You are here

Važnost snažnog abdomena u borilačkim sportovima

Jedan od najbitnijih aspekata borenja je da imate telo koje je spremno za borbu. S obzirom da prilikom borbe aktiviramo sve mišiće na telu, osvrnućemo se na jedan muskularni deo koji predstavlja ključ i bazu. Razvoj trbušnih mišića i jezgra, takozvanog core-a, je suštinski fizički atribut za svakog MMA i jiu jitsu borca ili bilo kog drugog sportistu. Posvećeni borci razumeju značaj razvoja u povećanju eksplozivne snage, poboljšanju ukupne snage, maksimiziranju pokretljivosti, smanjenju stresa na telo i minimiziranju vaših povreda. A, to je ono što nam obezbeđuje snažan abdominalni deo. Ako želite da postignete vrhunsku kondiciju i poboljšate ukupne atletske performanse, onda morate da date prioritet vežbama dizajniranim posebno za izgradnju stabilnog jezgra u vašem programu snage i kondicije.

Jezgro je skup mišića koji stabilizuju, rotiraju i pomeraju kičmu. Blizu kičme i duboko u abdomenu nalazi se unutrašnje jezgro, koje se sastoji od dijafragme, karličnog dna, multifidija i poprečnog trbuha. Ovi mišići se prvo aktiviraju tokom kretanja ili disanja kako bi zaštitili kičmu. Spoljni mišići jezgra takođe su odgovorni za stabilizaciju i zaštitu kičme, i uključuju lat, gluteus kompleks i fleksore kuka. Prednji mišići,abdominalni, su najpoznatiji članovi sklopa spoljašnjeg jezgra. Jezgro radi kao jedna celina, ukrućuje se kako bi zaštitilo telo i prenelo silu sa donjeg dela tela na gornji deo tela tokom atletskih pokreta.

Jezgro je takođe najvažniji faktor za prenošenje eksplozivne snage. Kada su vaši trbušni mišići oslabljeni, vaš nervni sistem stavlja blokadu u svaki eksplozivni pokret kao zaštitni mehanizam koji podržava kičmu. To znači da ako izvodite udarac nogom ili rukom, vaša energija neće imati odgovarajuću jačinu. Takođe, kada nemate dovoljnu stabilnost jezgra, to će vas pripremiti za povrede i ograničiti vašu mobilnost. Stvaranje konkretnih i nokaut udarca, postiže se zahvaljujući snazi stabilnog jezgra. Sila koja se stvara iz nogu i kroz jezgro tokom džudo bacanja je takođe jedan dobar primer. Klinč u Tajlandskom boksu je još jedan potez gde je stabilnost jezgra od vitalnog značaja. Vaš cilj je da koristite kolena, laktove i bacanja kako biste držali protivnika pod kontrolom. Morate razviti snagu stabilizacije srednjeg dela da biste bolje iskoristili ovu poziciju. Takođe je važno imati dobru rotacionu i antirotacionu snagu jezgra. Uzmimo, na primer, jiu jitsu, kada vaš protivnik želi da prođe vaš gard tako što vam zabacuje noge u stranu. Ako imate dobru snagu jezgra, to vam može pomoći da sprečite prolazak garda.

Kao što vidimo, izgradnja snažnoh jezgra i kompletnog abdominalnog dela je od ključnog značaja. Veliki broj vežbi, o kojima smo pisali, su uvek pred vama i treba samo da odabrete one koje vam odgovaraju i krenete u izgradnju snažnog abdominalnog dela. Dobar program i dobra organizacija pomaže u svemu, pa tako i ovde. U osnovi, svakom atletskom pokretu, da bi se izveo kako treba, potrebno je jako jezgro.

 

Dragan Đakonović
MMA, borilačke veštine