovaskularni sistem koji čini srčana pumpa i mreža krvnih sudova koja prožima ceo organizam. Krv koja cirkuliše ovim sistemom ima zadatak da do svake ćelije u organizmu dopremi kiseonik i hranljive materije, a ujedno odnosi metaboličke produkte i ugljen-dioksid, čime održava fiziološku homeostazu. Krv je takođe važna i za imunološko funkcionisanje organizma, što je čini važnim faktorom očuvanja celokupnog čovekovog zdravlja. Budući da su kardiovaskularne bolesti vodeći uzrok svetskog mortaliteta, i više je nego opravdana upotreba niza nutrijenata koji dokazano imaju korisne efekte na rad srca i krvnih sudova.

Postoji mnogo komponenti hrane koje su sa zdravstvenog aspekta korisne i za kardiovaskularni sistem. Neke su više, neke manje poznate, a najbolji efekat ostvaruju udruženim dejstvom. Razlog više zbog čega se potencira raznovrsna ishrana.

Nabrojaćemo neke:

Likopen

Liposolubilni biljni pigment crvene boje iz familije karotenoida, prisutan je u paradajzu ali i u drugom crvenom voću i povrću. Reč je o veoma moćnom antioksidansu koji efikasno neutrališe oštećenja uzrokovana slobodnim radikalima. Smanjivanjem oksidacije tzv. “lošeg“ holesterola smanjuje se stvaranje naslaga na zidovima krvnih sudova, što dugoročno smanjuje rizik nastanka srčanog udara. Koncentracija likopena u telesnim mastima je na neki način merilo koliko putem hrane unosimo ovaj pigment i važan antioksidans. Likopen poseduje i antikacerogena svojstva. Paradajz u prerađenom obliku je još bogatiji likopenom. Beta-karoten koga takođe ima u paradajzu, poboljšava apsorpciju likopena.

Vlakna

Vlakna su nesvarljivi oblici ugljenih hidrata, koji imaju mnoge povoljne efekte na zdravlje. Poznato je da u crevima služe kao hrana dobrim bakterijama, te povoljno deluju na varenje i funkcionisanje kako crevne flore tako i čitavog organizma. Vlakna imaju jak uticaj na smanjenje LDL holesterola, normalizuju krvni pritisak, smanjuju upalne procese. Takođe, biljna vlakna mogu povoljno delovati na proces normalizovanja šećera u krvi. Osećaj sitosti uz vlakna traje dosta duže, a organizam ima više energije. Najbogatiji izvori vlakana su leguminoze, potom jezgrasto voće, kao i integralne žitarice i njihovi proizvodi.

Omega-3 masne kiseline

 Predstavljaju kategoriju masti koje su ključne za naše zdravlje. Imaju niz prednosti kada je naš kardiovaskularni sistem u pitanju jer utiču na smanjenje masnoća u krvi, povećavaju nivo tzv.“dobrog holesterola“, snižavaju krvni pritisak. Istraživanja su pokazala da se redovnom konzumacijom značajno smanjuje rizik od srčanog i moždanog udara, kao i od koronarne bolesti. Omega-3 pokazuju protivupalna svojstva, naročito EPA (eikozapentaenska) i DHA (dokosaheksaenska), te su preporuke da se u ishranu uključi masna riba najmanje 2x nedeljno.

Kvercetin

Za kvercetin se veruje da je najzastupljeniji flavonoid u ljudskoj ishrani. Poznato je da je zastupljen u ekstraktu dobijenom iz ljuske crnog luka, ali i u svim crvenim, zelenim i ljubičasto pigmentisanim biljkama. Podaci skorašnjih studija vezuju kvercetin sa snižavanjem krvnog pritiska kod osoba koje imaju blagu hipertenziju.

 

Resveratrol

Resveratror je polifenolno jedinjenje, moćan antioksidans kome se pripisuju mnoge uloge poput zaštite srca i krvnih sudova, antiinflamatornog potencijala, borbe protiv gojaznosti i dijabetesa tipa 2, ali smanjenje bolova u mišićima ako se uzima odmah posle treninga. Najveću bioraspoloživost ima iz crnog vina, otud i preporuka o čaši vina dnevno.

 

Još jedno jedinjenje koje pripada grupi fitohemikalija a ima uticaja na zdravlje kardiovaskularnog sistema jeste sulforafan, organsko jedinjenje sumpora. Brokoli je najbolji izvor ovog jedinjenja koji poseduje i antikancerogena svojstva.

 

Potrebno je vreme da se želja, disciplina i znanje pretoče u rezultate koji će dati zdravlje. Životni stil se gradi godinama, ali loše navike nikada nije kasno promeniti.

 

Literatura:

Mozos I, Stoian D, Caraba A, Malainer C, Horbanczuk JO, Atanasov AG (2018).Lycopene and Vascular Health. Front Pharmacol; 9: 521.

Chaddha A, Eagle KA (2015).Omega-3 Fatty Acids and Heart Health. Circulation;132:350–352.

Patel RV, Mistry BM, Shinde SK, Syed R, Singh V, Shin HS (2018).Therapeutic potential of quercetin as a cardiovascular agent. Eur J Med Chem ;155:889-904.

Dyck GJ, Raj P, Zieroth S, Dyck JRB, Ezekowitz JA (2019).The Effects of Resveratrol in Patients with Cardiovascular Disease and Heart Failure: A Narrative Review. Int J Mol Sci. 2019 Feb; 20(4): 904.

Bai Y, Wang X, Zhao S, Ma C, Cui J, Zheng Y(2015).Sulforaphane Protects against Cardiovascular Disease via Nrf2 Activation. Oxid Med Cell Longev.; 2015: 407580.

Galerija: 
Aleksandra Branković
Lekar - savetnik za sportske povrede
Povezani i slični tekstovi