You are here

Koliko puta nedeljno trenirati?

Na moj instagram profil svakodnevno pristižu pitanja vezana za ishranu, trening, suplementaciju, kao i kako ubrzati oporavak nakog teških treninga, da li masaže pomažu prilikom oporavka i koliki im je učinak? Zatim mnogi imaju probleme da usklade posao i obaveze sa treningom pa ih muči pitanje kako obuhvatiti celo telo i koje mišićne partije kombinovati u toku nedeljnog programa. Da li je dobar ovaj ili onaj program? Kao i mnoga druga pitanja.

Sveobuhvatno; kad se decidno protumače sva ta pitanja koja su velikom većinom po tematici isprepletana dolazi se do jednog pitanja koje muči sve a to je koliko često trenirati?

Dakle u ovom tekstu pokušaću što jednostavnije odgovoriti na ovo učestalo pitanje.

Moramo znati da odgovor nije ni malo lak jer uključuje mnogo faktora koji u odredjenoj tendenciji ili povezanosti i utiču jedni na druge.

Ti faktori su sledeći:

  1. Pre svega starosna dob vežbača,

  2. Pol,

  3. Koji sport je u pitanju (tačnije, da li je u pitanju vežbanje u teretani kao osnovni nosioc fizičke aktivnosti ili kao dopunski sport kao nadogradnja fizičkih performansi zarad boljih rezultata u nekom ekipnom sportu poput košarke, rukometa ili možda individualnom sportu kao što su plivanje, borilački sportovi itd.),

  4. Da li je osoba na nekom posebnom režimu ishrane,

  5. Da li koristi određenu suplementaciju,

  6. Poslenje u ovom nizu navešću sam cilj bavljenja sportom (da li je rekreativno ili profesionalno).

Pa evo da krenemo u lagano obrazloženje ovih faktora. Zašto su oni tolko bitni? I šta oni u stvari predstavljaju?

 

Što se tiče prvog faktora svima je jasno da nije isto vremena za oporavak potrebno jednom mladom sportisti koji je u pubertetu, adolescenciji ili nekom u srednjim četredesetim – pedesetim godinama. Kristalno je jasno da što smo mlađi nama je manje vremena potrebno za oporavak od teških napora. Prema tome kadeti ili juniori treniraju i po nekolko puta na dan (2-3) dok oni u poznim godinama ne prelaze nekolko puta nedeljno (3-5).

ALI AJDE DA PROTUMAČIMO I OSTALE FAKTORE PRE NEGO DONESEMO KONAČAN ZAKLJUČAK!

Drugi faktor odnosi se na pol vežbača. Tu sam konkretno mislio na to da u pubertet devojčice malko ranije ulaze i brže se razvijaju, ovde konkretno govorimo o fizičkom aspektu osobe. Pa tako devojčice brže izrastu do neke 13-14. godine, a nakog toga dečaci ih prešišaju, što bi se žargonski reklo, u srednoj školi i naglo izrastu kao iz vode za godinu dana i do 10-15 cm u visinu. Dakle u toj prvoj fazi odrastanja devojčice bolje podnose fizičke napore u sportu sve dok ne dođu u taj neki period adolescencije kad se izjednačavaju, ali ih dečaci kao jači pol brzo prevaziću u fizičkom smislu. Tu je još bitno pomenuti vezano za pol da devojke i žene imaju bitnu karakteristiku vezano za ciklus kad zbog teških bolova budu prinuđene da smanje intezitet treninga a neke čak i da prekinu sa treningom na par dana.

Treči faktor – budući da sam i sam počeo sa ekipnim sportom od devete godine kao mali fudbaler na početku smo imali treninge tri puta nedeljno. Potom su počele i utakmice vikendom. Nakog čega počeli sve značajniji turniri i borba za prvu postavu na utakmicama gde su treninzi za perspektivnije igrače i mlade talente bili dva puta dnevno pa čak i po dve utakmice za vikend jer sam igrao i za stariju generaciju uporedo. Bitno je naglasiti da u ekipnom sportu naše fizičke performase trebale samo da pomognu u karijeri a ne da budu i noseća karakteristika. Kondicioni treninzi su bili zastupljeni svakodnevno u pripremama. Uključivali su blazi oblik teretane, čučnjevi i određene vežbe sa opterećenjem što je u toku sezone kad nam je kondicija i snaga bila na željenom nivou samo bilo završni deo treninga poslednjih 15-20 minuta posvećeno vežbama snage.

Ostatak teksta možete pročitati u nastavku prateći redovne objave u tekstoteci Pansporta, gde ćemo obratiti pažnju na preostala 3, ujedno najbitnija faktora, koja utiču na to koliko puta nedeljno treba trenirati. Takodje sva pitanju možete mi postaviti putem mail-a ( sasa.lampas@gmail.com ) ili na istagram prifil pod istim imenom.

 

Saša Lampaš
Šampion u bodibildingu